Buď se vrátí do Afriky. Nebo se natrvalo usadí v Argentině a Chile, kam se kvůli bezpečnosti přesunula.
"Letos jsme usilovně pracovali na uspořádání Dakaru v Jižní Americe, zároveň jsme prověřovali možnosti pořádat závod v jižní a východní části Afriky," tvrdí ředitel soutěže Etienne Lavigne.
Klíčové bude, jak se nadcházející ročník vryje do paměti sponzorům, divákům a především jezdcům. Už teď je jisté, že rallye bude náročnější než ta z letošního ledna. A už o té účastníci tvrdili, že je mnohem těžší než Afrika. Otázkou je, zda si soutěž zaslouží nosit název Dakar, když se odehrává tisíce kilometrů od senegalského cíle.
Vše o Rallye Dakar 2010 |
"Dakar už znamená totéž jako maraton. Ani ten nemusíte běhat jen v Řecku. Zkrátka Dakar je synonymem vytrvalostních soutěží, a to rallye v Argentině a Chile je," říká zkušený dakarský závodník Ivo Kaštan.
Krize zasáhla startovní pole
Start i konec rallye je opět v Buenos Aires, oproti letošku se však pojede v opačném směru a především posádky stráví týden v poušti Atacama, považované za nejsušší místo na planetě. V lednu to byly jen dva dny.
"Je to dobře. V Americe se mi líbí, že terén i podmínky se pořád mění. To v Africe je to stejné," uvedl pro MF DNES Jihoafričan Giniel De Villiers, automobilový vítěz ročníku 2009.
I na tom nadcházejícím Dakaru bude hlavním favoritem. Už proto, že kvůli finanční krizi se o 200 jmen snížil počet startujících. Bude tu o 100 motorkářů méně, mezi auty pojede jediný tovární tým Volkswagen. Konkurence šla níž.
Česku jako by se hospodářská recese vyhnula. Vždyť do Buenos Aires už od Štěpána postupně odlétá 32 českých závodníků! Mezi nimi třeba i poslanec ODS Jiří Janeček či miliardář a majitel firmy Central Group Dušan Kunovský. "Cílem bude s naším autem dojet ve zdraví do cíle," tvrdí podnikatel.
Ovšem pozor: Česko do Argentiny posílá i muže, kteří pojedou o vítězství. Samozřejmě jde o Josefa Macháčka, který ve 52 letech bude v kategorii čtyřkolek obhajovat triumf z minula. A aby to neměl příliš lehké, tak další dva identické stroje postavil soupeřům. "Stavěl jsem je na zakázku, takže jsem na Dakar vydělal i nějaké peníze," přiznává. "Budou to ale opravdu rakety a mým snem je, aby se dostaly do první pětky."
Pojede i reportér MF DNES
Ve třídě kamionů se zase objeví pět tatrovek včetně té, kterou bude řídit Brazilec De Azevedo a navigovat Čech Jaromír Martinec. Konkurovat ruským Kamazům chce především Aleš Loprais, synovec šestinásobného vítěze Karla. I on se na Dakaru opět objeví, znovu však pojede jen v novinářském voze.
S ním tam bude i Jiří Vintr, který bude pravidelně příspívat na stránky iDNES.cz. V MF DNES se zase budou objevovat sloupky Tomáše Poláčka, který se poveze ve stejné kabině. S dakarskou kolonou se také bude posunovat jako odborný poradce slovenského motorkáře Štefana Svitka bývalý úspěšný účastník Ivo Kaštan. I on patří mezi spolupracovníky MF DNES a serveru iDNES.cz.