Vytrvalostní závod 24h Dubaji se jede už po osmé v řadě a za tu dobu si vysloužil patřičnou prestiž. V zimní sezóně je to vynikající příležitost pro týmy i jezdce, a tomu odpovídá i seznam přihlášených posádek. Na startu bude neuvěřitelných 87 aut a za jejich volanty se bude střídat téměř čtyř sta jezdců.
A protože tady tečou peníze ropných šejků, nikdo se nemůže divit, že v nejprestižnější třídě bude hned šestnáct ryzích speciálů. Startovní číslo 1 bude mít Mercedes SLS GT3 týmu Abu Dhabi by Black Falcon, který bude s dubajským šejkem Khaledem Al Qubaisim obhajovat vítězství, za ni pak jsou dvě BMW Z4M týmu Saudi Falcons Team Schubert.
Nechybí ani Dodge Viper, Lamborghini Gallardo, Aston Martin Vantage, Porsche 997, Ferrari 458 Italia, McLaren MP-12, Nissan 370Z, Audi R8 a další.
Na startu nechybí pětinásobný šampion DTM Bernd Schneider, vítěz závodu v Le Mans Guy Smith, aktuálního vítěz FIA WTCC Rob Huff, či dvojnásobný šampión Porsche Supercupu Jeroen Bleekemolen, ale třeba taky Stefan Mücke, který společně s Tomášem Engem vyhráli v roce 2009 s tovární Astonem Le Mans series.
O to cennější je účast ryze českého týmu RTR projects, který v Dubaji bude startovat se svým BMW M3 GTR. Vloni zde startovali s pronajatým Mini Coupé, letos povýšili hned o několik tříd výš. Poté, co v září v 24hodinovce v Barceloně získali druhé místo v našlapané třídě A5, by rádi zopakovali pódiové umístění i tady. "Jsme nadšení závodníci amatéři, kteří si hrají na profesionály," usmívá se jeden z členů týmu, závodící novinář Jan Červenka.
"Ještě před pár lety jsme měli okruhové ježdění jen jako zábavu, ale protože jsme se všichni chtěli někam posunout, začali jsme závodit. K okruhovému ježdění pak přibylo i závodění v terénu, začali jsme pořádat driftovací kurzy… A najednou jsme zjistili, že to děláme na profesionální úrovni," popisuje.
Přestože 24h v Dubaji není zdaleka jejich první závod, tak je to jejich první zámořská zkušenost. Závodní auto a kompletní technické zázemí museli mechanici připravit už v listopadu, odvézt do Rotterrdamu do přístavu a v kontejneru poslat napřed.
"Auto bylo po závodech v Barceloně a po Epilogu v Brně rozebrané do posledního šroubku a kompletně zrepasované," říká Tomáš Miniberger, šéf týmu.
"Jde hlavně o to sbalit potřebné náhradní díly, nářadí a myslet na to co všechno se může stát, byl to logistický masakr. Víc jak měsíc jsme všechno skládaly na palety, a pořád řešili co s sebou vzít musíme a můžeme. Přesto doufáme, že budeme jen měnit pneumatiky a brzdové destičky," dodává.
Čtyřiadvacetihodinový závod je výzva nejen pro piloty, ale hlavně pro techniku. Během něj bude spotřebováno minimálně dvanáct sad pneumatik, troje brzdové destičky, jedny brzdové kotouče a motor spálí 2500 litrů paliva. A i když nedojde k žádnému poškození auta, všechny mechanické díly se pak musí stejně rozbrat, repasovat nebo vyměnit. Závodní BMW M3 GTR má výkon přes 400 koní, sekvenční převodovku a váhu přesně 1200 kg. Vychází z generace E46 a společně s Porsche 911 patří mezi ikonické sportovní vozy.
"Vzhledem k tomu, že na startu bude 87 aut, nemá smysl atakovat rekordy a jít bezhlavě do soubojů, protože na trati bude pěkná tlačenice," přibližuje Jan Červenka strategii týmu. "Jakékoliv zdržení v boxech se pak za volantem dohání jen těžko. Ideální je jet na devadesát procent možnosti auta i jezdce, s potřebnou rezervou, zbytečně neriskovat a do soubojů jít jen tehdy, když máte absolutní jistotu. Závod totiž končí až v cíli," uzavírá.
Ve středu čekaly na piloty RTR project první tréninky, ve čtvrtek kvalifikace a závod samotný startuje v pátek v 11:00 hod. středoevropského času.