"Mojí další motivací pak bude třeba silnice," připustil Kulhavý v Novém Městě. Jeho kouč Viktor Zapletal přitakal: "Silnice Jardu láká. Tahle otázka je aktuální."
Zájem na přestupu údajně má i firma Specialized, která ho sponzoruje. Vždyť Specialized zároveň dodává kola pro silniční stáje Saxo Bank (Contador) a Astana (Kreuziger).
Příkladů, vybízejících k následování, nalezne Kulhavý řadu.
Cadel Evans. Vítěz Světového poháru horských kol 1998 a 99 přešel po sedmém místě v olympijském Sydney na silnici – a letos ovládl Tour.
Ryder Hesjedal. Stříbrný biker z MS 2003 odešel vzápětí na silnici a loni skončil sedmý na Tour.
Čtěte o Kulhavého posledním úspěchu |
Fredrik Kessiakoff. Bronzový z MS horských kol 2006 přestupoval předloni, v 29 letech. Letos vyhrál závod Kolem Rakouska.
A nejnověji Jean-Christophe Péraud. Stříbrný biker z her v Pekingu se specializuje na silnici až od 32 let – a letos byl desátý na Tour.
"Jarda vyrůstal jako ryzí biker, poměr horského a silničního kola měl při tréninku 50 na 50," líčí Zapletal. "Ale už ho upravil, v posledních dvou letech tvoří u něj horské kolo 20 procent přípravy a silniční 80. Rychle se silničářům přiblížil."
Zdeněk Štybar ve své první silniční sezoně nyní dojel na prestižním Eneco Tour šestý v etapě a 26. celkově, ale zatím má slabší časovky. "Jarda je však podobný somatotyp jako Cancellara, dokáže jet dlouhou dobu sám vysokou rychlostí," tvrdí Zapletal.
Za rok bude Kulhavému 27 let. "V tom věku je pro silnici pořád mladý a dravý," soudí František Raboň z týmu HTC.
"Pokud teď Jarda bude zlatý i na mistrovství světa a olympiádě, je logickým krokem jít jinam. Horská kola jsou omezená tím, že když vyhrajete Evropu, svět, pohár i olympiádu, můžete už potom výsledky v podstatě jen opakovat. Kdežto silnice má mnohem širší škálu možností: Grand Tour, klasiky, časovky, kopce..."
Jaroslav Kulhavý při svém triumfu v závodu Světového poháru v Novém Městě na Moravě.
Francouz Julien Absalon, čtyřnásobný světový mistr bikerů, tuto výzvu odmítl. "Silnice mě nebaví. Mohl bych na ní být asi slavnější, je možná mediálně sledovanější, dá se v ní vydělat balík, jenže moje vášeň směřuje do terénu."
Kulhavý dobře ví, že přestup by byl nejistou poutí od zlatého dolu do neprozkoumaných nalezišť.
"Kdyby po bikové sezoně 2012 celou zimu trénoval na silnici, mohl by na jaře plnohodnotně nastoupit do silničního týmu," věří Zapletal. Se svým renomé patrně získá Kulhavý smlouvu v Pro Tour stáji relativně snadno.
Jistě, to je stále vzdálená budoucnost. Ta mnohem bližší vyvrcholí za rok v srpnu. Na londýnské trati horských kol.