Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Češi chtějí na Dakaru uspět. I Loprais, kterého donutili k nevěře

Aleš Loprais testuje nový kamion MAN, se kterým pojede legendární rallye Dakar. | foto: InstaForex Loprais Team 69, proSTUDIO2

3 2015
Už je to třicet let, co na slavnou Rallye Dakar poprvé vyrazili i Češi. Od té doby je tohle drsné dobrodružství, které se už šest let koná v Jižní Americe, v tuzemsku fenoménem. Další ročník startuje v neděli v Buenos Aires.

Už 26krát byl na startu Dakaru nějaký ten Loprais. Buď Karel, či jeho synovec Aleš. A už 26krát jeli s tatrou. S čím také jiným, když starší z Lopraisů je nejen ikonou zmíněné rallye, ale i kopřivnické fabriky, jež si především ještě v době afrických klání udělala na Dakaru takové jméno. Letos však tradice končí.

Mladší Loprais už se za případnou výhrou, která mu na rozdíl od strýce, šestinásobného vítěze, stále uniká, požene s nizozemským vozem Man. A vás možná napadne: Zaprodanec!

Jenže i on chtěl zachovat rodinnou tradici a znovu vyrazit do písečných dun pouště Atacama i nepředvídatelných And s tatrou - s tou, které tak láskyplně přezdívá Královna.

Čeští účastníci - kamiony

Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna (Šp.), Jan Van der Vaet (Niz., MAN)
Chtěl jet se svou Královnou 69, ale techničtí komisaři ji nepustili na start. Narychlo sehnal náhradu v podobě kamionu značky Man. Poprvé od roku 1986 tak neplatí spojení, že Loprais jezdí na tatrovce. Na Dakaru bude podeváté, jeho maximem je třetí místo z roku 2007.

Martin Kolomý, René Kilián, David Kilián (Tatra)
Čeká ho šestý závodní Dakar, ten loňský byl však hororový, když po jedné z etap zkolaboval a v další zase přijel do cíle po třech kolech. Přestože skončil předčasně, už tenkrát řekl: „Dakar je adrenalin, takže se za rok uvidíme.“

Tomáš Vrátný, Milan Holáň, Jaroslav Miškolci (SR, Tatra)
Vrátný je především šéf týmu Bonver Dakar Project, takže mu nejde o jeho osobní výsledek, ale spíš o úspěch Kazacha Ardavičuse. Sám jede čtvrtý Dakar a loni skončil 17.

Martin Kolomý v kabině tatrovky

Martin Kolomý v kabině tatrovky

Tomáš Vrátný (vlevo) a Artur Ardavičus

Tomáš Vrátný (vlevo) a Artur Ardavičus

Artur Ardavičus, Alexej Nikižev (oba Kaz.), Daniel Kozlovský (Tatra)
Kazach už byl před třemi lety s kamazem na Dakaru třetí, teď mu bude v tatrovce pomáhat i český specialista na motory Kozlovský. Od přítelkyně dostal čtyřlístek pro štěstí, při závodě si jej připne na kombinézu.

Martin Macík, Miloslav Janáček, Michal Mrkva (Liaz)
Poslední dva roky seděl v otcově liazce jako navigátor, teď už trucku velí sám. V 25letech je nejmladším šoférem ve třídě kamionů. „Výhodou je, že si z ničeho moc nedělám hlavu.“

Robert Jan Szustkowski, Jaroslav Kazberuk (oba Pol.), Filip Škrobánek (Tatra)
Stejně jako Ardavičus i tato posádka patří do projektu Bonver. A šéf Vrátný říká: „Ideální by bylo, kdyby se Artur umístil v první pětce, já v první desítce a Robert v první dvacítce.“

Robert Kašák (SR), Jaroslav Kolář (Tatra)
Jediná posádka ve třídě kamionů, která pojede ve dvou. Jsou součástí týmu RallyOZ a slouží jako rychlá asistence Čechovi Peteru Jeriemu, který závodí (s australskou licencí) v kategorii automobilů.

Byla už nachystaná, vyladěná, Loprais jí tolik věřil, ale na podzim se od technických komisařů dozvěděl, že ji na Dakar nepřipustí. Že nevyhovuje předpisům.

