"Vedení série se na nás obrátilo, neboť rakouský Salzburgring, kde se počátkem srpna měl závod jet, nemá příslušnou homologaci," líčí příběh hektického jednání Kroužek. "Celou noc na dnešek jsem byl ve spojení s Johnem Mac Donaldem v Londýně, který velí evropské sérii Le Mans. K tomu komunikace s dalšími lidmi v USA i samotným Donem Panozem, který je už v Le Mans, kde se o víkendu jede slavná čtyřiadvacetihodinovka. Ačkoli jsme zatím smlouvu nepodepsali, vypadá to velmi dobře."
V ALMS a v ELMS startuje výkvět světových pilotů, kteří vodí nejlepší sportovní (ať otevřené prototypy či uzavřené vozy GT) světa. Na ukázku stačí jen pár jmen: Frank Biela, David Brabham, Stefan Johansson, Emanuele Pirro, JJ Lehto, Rinaldo Capello, Tom Kristensen, Eric Van de Poele. Tovární týmy Audi, Panoz, BMW, Cadillac, Chevrolet...
"Pokud se jednání zdaří, pro Most, ale i pro celou zemi to bude vrchol automobilového sportu," míní Kroužek. Nepřehání. Série mají velký ohlas. Satelitní stanice NBC, FOX, Sky a Eurosport vysílají přímé přenosy, pro jezdce i stáje jsou vypsány tučné finanční odměny, na závody chodí hodně diváků.
Od včerejšího rána Kroužek studoval šestnáctistránkovou smlouvu, kterou podle dohod musela přeložit právnická firma. Pak začala šňůra dohadování, která stále trvá. "Pan Mac Donald je seriozní člověk, jednání jsou korektní. Vzhledem k tomu, že "oni" o Most stojí, já si můžu dovolit určité změny smlouvy. Všechno by mělo být jasné zítra navečer, kdy se můj kolega sejde s Donem Panozem přímo v Le Mans,"uvedl Kroužek.
A jaké jsou největší oříšky smlouvy? Třeba pojištění celého amerického ansámblu. "Řekl jsem panu Mac Donaldovi, že na jimi navrhovanou pojistku nemohu přistoupit. Jde o obrovskou sumu," podotkl Kroužek. Další věcí je zajištění linek pro televizní stanice. "Nemůžu Donu Panozovi u českých společností zajistit volné televizní trasy, když nemám v ruce smlouvu, je toho hodně."
Na dotaz, zda je Kroužek a spol. v případě dohody s Američany schopen zvládnout reklamní kampaň i technické požadavky na samotném autodromu, šéf okruhu odpověděl: "Jsme zvyklí pracovat pod tlakem, zvládneme i toto."
Závody se jezdí na různé vzdálenosti, ale nejčastější je jízda na 2 hodiny, 45 minut. Podnik doprovází střídání jezdců, doplňování paliva a výměna pneu v boxech. Mostecký závod by trval oněch 2,45 hodin.
Američtí promotéři uvažovali i o jednání s Brnem, ale nakonec dali přednost Mostu. Co přesně hrálo při rozhodování roli, těžko povědět. Každopádně zatímco do Brna na závody téměř nikdo nechodí, v Mostě je tomu naopak. Malý příklad: Na víkendové závody starších formulí 1 a Octavia Cup přišlo bezmála 30 000 diváků. "Ne. o ničem takovém nevím," uvedl k případném jednání s šéfy ELMS sportovní ředitel brněnského Masarykova okruhu Václav Janek.
Právě v Brně se již několik jezdí závod série FIA Sports Cars Championship, která je pro ALMS/ELMS konkurentem. Letošní brněnský závod se jede na přelomu června a července. Země tak má šanci na dva špičkové podniky světové úrovně, které jsou svou úrovní hned za bájným cirkusem Grand Prix.
O co v ALMS/ELMS jde: - multimilionář Don Panoz z amerického Braseltonu ve státě Georgia založil mistrovství American Le Mans v roce 1999 - letos svou sérii rozšířil o evropskou část European Le Mans Series - závodí se podle předpisů, které platí pro 24 hodin Le Mans, které jsou nezávislé na řádech světové federace FIA - ALMS čítá 9 závodů, ELMS 5 - pole jezdců je rozděleno do tří skupin: LMP 900 (prototypy), GTS a GT (vozy Grand Tourismo) - závody trvají 2,45 hodin, 1000 kilometrů, 6, nebo 12 hodin - na rozdíl od FIA SCC mohou v sérii startovat tovární stáje a pro jezdec i týmy jsou vypasné finanční odměny |