Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Židovice? Vesnici s 350 obyvateli popularizují závodní tahače

Hvězdný host Stáj MKR včera v Mostě svezla v tahači renault veslaře | foto: Martin Adamec, MAFRA

31 2010
Tahle vesnička nemá školu, poštu, policii ani zdravotnické středisko. Žije v ní pouze 350 obyvatel. A asi jen málokdo tuší, že tam funguje pštrosí farma a jatka. Díky tahačům ale Židovice na Roudnicku o víkendu zase o něco víc vystoupily z anonymity.

Nováček evropského šampionátu MKR Technology, který má právě v areálu jatek dílny, totiž o víkendu vMostě čněl s renaulty nad konkurencí. "Tým udělal úžasnou práci," užíval si Mario Kress, zakladatel stáje, jenž v Židovicích žije.

starosta: auta mají v areálu pštrosích jatek, neruší nás

Závodní tahače jsou šestitunová monstra, ale v Židovicích je prý místní vítají. "Možná nás to i proslaví," věří Dušan Pollák, starosta obce, kde má sídlo stáj MKR Technology. Piloti černo-červených renaultů jsou na špičce mistrovství Evropy.

Pane starosto, sledoval jste závody tahačů v Mostě?
Osobně! V neděli jsem na autodromu byl, šéf stáje Mario Kress mi udělal radost. Byli jsme u něj ve stanu, prožili tam celý den. Překvapili mě, jeli perfektně.

Berete tedy Kressovu stáj MKR Racing za vlastní?
Určitě. Vycházíme velice dobře. Mariova manželka nám sehnala vstupenky do paddocku. Byli jsme tam z naší vsi čtyři.

Kress je Němec, v Židovicích žije. Je to vážený občan?
Jo. Přijde za námi i do hospody, když má čas. On je náš. Do party chodil, už když dělal v roudnické Buggyře. Teď má hlavní stan tady, pronajal si volnou halu v areálu pštrosích jatek. Zadaptoval to, má tam velký plac na tahače.

Je to pro obec atrakce? Když odjíždějí tahače, lidi koukají. Před závody pracují ve dne v noci, ale vesnici to vůbec neruší. Prakticky o nich nevíme.

Dva Markusové sesbírali na domácí trati nejvíc bodů ze všech pilotů: třikrát druhý Němec Oestreich si jich zapsal 46, dvakrát vítězný Švýcar Bösiger jen o jeden míň.

"Hrůza! Nesnáším Most, nesnáším Československo, nesnáším můj tým, nesnáším každého," chechtal se smíšek Oestreich. "Ale vážně: víkend byl ok. Čekali jsme dobré výsledky, protože jsme v Mostě dost testovali. Ovšem co jsme nakonec dokázali, to bude hodně těžké v příštích letech zopakovat."

Most hostil 6. podnik šampionátu a židovická dvojice stále bojuje o evropský titul. V poháru konstruktérů ji dělí jen 12 bodů od vedoucího tandemu Truck Sport Bernau. Ten závodí s vozy MAN, jeho jezdci jsou Albacete a Levett.

Mezi jednotlivci je Bösiger třetí se ztrátou 42 bodů na lídra Albaceta, čtvrtému Oestreichovi na něj chybí už propastných 92. "Zbývají tři víkendy, Antonio je už moc vpředu. Stačí mu závody dokončit, a první místo mu neuteče," tuší Oestreich, exmistr Evropy. I tak považuje sezonu za brilantní.

"Vždyť závodíme teprve první rok a je fantastické, že vůbec můžeme o titulu mluvit. Tým je neuvěřitelný," chválí Oestreich. "Kluci před rokem o závodění nic nevěděli, ale od Maria, skvělého inženýra, se učí. Jsou do toho zažraní."

Stejně to cítí i německý boss Kress: "Stále ještě jsme mladý tým, potřebujeme ustálit výkonnost, je to nahoru dolů. Teoretická šance na titul je, praktická vlastně ne. Leda že by přišel zázrak."

Přání Kresse, který do loňska jako konstruktér táhl za úspěchy konkurenční roudnickou Buggyru, je mít oba trucky v první trojce. "Jsme toho schopní," míní. I když se to nepovede, bude už sezona na oslavu.

V Židovicích bude bouchat šampaňské. "Máme tam přátele, kteří nás podporují," děkuje Kress. Karel Neffe, manažer stáje, líčí: "Lidé se na nás v Židovicích chodí koukat. Hlídáme dokonce i nějaká děcka, pobíhají kolem a jsou u nás celý den."

Vesnička si užívá svých pět minut slávy, ale ještě to potrvá, aby ji znali všude. "Židovice? Sorry, co to je?" diví se i pilot Oestreich, který tam ale jezdit nepotřebuje, s týmem se potkává na okruhu. "A do těch Židovic mě ještě Mario nepozval, a já bez pozvání nikam nechodím. Mohlo by to být nebezpečné," šibalsky se směje.

I Neffe přiznává: "Všichni nás zatím mají spíš za Roudničáky, jen pár lidí to zná." Vazby na roudnickou Buggyru, za niž dřív jezdil i Bösiger, jsou zatím silné. Brzy se to ale může změnit.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze