Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Webber chce po triumfu ve Španělsku uspět i v úzkých uličkách Monte Carla

Mark Webber slaví vítězství ve Velké ceně Španělska | foto: AP

12 2010
Vyhraje Velkou cenu Monaka po jedenapadesáti letech australský jezdec? V neděli k tomu bude mít ideální příležitost Mark Webber. Poslední závod formule 1 ve Španělsku ovládl a jeho monopost Red Bull teď funguje skvěle, zvlášť v kvalifikaci, která bývá na populárním městském okruhu klíčem k úspěchu.

Posledním Australanem, který kraloval na specifické městské trati, byl v roce 1959 Jack Brabham. Od té doby se nejvyššímu stupni přiblížil pouze Alan Jones v roce 1981. Webber má velkou šanci zejména proto, že důležitou roli bude hrát opět kvalifikace, a tu třiatřicetiletý pilot v Katalánsku také vyhrál.

Jak si zatím vedou?

Průběžné pořadí MS (po 5 z 19 závodů): 1. Button (Brit./McLaren) 70, 2. Alonso (Šp./Ferrari) 67, 3. Vettel (Něm./Red Bull) 60, 4. Webber (Austr./Red Bull) 53, 5. Rosberg (Něm./Mercedes) 50, 6. Hamilton (Brit./McLaren) 49, 7. Massa (Braz./Ferrari) 49, 8. Kubica (Pol./Renault) 44, 9. Schumacher (Něm./Mercedes) 22, 10. Sutil (Něm./Force India) 16.


Pohár konstruktérů: 1. McLaren 119, 2. Ferrari 116, 3. Red Bull 113, 4. Mercedes 72, 5. Renault 50, 6. Force India 24, 7. Williams 8, 8. Toro Rosso 3.

Ulice Monte Carla mu sedí. V roce 2001 tam vyhrál závod formule 3000 a už před pěti lety byl na stupních vítězů s williamsem. "Všichni víme, že to je specifický závod a velká výzva pro piloty. Všichni tam rádi jezdíme," poznamenal Webber. "Nikdo by takovou trať jinde nepostavil, takže je to jiný víkend než všechny ostatní v sezoně. Chci být vepředu," upozornil.

Kvalifikacím letos vládnou Red Bully, tři ovládl Vettel a zbylé dvě Webber. A je známo, že kdo je v Monaku první na startu, má velkou šanci vyhrát, neboť na trati není prakticky žádné místo k předjíždění. Boj o místo na startu ale bude velmi zajímavý, protože oproti loňsku se na trati bude pohybovat o šest vozů více.

Zlepšení z Barcelony, kde dojel čtvrtý, bude chtít potvrdit Němec Michael Schumacher. "Dodalo mi to hlavně motivaci," podotkl pětinásobný vítěz Velké ceny Monaka, který doufá, že by mercedesům mohla výjimečná trať sedět. Dvakrát v Monte Carlu vyhrál Alonso, loňské vítězství obhajuje Button. "Ale my jsme favorité," hýřil sebevědomím šéf Red Bullu Christian Horner. "Loni se nám tu sice nedařilo, ale teď je jiná doba," prohlásil.

Konkurenci může čekat od McLarenu, který vede Pohár konstruktérů a oba poslední mistři světa Button a jeho krajan Lewis Hamilton v Monte Carlu v předchozích dvou letech vyhráli.

Button loni samým nadšením z vítězství prestižním závodě odstavil vůz na špatném místě a musel na slavnostní vyhlášení běžet. "Jestli první místo zopakuju, klidně poběžím znovu," žertoval lídr seriálu před Grand Prix, která začne volnými tréninky ve čtvrtek. "Odstavím auto v polovině kola, oběhnu pár lodí a dám si nějaké drinky," usmíval se.

Okruh v Monte Carlu

Vyhrát kvalifikaci a v závodu nechybovat, což většinou znamená havárii a konec nadějí. To je klíč k vítězství v nedělní Velké ceně Monaka na okruhu v Monte Carlu. I tentokrát tak zřejmě rozhodne šestý díl mistrovství světa formule 1 již sobota.

Velká cena Monaka, první trénink - Rubens Barrichello (vpředu).


Okruh prakticky nemá bezpečnostní zóny, trať vede mezi domy či bezprostředně kolem přístavu s luxusními jachtami. Zhruba osmina z celkové délky je ukryta v tunelu a trať s 16 zatáčkami neskýtá téměř žádnou šanci k předjetí. Závodu se říká tanec mezi svodidly.


Je testem řidičského umění, neboť piloti musejí během jediného kola více než čtyřicetkrát řadit a rychlost se mění v rozmezí 50 km/h v šikaně až 270 km/h při výjezdu z tunelu.


V letošním roce okruh doznal kosmetických změn. Aby nedocházelo ke zkracování trati v Nouvelle Chicane za tunelem (zatáčka 11) a šikany v sekci u bazénu (zatáčka 16), instalovali tam organizátoři vyšší retardéry, které jsou umístěny v prostoru za obrubníky. Nového asfaltu se dočkala celá boxová ulička, stejně jako úsek mezi Sainte Devote a křižovatkou s Avenue de Monte Carlo. Nový povrch mají také pasáže od náměstí u kasina k tunelu a od výjezdu z tunelu k Nouvelle Chicane.


Velká cena Monaka je nejkratším závodem v seriálu, ačkoli při ní jezdci absolvují nejvíc kol (78). Diváci na žádné jiné trati nemohou sledovat závody z takové blízkosti. Piloti, z nichž mnozí jsou v monackém knížectví doma, tu prahnou po triumfu víc než jinde, protože vítěz v úzkých uličkách města bývá označován za krále řidičského umění.

Charakteristika trati


Délka okruhu:
3,30 km.

Délka závodu:
78 kol = 262,860 km.

Nejrychlejší kolo v kvalifikaci:
Fernando Alonso (Šp./Renault), 2006 - 1:13,962 = 162,823 km/h.

Nejrychlejší kolo v závodu:
Michael Schumacher (Něm./Ferrari), 2004 - 1:14,439 = 161,528 km/h.

Nejrychlejší závod:
Jenson Button (Brit./Brawn GP), 2009 - 1:40:44,282 = 155,166 km/h).

Vítězové předchozích závodů:

2005 - Kimi Räikkönen (Fin./McLaren)
2006 - Fernando Alonso (Šp./Renault)
2007 - Fernando Alonso (Šp./McLaren)
2008 - Lewis Hamilton (Brit./McLaren)
2009 - Jenson Button (Brit./Brawn GP)

Autoři: ,






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze