"Doufám, že mě tam vážně pošlou. Zvlášť když jedna etapa vede do Arenbergu po kostkách," říká Štybar v rozhovoru pro iDNES.cz. Po loňských zkušenostech však zároveň zdůrazňuje: "Pořád nic není definitivní." Stále je v širší nominaci Omegy na Tour oficiálně 14 jezdců. Pojede jich devět.
Jistotu mají spurtér Cavendish se svými "rozjížděči" Petacchim a Renshawem, vrchař Kwiatkowski a časovkář Martin. Jistotu by měl i klasik Boonen, ale ten zvažuje, zda o třítýdenní martyrium stojí.
A pak je tu on, dříč ze Stříbra.
Z generace příštích vítězů
Už objel Vueltu, dokonce na ní loni vyhrál etapu. Startem na Tour by zaplnil další dosud prázdnou kolonku v portfoliu své skvostné kariéry. Přerod trojnásobného mistra světa v cyklokrosu na silničáře má totiž zatím hvězdnou trajektorii. Na tom se shodují mnohá zahraniční média, jejichž reportéři ho vyhledávají čím dál častěji.
4 Češi na Tour?Poprvé v historii mohou startovat na Tour de France čtyři čeští cyklisté. Jaké by byly jejich role? Roman Kreuziger (Tinkoff-Saxo) Zdeněk Štybar (Omega Pharma) Leopold König (NetApp) Jan Bárta (NetApp) |
"Štybar miluje debaty o cyklistice, protože rád hovoří o tom, co se mu zarylo pod kůži. Jeho jméno je už nyní na silnici spojováno s příští generací vítězů," napsal o něm například Matthew Beaudin, reportér listu Cycling Weekly.
Podobně jako v terénu i v silničním profipelotonu se z něj stala charismatická osobnost, kterou pozorně sledují nejen novináři, ale i soupeři. Už nemůže útočit coby muž z pozadí. "Už mě nenechají jen tak odjet. Ale to k tomu holt patří."
Dokázal, že umí ovládnout etapový závod World Tour, v jehož itineráři nejsou velehory, jakým byla loňská Eneco Tour. Umí vyhrát hromadný spurt jako předloni při etapě Kolem Polska. Je nebezpečný v závěrech klasik, spolehlivý v týmových časovkách.
Univerzál? Ano, i tak o něm hovoří. Hned se ohradí: "Musím se raději soustředit na jeden cíl, aby se ze mě nestal takový univerzál, který zajede všude, ale jen mezi 5. a 20. místem."
Nemíní trénovat a shazovat na to, aby byl elitním vrchařem. "Sice se i v dlouhých kopcích udržím s nejlepšími třeba pět kilometrů, jenže dojezd na kopci nevyhraju."
Přece jen, z terénu přešel na silnici v roce 2011 v 25 letech. Nemá dost času na tak razantní přerod.
"Chci se zaměřit především na největší klasiky. Mám asi sedm let času, aby se mi na nich povedlo, proč jsem na silnici přišel."
Což znamená: vyhrát je!
Smlouvu s týmem Omega, jehož majitelem je Zdeněk Bakala, podepsal do konce roku 2015. Jde o nejsilnější tým pro klasiky, ale příliš mnoho potenciálních lídrů může být v určité fázi kariéry i brzdou. Řada jiných týmů by ze Štybara ráda učinila na klasikách svého jednoznačného kapitána.
O přestupu však zatím neuvažuje. Vyhovuje mu, že se učí v Omeze po boku matadorů Boonena či Cavendishe - i přesto, že občas kvůli nim musí obětovat své vlastní ambice. "A pokud se mi příští rok nějaká klasika vážně povede, pak to i s jednáním o další smlouvě bude mnohem jednodušší."
Ještě předtím se pokusí zviditelnit ve Francii. Vábnička jménem Tour je necelé tři měsíce vzdálena. Hned čtyři Češi na ní letos mohou startovat.
"Ještě před pár lety neměla spousta lidí v Česku o silniční cyklistice ponětí. To vše se změnilo. Ušli jsme dlouhou cestu," popisoval Štybar český fanouškovský boom britskému reportérovi.
On na něm má nepřehlédnutelný podíl.