Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Žihadlo za čtvrt milionu a rybářské pruty mají pomoci Synkovi ke zlatu

Ondřej Synek před tréninkem. | foto: MF DNES

3 2010
K vítězství na mistrovství světa musíte mít natrénováno, musíte být silní psychicky, musí vám přát štěstí - a v případě skifaře Ondřeje synka je důležitá i kvalita lodi.

Ondřej Synek měl favoritku dávno vybranou, a aniž by hledal novou, jakmile mu ji představili, bezhlavě se zamiloval na první pohled. Lépe řečeno na první svezení. Řeč přitom není ani o ženách, ani o jeho oblíbených motorkách, nýbrž o nové, žlutooranžové lodi, kterou mu nabídla německá firma Empacher k vyzkoušení a na které český veslař letos ještě neprohrál.

Váží předpisových 14 kilogramů, trup měří podle regulí něco málo přes osm metrů na délku a okolo půl metru na šířku. Dávno zapomenuty jsou "staré" časy, kdy Václav Chalupa ještě v 90. letech nedal dopustit na dřevěnou švýcarskou loď. Na té už dnes ve světové špičce nikoho nepotkáte.

Lodě jsou postavené na míru

Tu Synkovu postavili v Německu z uhlíkových vláken a je k mání za deset tisíc eur (zhruba čtvrt milionu korun). Kosmické žihadlo s lidským pohonem má Synkovi pomoci tento týden na Novém Zélandu dobýt světový trůn v královském skifu. "Mně postavili loď zadarmo, a rovnou dvě. Jsou stejné a obě mi výrobce udělal na míru," popisuje Synek.

Ondřej Synek s trenérem na obědě.Ondřej Synek při tréninku.

Jednu si poslal k protinožcům čtvrt roku předem, na druhé doma trénoval. Nabytou sílu a důvtip teď musí co nejlépe prodat. Během šampionátu, který právě probíhá, mu žádné kouzelné talismany ani zázračné krémy nepomohou, byť například legendární Václav Chalupa občas v lodi drobnosti pro štěstí vozíval.

"Já na tyhle věci nevěřím. Vozím si jen pití a občas kus oblečení, při tréninku pak ještě vysílačku, ale ta do závodu nesmí. Jakékoli urychlovací vrstvy jsou zakázány od dob, co někteří chytráci experimentovali s velrybím tukem. Loď musí být umytá a správně seřízená, abych mohl vesla zasekávat do vody pod správným úhlem. Všechno ostatní je pak už jen na mně."

To znamená: ohlídat si na lodi předepsané rozměry a počet reklam, správně upevněné paty vsazených bot (takzvaných nohavek, to aby se v případě převrácení dokázal vodák snadno vyzout a uniknout utonutí), zkontrolovat "bambuli" na přídi (bezpečnostní plastový balonek kryje ostrou špičku lodi pro případ kolize) a správně usazené startovní číslo.

Pokud vše projde předstartovní kontrolou rozhodčích, pak už jde "jen" o to rozložit co nejlépe síly pro zhruba 250 záběrů, jež veslař musí zvládnout během obvyklých sedmi minut závodu na dvoukilometrové olympijské dráze.

Ondřej Synek

Veslování je specifické v tom, že do cíle se couvá, a drsné v tom, že závodník zapojuje na trati do nejvyššího nasazení prakticky celé tělo. Udržet správný směr je relativně jednoduché, tratě jsou dnes všude na světě vyznačené bójkami a občas se veslař prostě ohlédne vpřed.

Zapojit do práce celé tělo včetně zásadní práce nohou, k tomu pomáhá v lodi takzvaný slajd neboli vozík s pěnovým sedátkem pro měkčí sezení, po němž se veslař za pomoci upevněných nohou v lodi pohybuje vpřed a vzad.

Veškerou sílu, kterou v tréninku nabral do svalů, pak přenáší z lodi do vody přes takzvané krakorce (karbonové stojany přišroubované k lodi) za pomoci "rybářských prutů". Tak Synek přezdívá třem párům amerických vesel, což jsou ve skutečnosti pro rybáře zhola nepoužitelné, tři metry dlouhé roury o průměru přibližně 5 centimetrů. I s lopatkami na konci váží každé 1,5 kilogramu. Stavějí se též z karbonových vláken, ale ve srovnání s pruty na ryby jsou daleko silnější a tvrdší. Pro veslaře by ohebnost "prutů" v ceně tisíc eur byla jedině na škodu.

A jelikož i nejnovější kosmické materiály relativně rychle měknou, ani případné vítězství na mistrovství světa nezaručí Synkově letošní lásce přízeň navěky: "Na té lodi se samozřejmě dá krásně jezdit někde v klubu klidně dvacet let, ale ne na vrcholové úrovni. To vydrží tak tři roky, než se začne vynaložená síla postupně ztrácet, jak konstrukce měkne. Já dosud měnil loď každý rok."

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze