Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Závod na 24 hodin startuje v Dubaji. Jedou i Češi

Závodní BMW M3 GTR má výkon přes 400 koní. za 24hodinový závod spálí 2500 litrů paliva. | foto: Petr Frýba

9 2014
Právě teď (pátek 10. ledna v jedenáct hodin středoevropského času) startuje na autodromu v Dubaji nejdůležitější vytrvalostní, ale i okruhový závod zimní části sezóny. A na startu bude i český tým se svým BMW M3 GTR.

Vytrvalostní závod 24h Dubaji se jede už po osmé v řadě a za tu dobu si vysloužil patřičnou prestiž. V zimní sezóně je to vynikající příležitost pro týmy i jezdce, a tomu odpovídá i seznam přihlášených posádek. Na startu bude neuvěřitelných 87 aut a za jejich volanty se bude střídat téměř čtyř sta jezdců. 

A protože tady tečou peníze ropných šejků, nikdo se nemůže divit, že v nejprestižnější třídě bude hned šestnáct ryzích speciálů. Startovní číslo 1 bude mít Mercedes SLS GT3 týmu Abu Dhabi by Black Falcon, který bude s dubajským šejkem Khaledem Al Qubaisim obhajovat vítězství, za ni pak jsou dvě BMW Z4M týmu Saudi Falcons Team Schubert. 

"Jakékoliv zdržení v boxech se pak za volantem dohání jen těžko," říkají

"Jakékoliv zdržení v boxech se pak za volantem dohání jen těžko," říkají piloti, v kokpitu se budou střídat čtyři.

Nechybí ani Dodge Viper, Lamborghini Gallardo, Aston Martin Vantage, Porsche 997, Ferrari 458 Italia, McLaren MP-12, Nissan 370Z, Audi R8 a další. 

Na startu nechybí pětinásobný šampion DTM Bernd Schneider, vítěz závodu v Le Mans Guy Smith, aktuálního vítěz FIA WTCC Rob Huff, či dvojnásobný šampión Porsche Supercupu Jeroen Bleekemolen, ale třeba taky Stefan Mücke, který společně s Tomášem Engem vyhráli v roce 2009 s tovární Astonem Le Mans series.

O to cennější je účast ryze českého týmu RTR projects, který v Dubaji bude startovat se svým BMW M3 GTR. Vloni zde startovali s pronajatým Mini Coupé, letos povýšili hned o několik tříd výš. Poté, co v září v 24hodinovce v Barceloně získali druhé místo v našlapané třídě A5, by rádi zopakovali pódiové umístění i tady. "Jsme nadšení závodníci amatéři, kteří si hrají na profesionály," usmívá se jeden z členů týmu, závodící novinář Jan Červenka. 

"Ještě před pár lety jsme měli okruhové ježdění jen jako zábavu, ale protože jsme se všichni chtěli někam posunout, začali jsme závodit. K okruhovému ježdění pak přibylo i závodění v terénu, začali jsme pořádat driftovací kurzy… A najednou jsme zjistili, že to děláme na profesionální úrovni," popisuje.

Přestože 24h v Dubaji není zdaleka jejich první závod, tak je to jejich první zámořská zkušenost. Závodní auto a kompletní technické zázemí museli mechanici připravit už v listopadu, odvézt do Rotterrdamu do přístavu a v kontejneru poslat napřed.

Balení na závod trvalo přes měsíc

Balení na závod trvalo přes měsíc

"Auto bylo po závodech v Barceloně a po Epilogu v Brně rozebrané do posledního šroubku a kompletně zrepasované," říká Tomáš Miniberger, šéf týmu.

"Jde hlavně o to sbalit potřebné náhradní díly, nářadí a myslet na to co všechno se může stát, byl to logistický masakr. Víc jak měsíc jsme všechno skládaly na palety, a pořád řešili co s sebou vzít musíme a můžeme. Přesto doufáme, že budeme jen měnit pneumatiky a brzdové destičky," dodává.

Čtyřiadvacetihodinový závod je výzva nejen pro piloty, ale hlavně pro techniku. Během něj bude spotřebováno minimálně dvanáct sad pneumatik, troje brzdové destičky, jedny brzdové kotouče a motor spálí 2500 litrů paliva. A i když nedojde k žádnému poškození auta, všechny mechanické díly se pak musí stejně rozbrat, repasovat nebo vyměnit. Závodní BMW M3 GTR má výkon přes 400 koní, sekvenční převodovku a váhu přesně 1200 kg. Vychází z generace E46 a společně s Porsche 911 patří mezi ikonické sportovní vozy. 

Okruh v Dubaji je dlouhý 5,39 kilometru

Okruh v Dubaji je dlouhý 5,39 kilometru

"Vzhledem k tomu, že na startu bude 87 aut, nemá smysl atakovat rekordy a jít bezhlavě do soubojů, protože na trati bude pěkná tlačenice," přibližuje Jan Červenka strategii týmu. "Jakékoliv zdržení v boxech se pak za volantem dohání jen těžko. Ideální je jet na devadesát procent možnosti auta i jezdce, s potřebnou rezervou, zbytečně neriskovat a do soubojů jít jen tehdy, když máte absolutní jistotu. Závod totiž končí až v cíli," uzavírá.

Ve středu čekaly na piloty RTR project první tréninky, ve čtvrtek kvalifikace a závod samotný startuje v pátek v 11:00 hod. středoevropského času. 

Autoři:


Témata: BMW, Haas




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze