Historie zná jediného závodníka, který dokončil dva nejslavnější motoristické podniky na světě - Rallye Monte Carlo a Grand Prix v Monaku. Britský jezdec Vic Elford vyhrál rallye v roce 1968, o rok později dojel v monopostu sedmý.
Jak těžké je zvládnout oba rozdílné závody, to nyní pozná zlínský pilot a loňský mistr republiky ve sprintrallye Tomáš Kostka. I když jen částečně.
Monackou Velkou cenu nejel ve formuli 1, ale v rámcové formuli Renault. V rallye se však bude srovnávat s těmi nejlepšími. Na nejstarší a neznámější automobilové soutěži bude mít od dnešního rána svou světovou premiéru. Osedlá Škodu Fabii S2000, v níž ho doplní Miroslav Houšť.
"Je to splněný sen," netají se Kostka. "Mám jediný cíl, spatřit cílovou rampu u knížecího paláce."
Že se postaví na start, to bylo jasné až v den uzávěrky přihlášek. Startuje díky tomu, že Houšťova stáj JM Racing připravuje vůz pro Rašída Al Ketbiho ze Spojených arabských emirátů.
"Sami bychom to nezvládli," přiznal Kostka vysoké náklady.
Sedět by mu mohly zimní podmínky. Soutěž začíná ve Valence, které leží zhruba 300 km západně od Monaka. V noci na středu tam hodně nasněžilo a Kostkovi takové podmínky vyhovují.
"Pojedu nějaké tempo, ale vůbec netuším, na co to bude stačit. Ale čím víc sněhu bude, tím lépe," podotkl Kostka, který testoval společně s dalším českým jezdcem Martinem Prokopem. "Zajímají mě hlavně vozy S2000. Nejvíc se těším na srovnání s Finem Lappim," připomněl nového člena továrního týmu Škoda Motorsport.
Jeho možnosti lehce naznačila testovací rychlostní zkouška. Na osmikilometrovém úseku byl devátý, mezi vozy S2000 vyhrál.
"Potěšilo mě to, ale nic to neznamená," mávl rukou.
Rychlostní zkoušky pochopitelně nezná, ale prostředí ano. Když závodil ve formuli Renault, žil v Monaku a při cyklistickém tréninku dobře poznal kopce nad městem. Právě tam soutěž v sobotu pozdě večer vyvrcholí při slavné Noci dlouhých ohňů.
"Snad mi znalost prostředí pomůže," věří. "Ale důležitější bude správný výběr gum a taky taktika. Čeká mě závod, který je dvakrát tak dlouhý jako barumka," připomněl nejdelší soutěž, kterou absolvoval. Rallye Monte Carlo by nemusela být jedinou letošní soutěží mistrovství světa, kde se Kostka představí. Rád by se svezl také na asfaltových podnicích. Ale ne s modelem S2000, nýbrž s vozem WRC.
"Ještě není nic hotového, stále jednáme," upozornil.
Pokud to však půjde, rád by se vrátil na okruhy, kde začínal. Stále jedná o angažmá v prestižním německém seriálu DTM, který zkusil v roce 2009.
"Jezdecké sestavy nejsou uzavřeny, takže pořád mám šanci," nevzdává se.