A tak přemýšlel, jestli monstrum narychlo přestavět a vejít se do někdy nesrozumitelných a přísných řádů, nebo... „Najít jiné řešení. Dakar je celoroční projekt a přestavba takového kamionu by pro nás nebyla možná jak z časových, tak finančních důvodů,“ vysvětluje.

Královna proto místo v Buenos Aires „trčí“ ve Frenštátu pod Radhoštěm a Loprais „z donucení hostuje“ v nizozemském týmu Veka. Přestože s novou verzí auta najel jen 250 kilometrů, mluví ambiciózně, jak se od mužů s příjmením Loprais na Dakaru čeká.

„Všechno mimo stupně je nezajímavé. Kdo jednou ochutná tohle ovoce, chce to zopakovat,“ říká jezdec, který v roce 2007 skončil třetí. Byla to tehdy jeho premiéra za volantem. „A i když možná kvůli zvykání na nový vůz budu mít pomalejší rozjezd, o to rychlejší možná bude finiš. Těžko říct. Dakar je vždycky extrémně těžký.“

Zároveň hned slíbí, že tatrovácká nevěra nebude mít dlouhé trvání. „Královna se na Dakar vrátí. Už jednou tam byla a fungovala skvěle.“

Sám bude v posádce jediným Čechem, navigátor je Španěl, mechanik zase Nizozemec. Národnostní mix jako by teď byl trendem. Češi se v kategorii kamionů představí hned v sedmi posádkách, jen dvě jsou však „čistokrevně“ české.

Jedna z nich, kterou tvoří Martin Kolomý a bratři Kiliánové, je vedle Lopraise tou, která může reálně mluvit o stupních vítězů. Kolomý loni prožil děsivý ročník: po jedné z etap zkolaboval, v jiné dojel do cíle po třech kolech. Proto mu tentokrát před odjezdem požehnal i pražský biskup.

Nechme však stranou kategorii kamionů, v Česku tak populární, leč z pohledu samého Dakaru vlastně okrajovou. Češi mají letos silné zastoupení i mezi motorkáři. Je tu hned pět dobrodruhů, pro něž je Dakar poněkud drsnější než pro jezdce „schované“ v kamionech.

„Jsem trošku zklamaný, že nám znovu prodloužili délku tratě. V Česku jsou propagovány hlavně kamiony, a přitom najedou na rychlostních zkouškách o tisíc kilometrů méně než my, motorkáři. Dakar na motorce je opravdu nejtěžší a i ta délka trati je silný argument,“ tvrdí nejzkušenější z českých zástupců, David Pabiška.

Tak kdo dá o sobě během následujících dvou týdnů víc vědět: motorkáři, či kamionisté?

Čeští účastníci - motocykly

David Pabiška (KTM 450)
V 39letech jede už na osmý Dakar. Loni se zaskvěl 18. místem, což je pro soukromníka velmi slušný výsledek. Teď znovu přidal v tréninku a přeje si: „Chtěl bych minimálně stejný výsledek jako loni.“

David Pabiška na Rallye Dakar

David Pabiška na Rallye Dakar

Milan Engel (KTM 450)
25násobný republikový mistr v enduru a cross-country i účastník Šestidenní, který si po boku Pabišky v týmu SP Moto poprvé vyzkouší Dakar. A jeho cíl? „Přece jednou Dakar vyhrát! Teď ale dojet.“

Jan Veselý (KTM 450)
Loni s motorkou spadl do rokle, kam ho chybně nahnali pořadatelé. Letos - při své šesté účasti - chce zase... „Dojet do cíle.“

Zdeněk Gottvald (Husqvarna)
Má 23 republikových titulů v enduru, dvakrát byl evropským šampionem. Teď se poprvé pouští do dakarského dobrodružství. „Že je Dakar nebezpečný? Ne! Zabít se můžu kdekoliv,“ říká 44letý závodník, který za účast zaplatil milion a čtvrt.

Ondřej Klymčiw (KTM 450)
Jeho doménou bývaly motocyklové sprinty, tzv. dragstery. Teď si poprvé zkusí Dakar. Rozpočet týmu jsou čtyři miliony korun a o svém zdraví jezdec říká: „Každý závodník offroadů je napůl mrzák. Mám za sebou řadu zranění. Skoro jsem přišel o levou nohu, mám potíže se zády.“

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze