Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Webber šokoval saltem vzad. I s formulí. Ošklivá nehoda, řekl

28 2010
"Formule 1 dnes zažila jeden ze šťastných dnů. Tohle mohlo dopadnout velmi, velmi špatně," uvedl bývalý pilot David Coulthard. A má pravdu, od havárie Roberta Kubici v Kanadě 2007 nebyla k vidění podobně hororová nehoda, jaká ukončila pouť Marka Webbera závodem ve Valencii.

Co se vlastně stalo? Na začátku všeho byl přímo kolosálně pokažený start. Webber padal v prvním kole startovním polem jako kámen. Ze druhého místa v prvních metrech bylo po chvíli deváté. Začátek jako z nejčernějšího formulového snu.

Aby měl šanci vrátit se zpět, zabočil již v osmém kole do boxové uličky, aby přezul na tvrdou směs pneumatik, s níž měl dokroužit až do cíle a postupně se posouvat vpřed. Jen čekat, až jeho soupeři budou mizet v pit lane.

Plán to byl pěkný, ale jeho realizace velmi špatná. V desátém kole se Australan pokusil předjet pomalého Fina Kovalainena, chystal se před zatáčkou na manévr, ale Finův Lotus není tak dobrý na brzdách jako vůz Red Bullu.

Kvůli horší aerodynamice, která nedokáže stroj přitisknout k asfaltu tak, jako to umí křídla z dílny Adriana Neweyho, musí piloti nových stájí brzdit dříve. Tedy i Kovalainen. Jenže s tím australský bojovník, jenž se hnal za prchavou vidinou vzdálených bodů, vůbec nepočítal.

Vzápětí byla příď monopostu bývalého lídra mistrovství ve vzduchu. Webber použil zelený lotus malajsijské stáje jako odrazový můstek, a všechna čtyři kola se odlepila od asfaltu. Kromě mírné rotace předvedl efektní salto vzad a trosky z auta létaly ještě dříve, než se i s pasažérem Webberem zabořilo do pneumatik.

"Překvapil mě, jak brzo zabrzdil," připustil Webber, ale odmítl jmenovat viníka. "Na každé tango jsou potřeba dva a my tam v tom incidentu byli dva. Byla to ale ošklivá nehoda," dodal Webber, který musel v duchu pravidel do zdravotního střediska na okruhu, kde lékaři jen potvrdili, že je zcela v pořádku.

"Myslím, že Mark byl překvapen, jak brzo jsem brzdil," souhlasil druhý účastník dramatu Kovalainen, který se rovněž nezranil, ale s poškozeným strojem v závodě nepokračoval. "Podle mě úplně přesně nevěděl, kudy mě bude nejlepší předjet. A já neměl šanci jakkoliv reagovat."

O hlavní příčině nebezpečné nehody asi nemá bývalý pilot Renaultu a McLarenu zcela jasno... "Nebudu říkat, kdo za to může. Byl to závodní incident, takové se stávají."

Pro ty, kteří tvrdí, že za havárii může příliš velký výkonnostní rozdíl mezi novými týmy a těmi nejlepšími má však Kovalainen ráznou odpověď. "Patříme mezi nové týmy, a ty mají auta pomalejší než ti nejlepší. To je pravda. Ale nikdy jsem neměl pocit, že by výkonnostní rozdíl byl příliš velký. Rozhodně nemáme špatné auto, a tato nehoda nemá s naší rychlostí nic společného."

Výsledky závodu najdete ZDE.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze