Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Woodsova aféra zbavila golfový žurnalismus servility. Na jak dlouho?

Privátní život Tigera Woodse v moci médií. | foto: AP

9 2010
Jedním z velmi zajímavých dopadů Woodsovy aféry na golf byla také změna "klimatu" v golfové žurnalistice. Kdysi obávaná témata se stala náměty článků, kdysi zapovězené otázky byly kladeny na tiskových konferencích. Golfoví novináři se do jisté míry osvobodili. Ale na jak dlouho?

Příklady prakticky z celého světa dokládají, že golfový novinář byl vždy trochu servilní – oddaný tomu sportu, chránící jeho čest, snažící se nepošpinit "vyšší" zájem. Tiskové konference na většině turnajů se nesly ve znamení přísně střežené nekonfliktnosti a jakékoliv otázky "na tělo" byly nesouhlasným šuměním davu moudrých (rozumějte: známých zkušených žurnalistů) umlčeny ještě dávno předtím, než mohly být vysloveny.

U těchto rozhovorů si člověk připadal jako na narozeninové party, kam přišel nezván, a tudíž bez možnosti komentovat nepříliš chutný dort. Prostě se usmívej, jez a nemluv. Ale dost symboliky.

Woodsova aféra přinesla do golfové žurnalistiky několik zásadních změn. Nahota, s jakou bylo odhaleno přísně střežené soukromí světové jedničky, musela být popsána také v golfových médiích. Vždyť bulvární deníky chrlily zprávy jako na běžícím pásu a nedívaly se vpravo ani vlevo. Ostatně – jak je jejich "dobrým" zvykem.

Obálka lednového vydání časopisu Vanity Fair s fotografií Tigera Woodse od Annie Leibovitzové.

Většina z předních golfových periodik dlouho váhala a stavěla se k celé věci hodně rezervovaně. Přesně tak, jak byla zvyklá z minulosti. Snad nejlépe se s tím vypořádal The Golf Channel, na druhé straně hodně pokulhávaly především hlavní americké tituly – Golf Magazine a Golf Digest.

Ale příval nových informací donutil i tuto investigativně zakrnělou část novinářské obce, aby se pustila do psaní ve stylu, který ještě nikdy předtím nepoužila. A řada z nich v tom našla zalíbení.

Většina z golfových publicistů dokázala najít vhodnou formu i obsah, aniž by text ztratil na zajímavosti. Golfová média začala vyjadřovat názor, a to názor mnohdy velmi kritický a adresný. Jaká to změna...

Tiger Woods, reklama

Najednou se především na internetových portálech začaly objevovat i velmi objevné reportáže. Tiskové konference se staly místem, kde nebylo zatěžko položit opravdu nepříjemnou otázku a vyžadovat na ni odpověď.

Golfová žurnalistika se - aspoň na chvíli - dostala tam, kde by nejspíš měla být. Ustoupila ze své servilnosti, sundala růžové brýle a odložila rukavičky. Na jak dlouho? Možná k odpovědi na tuto otázku poslouží případ Kobeho Bryanta (basketbalista byl obviněn ze znásilnění). Ve chvíli, kdy obvinění byla stažena, většina novinářů si "umyla ruce" a vrátila se zpět k rutině.

Bohužel se dá odhadovat, že se to nejspíš stane i v případě golfové žurnalistiky. Woods pravděpodobně už nikdy nebude stejný jako předtím, ale golfoví novináři se nakonec zase vrátí zpět k oslavným zpěvům o božské hře zvané golf a jejích hrdinech.

Autor:






Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze