Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Žijeme za železnou oponou, píše Ivo Kaštan z Dakaru

Zapletal, Ouředníček (vpravo) a jejich Mitsubishi před bivakem na Dakaru 2010. | foto: www.offroadsport.cz

7 2010
Najdou se tací, co na letošní Dakar nadávají, že je moc obtížný. Já si to nemyslím. První etapy byly těžké, ale tak nějak kouzelně těžké. Špičkoví jezdci bloudili, havarovali, ale amatéři to zvládli v pohodě. Byly to typicky dakarské souboje s přírodními živly a pořadatelům nelze vytknout ani ň.

Zajímavé je, že je letos méně diváků. Na startu to bylo skoro stejné, ale už jsme projížděli místa, kde minulý rok stály desetitice lidí a teď jsou to desítky.

Před rokem byl příjezd do Copiaca v obležení, letos tam nebyla ani noha. Nevím, čím to je, možná zvýšenými bezpečnostními pravidly. Třeba je tam nepustili.

Deník Ivo Kaštana

Všude stojí spousta oficírů s nášivkami Dakar a hlídají. Je to tady dokonale zajištěné. Třeba jen v jídelně. Jdu si třikrát přidat a pokaždé mě kontrolují. Musím mít visačku stále u sebe.

Za železnou oponou

Obzvlášť Chilané jsou zvláštní, nejsou veselí jako Argentinci. Jen stojí opodál a dívají se. Možná to je tím, že jsou zklamaní, že se nedostanou až k závodníkům. Každý bivak je striktně oplocený, od vnějšího světa nás dělí železná opona. Stometrová zóna a vojáci.

Lidé se rozzáří jen když se prodere někdo k nim a rozdává jim podpisové kartičky.

Na druhou stranu je tady krásné, že můžeme nechat auto odemčené, okolo věci a jít třeba na jídlo. V Africe ho musel stále někdo hlídat, a i tak to někdy nepomohlo.

Sice teď pojedeme na sever blíž k rovníku, ale už snad nebude takové horko jako ve Fiambale. Budeme u moře, takže by tam měl foukat vítr. Oceán pobřeží Chile hodně ochlazuje.

Štefan Svitko, Dakar 2010

Štefan Svitko je nováček, ale pod vedením Ivo Kaštana jede zatím skvěle. Po 5. etapě je v průběžném pořadí 22. a suverénně poráží všechny české zástupce.

Svitko má talent

Nemůžu neobdivovat, jak se s podmínkami vyrovnává Štefan Svitko (slovenský motocyklový závodník - pozn. redakce), kterému se tady snažím pomáhat. Je na Dakaru poprvé a vede si skvěle. Řekl bych, že jako nováček geniálně.

Já se ho snažím brzdit, říkám mu, aby jel v pohodě a užíval si to. Je to úspěšný závodník endura a tady ukazuje, že má talent i na dálkové rallye. Například s navigací neměl žádné problémy. Má před sebou velkou budoucnost.

Ivo Kaštan

Kouzlo dálkových rallye objevil po 15 letech závodění v motokrosu, enduru, kartingu a formuli 1600 při Master rallye Paříž - Peking 95.
Poprvé startoval na Dakaru v roce 1996. Ze zmoklé rampy sjížděl v Granadě jako amatér amatérů, s batohem na zádech, na obstarožní Suzuki DR 350.
Celkem si připsal 9 účastí. Nejvíce se mu dařilo v roce 2006, kdy obsadil 2. místo ve třídě Maratón 450 ccm, druhý byl i ve třídě jezdců bez asistence a získal 30. příčku v celkovém pořadí.
Dakar 2010 absolvuje v roli manažera a poradce talentovaného Slováka Štefana Svitka, posledního mistra Evropy v Enduru.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze