Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zlín předčí i Monte Carlo. A čeští i zahraniční závodníci Barum rally milují

Na Barum rally přijíždějí tisíce diváků. | foto: ČTK

26 2010
Už v pátek bude okolí Zlína patřit nejsledovanějšímu automobilovému závodu v Česku – na tradiční Barum rally se chystá až čtvrt milionů fanoušků. Což je víc než třeba při legendární Rallye Monte Carlo...

V tuzemsku najdete těžší tratě. Ani s pořadateli není občas snadné vyjít. Přesto čeští i zahraniční závodníci automobilovou soutěž Barum Czech Rally Zlín, která začíná v pátek, milují.

Výjimečnou záležitost z ní dělá mimořádný zájem fanoušků. Během jediného víkendu jich dorazí stejně jako na šest kol fotbalové ligy dohromady! Loňský ročník sledovalo přes 250 tisíc diváků a podobné číslo se očekává také letos.

"Ve Zlíně je vždycky úžasná atmosféra. Pro jezdce je to výjimečný závod," přisvědčil francouzský pilot Bryan Bouffier, který působí jako testovací jezdec Peugeotu a Citroënu.

Diváckou kulisu může Barumce závidět i slavná Rallye Monte Carlo, která patří do stejného šampionátu. Málokde ve světě závodníkům fandí tolik lidí. Vždyť jen páteční noční zkoušku v ulicích města sleduje přes 20 tisíc lidí. Přestože začíná až po 21. hodině, první nadšenci zabírají atraktivní místa už po poledni.

Cizinci, kteří dorazí do Zlína poprvé, jsou nadšeni. I když v dalším roce nemají soutěž v kalendáři, snaží se sehnat peníze, aby mohli přijet. Letos tvoří účastníci ze zahraničí téměř polovinu startovního pole.

"O tom, kolik tady chodí lidí, jsem slyšel samá hezká slova. Moc se těším," podotkl bývalý mistr světa produkčních vozů Niall McShea, který ve Zlíně startuje poprvé.

Barum rally přitom ani není součástí mistrovství světa. Patří do seriálu Intercontinental Rally Challenge (IRC). A v jeho kalendáři bude nejméně další tři roky, přestože jednala také o posunu na nejvyšší úroveň.

Renato Travaglia, Renault Clio"Na mistrovství světa bychom ale potřebovali sehnat nejméně tři miliony eur (zhruba 75 milionů korun)," vysvětlil ředitel soutěže Miloslav Regner. Současnou výši rozpočtu pořadatelé nezveřejňují, podle informací MF DNES se pohybuje kolem 20 milionů korun.

To, že zlínská soutěž nepatří do mistrovství světa, znamená, že nedorazí Loeb, Hirvonen či Räikkönen. Ovšem pro české příznivce je v současnosti mnohem zajímavější IRC, které je určeno pro vozy kategorie S2000.

Hlavní důvody? Zaprvé mu vládne tovární tým Škoda Motorsport. Druhým lákadlem je obrovská vyrovnanost – zatímco v mistrovství světa stále vyhrává Loeb a občas někdo jiný, ve Zlíně je nejméně sedm kandidátů na prvenství.

"Konkurence je hodně tvrdá," potvrdil Belgičan Freddy Loix, který dlouhá léta působil v mistrovství světa.

Barum rallye Zlín 2009: vítězná posádka Jan Kopecký a Petr Starý

Barum rallye Zlín 2009: vítězná posádka Jan Kopecký a Petr Starý

Ve Zlíně bude závodit 27 vozů kategorie S2000, což je nový světový rekord. Navzdory účasti špičkových jezdců ze zahraničí se však největší pozornost soustředí na Čecha. Tovární jezdec Škody Jan Kopecký vyhrál už loni a také letos jej všichni soupeři zmiňují jako hlavního favorita.

"Ale já žádný tlak necítím. Jsem v klidu," pousmál se Kopecký, který může zvýšit své šance na prvenství v IRC.

Kopecký je zatím druhý za týmovým kolegou Hänninenem. Do jejich souboje by se měli zapojit také Britové Meeke s Wilksem, Nor Mikkelsen, Loix, Bouffier či české duo Kresta – Valoušek.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze