Seriál světového šampionátu má sedmnáct Velkých cen, v Brně se pojede 28. srpna. Do bojů o cenné trofeje se zapojí i kvarteto českých závodníků: v nejslabší třídě mladý Karel Abrahám a Lukáš Pešek, o kubaturu výš pojedou Radomil Rous a Jakub Smrž.
V sezoně 2004 se Rossi o titul přetahoval se Setem Gibernauem ze Španělska, ale opět nezaváhal a obšťastňoval diváky bujarými oslavami.
Ke hvězdám má našlápnuto i Daniel Pedrosa s hondou, jenž si triumf ve čtvrtlitrech připsal hned po přestupu ze stopětadvacítek, kde kraloval rok předtím.
Loni jej na trůnu vystřídal Ital Andrea Dovizioso na hondě a stal se čtvrtým nejmladším mistrem světa v historii (18 let a 201 dní).
Ročník 2005 se samozřejmě neobejde beze změn. Z MotoGP se stáhla značka Aprilia, zájem přitahuje přechod Toniho Eliase ze Španělska mezi elitu. Dres změnili Max Biaggi, Alex Barros, Troy Bayliss, Colin Edwards, Carlos Checa, Nicky Hayden či Marco Melandri.
Závody MS se jely prvně roku 1949, kdy se představily stroje kategorie do 125, 250, 350 a 500 ccm a také sajdkáry třídy B2A.
V roce 1962 pak přibyly ještě padesátky, jež byly v letech 1984-89 nahrazeny silnější třídou do 80 ccm. Ve třech ročnících (1977-79) připravila FIM seriál i pro kubaturu 750.
Tradiční - a pro Čechy úspěšné - třistapadesátky vypadly z programu až po třiatřiceti letech (1982). Stejný osud postihl po sezoně 1996 i sajdkáry.
V nedávném období se počet kategorií MS ustálil na třech a stopětadvacítky s dvěstěpadesátkami zůstávají jedinými typy, které zažily všech uplynulých 56 sezon.
Královské půllitry totiž nahradila v roce 2002 nová třída MotoGP, zahrnující čtyřtaktní motorky s obsahem do 990 ccm.
Nejúspěšnějším koncernem historie MS je japonská Honda, jež nemá s šesti sty vyhranými závody konkurenci. Druhá je Yamaha, vysoko se drží i slavná MV Agusta, fenomén šedesátých a sedmdesátých let. Na ní triumfoval především Giacomo Agostini z Itálie, majitel patnácti titulů (sedm v 350 ccm, osm v 500 ccm) a nejúspěšnější jezdec dějin se 122 vyhranými závody grand prix.
Českou hvězdou je legendární František Šťastný, jenž byl věrný jawě, s níž dosáhl historického trimufu: v roce 1961 dobyl v třistapadesátkách titul vicemistra světa.
Třetí skončil tovární kolega Gustav Havel.
Velké ambice má letos Pešek, který vyhlásil útok na první pětku v kubatuře do 125 ccm.
Startovní listina světového šampionátu
Kalendář MS 2005 silničních motocyklů (17 Velkých cen) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Přehled mistrů světa (1995-2004) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Valentino Rossi, staronový mistr světa ve třídě MotoGP. |