Skončili poraženi, daleko od nejlepších, a tak už se v české reprezentaci plánují velké změny. Nejspíš se najme psycholog, dozajista speciální kouč na bruslení a místo volných víkendů a občasného chození do posilovny teď přijde tréninkový dril na přírodní dráze v Rakousku.
"Bez toho nebudeme nic a ve výsledcích se propadneme ještě níž," říká Lukáš Kolc. A Lukáš Fiala jen přidá: "Přirovnám nás k fotbalové reprezentaci. Pořád jsme si mysleli, jak jsme dobří, ale usnuli jsme na vavřínech a konkurence je pryč."
Přitom ještě před dvěma třemi lety jste od stejných chlapíků slyšeli řeči, kterak je hlavní si při závodě užít adrenalin a po něm následující party. A vlastně jste u těch slov i chápavě kývali hlavou, vždyť Red Bull Crashed Ice, jízda na bruslích ledovým korytem, měla především punc adrenalinové zábavy. A k jezdcům nějaký ten drink patřil. Teď je vše jinak.
"Red Bull proměnil Crashed Ice v regulérní sport, na který musíte trénovat. Přitom ještě před třemi lety jsem přišel před závodem v pět ráno domů, a stejně jsem věděl, že se dostanu mezi nejlepších osm. Teď se ale o postup klepu už při rozjížďkách (mezi 64 jezdci)," vypráví Arttu Pihlainen, jinak vítěz sobotního závodu v Quebeku.
A i tenhle podnik přinesl důkaz o změně. Tak třeba v centru kanadského města a jeho klikatých uličkách, kde ledová dráha vyrostla, se mačkalo přes 80 tisíc diváků. Do kvalifikace, která předcházela samotnému závodu, se přihlásilo 11 tisíc lidí, z nichž nakonec šanci dostalo 190 včetně čtyř Čechů. A vítězný Pihlainen vydělal za prvenství pět tisíc eur, tedy téměř 130 tisíc korun. To je pro studenta solidní částka.
Stejně se ale mistrem světa nestal, neboť vedení ve čtyřdílném šampionátu uhájil Kanaďan Kyle Croxall. Ano, tento sport vyhlašuje mistry světa! Možná se v něm jednou dočkají i Češi, jenže zatím na ty nejlepší nemají, vždyť Urban skončil 15., Kolc 17. a Fiala 21. Důvod? Prý slabší fyzička. A taky chybějí zkušenosti z trati.
Top týmy totiž jezdí během zimní sezony několikrát trénovat na přírodní dráhu do rakouských Alp. To Češi zatím spoléhali hlavně na svůj hokejový um. Ale... "Můžete být skvělý hokejista, jenže když se korytem, jako v Holandsku, ženete rychlostí 75 km/h, je to úplně jiný sport," popisuje Pihlainen.
Ovšem k přerodu ze zábavy na respektovaný sport pomáhá i marketingový plán Red Bullu. Crashed Ice střídá destinace, vybírá si atraktivní lokality, což dvakrát zažila i Praha, kde se závodilo u Pražského hradu a na Vyšehradě. A dokazuje to i nádherný pohled na noční Quebec.
Jezdce motivuje penězi, tedy ty nejrychlejší, neboť prémie se vyplácejí do osmého místa (za ně je 150 eur). Spoléhá na atraktivitu, jelikož při sjezdu dochází ke kontaktům i pádům. A investuje.
Třeba v Kanadě stavba trati stála téměř dva miliony dolarů, jenže během dvou dnů na tréninky, kvalifikaci i závod přišlo 130 tisíc lidí, kteří podle údajů zdejší radnice ve městě utratili přes 10 milionů dolarů! A byť je Kanada hokejová země, tak desetitisícové davy hlásí i Německo či Nizozemsko.
V příštím roce se má navíc počet zastávek ze čtyř zvýšit na šest (Česko mezi nimi nebude) a závody už teď přenášejí prestižní stanice jako třeba ESPN. Takže šampionát začíná vydělávat, aniž by do něj musel promotér pumpovat další miliony.