Závod ještě nezačal a v McLarenu už měli smutek. Davidovi Coulthardovi se při startu do zahřívacího kola nepodařilo nastartovat motor . Nakonec mechanici vůz zprovoznili, ale pro Skota to znamenalo, že odstartoval do závodu až z posledního místa.
Pilot Ferrari Michael Schumacher dokonale využil prvního místa na startu a dostal se do vedení. Těsně za něj se zavěsil Mika Häkkinen s McLarenem před stájovým kolegou Schumachera Rubensem Barrichelem. Čtvrtý byl Ralf Schumacher s Williamsem a pátý Jarno Trulli s Jordanem.
Raketový start předvedl Juan Pablo Montoya, jeho Williams vystřelil z dvanáctého místa na startu jako blesk a zařadil se na šesté místo. Naopak Heinz-Harald Frentzen zůstal na startu stát a než se rozjel, z osmého místa se propadl o deset míst dolů.
Smůla se dál lepila na paty Davidu Coulthardovi, hned ve druhém kole musel do boxů k výměně předního spoileru a jezdil na posledním místě se ztrátou 50 vteřin na Schumachera.
K prvnímu dramatickému momentu závodu došlo v šestém kole. Frentzen ve snaze co nejrychleji dohnat ztrátu najel příliš na zvýšený okraj trati, ztratil kontrolu nad vozem a srazil z trati Jaguar Pedra de le Rosy. Oba piloti v závodu skončili. Pro španělského pilota návrat na okruhy formule 1 nezačal tedy příliš šťastně.
V osmém kole musel kvůli technickým problémům odstoupit Bernoldi s Arrowsem. Ostatní jezdci se zařadili za sebou a o předjíždění se ani nepokoušeli. Circuit de Catalunya potvrzovala pověst trati, kde se jen velmi těžce předjíždí.
Vedoucí duo se postupně vzdalovalo Barrichellovi a ten zase Ralfu Schumacherovi. O jediný vzruch na trati se staral David Coulthard, který se vehementně posouval vpřed. Brzy se dostal před Tarsa Marquese a Jensona Buttona. Alonso zajel v sedmnáctém kole do boxů a Coulthard brzo předjel i Benetton Fisichelly a pokračoval ve stíhací jízdě.
V prvních zastávkách se začaly v boxech odehrávat boje o cenné vteřiny. Z dvojice Trulli Montoya byli rychlejší mechanici Williamsu a Kolumbijec se posunul před pilota Jordanu na čtvrté místo.
V té době už nebyl na trati Ralf Schumacher, který ve 20. kole dostal smyk, skončil v záchytné štěrkové zóně a vrátit na trať se mu již nepodařilo.
Mechanici Ferrari i McLarenu byli stejně rychlí a ačkoli Häkkinen zůstal na trati déle a snažil se na Schumechera najet cenné vteřiny, nakonec se po návratu z boxů zařadil opět na druhé místo.
Po prvních zastávkách v boxech bylo pořadí M. Schumacher, Häkkinen, Barrichello, Montoya, Villeneuve, Trulli, Heidfeld, Irvine. Před druhými zastávkami v boxech se toho na trati příliš zajímavého nedělo.
Druhé výměny pneumatik načali ve 40. kole piloti Sauberu a poté začali zajíždět do boxů všichni včetně jezdců Ferrari. Chvíli po nich zajel k druhé (plánované) zastávce Coulthard. A po trati kroužil v prvním obutí už pouze Häkkinen. Snažil se využít prázdné nádrže a najet na Schumachera více než 25 vteřin, což by mu stačilo k tomu, aby se po návratu z boxů dostal na první místo.
Mezitím vyjel ve 48 kole z trati Barrichello, poškodil závěs kol a musel k opravě do boxů. Závod skončil pro Eddieho Irvina, který musel odstoupit kvůli technické závadě.
V 50 kole zajel Häkkinen do boxů s náskokem více než 26 vteřin, technici McLarenu odvedli svoji práci skvěle a Häkkinen se vrátil na trať na prvním místě. McLaren tentokrát zvolil vítěznou taktiku a přechytračil i Ferrari. V tom samém kole znovu zajel do boxů Barrichello a závod pro něj skončil.
Michael Schumacher profesorsky zhodnotil situaci a zpomalil. Spokojil se s druhým místem a jezdil kola až o pět vteřin pomaleji než Häkkinen. Začali ho předjíždět jezdci o kolo zpět. Němec si to mohl dovolit, před třetím Montoyou měl náskok téměř minutu.
O vzruch se stále staral David Coulthard, který se dotahoval na šestého Heidfelda a v 60. kole při předjíždění kolo ztrácejícího Fisichelli se Skotovi podařilo pilota Sauberu předjet.
Häkkinen kroužil v poklidu v čele a blížil se k zisku čtvrtého vítězství v Barceloně v řadě. V posledním kole však došlo k nečekanému a pro Fina velice tragickému rozuzlení závodu. Začalo se mu kouřit z motoru a neustále zpomaloval, chvíli se ještě snažil dojet, ale nakonec musel pět zatáček před cílem odstavit vůz.
Deset bodů tedy nakonec bral Michael Schumacher před Juanem Pablem Montyou. který se ze svých prvních bodů ve formuli 1 radoval po závodě jako malé dítě. Třetím místem získal první umístění mezi prvními třemi pro stáj BAR Jacques Villeneuve.
Potřetí za sebou bodoval pilot Jordanu Trulli na čtvrtém místě. Coulthard nestál poprvé v sezoně na stupních vítězů, ale páté místo je po všech problémech, s kterými se o víkendu potkal, úspěchem. Bodoval i Sauber šestým místem Nicka Heidfelda.
Häkkinen všem dokázal, že do starého železa ještě nepatří a že s ním musí ještě všichni počítat. Bohužel to k stupním vítězů opět nevedlo. Michael Schumacher může děkovat štěstěně a mechanikům Ferrari, protože obou nejvážnějších soupeřů ho zbavily technické problémy McLarenů.
Výsledky:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 1:31:03.305 |
2. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | Williams | +0:40.738 |
3. | Jacques Villeneuve | Kanada | British American Racing | +0:49.626 |
4. | Jarno Trulli | Itálie | Jordan | +0:51.253 |
5. | David Coulthard | Velká Británie | McLaren | +0:51.616 |
6. | Nick Heidfeld | Německo | Sauber | +1:01.893 |
7. | Olivier Panis | Francie | British American Racing | +1:04.977 |
8. | Kimi Räikkönen | Finsko | Sauber | +1:19.808 |
9. | Mika Häkkinen | Finsko | McLaren | +1 kolo |
10. | Jean Alesi | Francie | Prost | +1 kolo |
11. | Luciano Burti | Brazílie | Prost | +1 kolo |
12. | Jos Verstappen | Nizozemsko | Arrows | +2 kola |
13. | Fernando Alonso | Španělsko | Minardi | +2 kola |
14. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Benetton | +2 kola |
15. | Jenson Button | Velká Británie | Benetton | +3 kola |
16. | Tarso Marques | Brazílie | Minardi | +3 kola |
17. | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | +16 kol |
18. | Eddie Irvine | Velká Británie | Jaguar | +17 kol |
19. | Ralf Schumacher | Německo | Williams | +20 kol |
20. | Enrique Bernoldi | Brazílie | Arrows | +57 kol |
21. | Pedro de la Rosa | Španělsko | Jaguar | +60 kol |
22. | Heinz-Harald Frentzen | Německo | Jordan | +60 kol |
Pořadí mistrovství světa jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 36 |
2 | David Coulthard | Velká Británie | McLaren | 28 |
3 | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | 14 |
4 | Ralf Schumacher | Německo | Williams | 12 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | Sauber | 8 |
6 | Jarno Trulli | Itálie | Jordan | 7 |
7 | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | Williams | 6 |
8 | Heinz-Harald Frentzen | Německo | Jordan | 6 |
9 | Mika Häkkinen | Finsko | McLaren | 4 |
10 | Jacques Villeneuve | Kanada | British American Racing | 4 |
11 | Olivier Panis | Francie | British American Racing | 3 |
12 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Benetton | 1 |
13 | Kimi Räikkönen | Finsko | Sauber | 1 |
14 | Jenson Button | Velká Británie | Benetton | 0 |
15 | Jos Verstappen | Nizozemsko | Arrows | 0 |
16 | Enrique Bernoldi | Brazílie | Arrows | 0 |
17 | Eddie Irvine | Velká Británie | Jaguar | 0 |
18 | Luciano Burti | Brazílie | Prost | 0 |
19 | Fernando Alonso | Španělsko | Minardi | 0 |
20 | Tarso Marques | Brazílie | Minardi | 0 |
21 | Jean Alesi | Francie | Prost | 0 |
Pořadí poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 50 |
2 | McLaren | Velká Británie | 32 |
3 | Williams | Velká Británie | 18 |
4 | Jordan | Velká Británie | 13 |
5 | Sauber | Švýcarsko | 9 |
6 | British American Racing | Velká Británie | 7 |
7 | Benetton | Velká Británie | 1 |
8 | Arrows | Velká Británie | 0 |
9 | Jaguar | Velká Británie | 0 |
10 | Minardi | Itálie | 0 |
11 | Prost | Francie | 0 |
Takhle nešťastný byl Mika Häkkinen po tom, co ho David Coulthard přivezl do cíle Velké ceny Španělska. |
Juan Pablo Montoya se ckrývá před proudy šampaňského, které na něj stříká vítěz závodu Michael Schumacher. |
Vítězové Velké ceny Španělska formule 1 na stupních vítězů. |
Michael Schumacher udržuje v zatáčce Miku Hakkinena těsně za sebou. |
Schumacher, který do závodu startoval z první pozice, si své postavení uhájil i na první rovince. |
v úvodu závodu se mezi vozy Schumachera a Barrichella vklínil Mika Hakkinen. |