"Nechápu, proč tento sport musí neustále měnit pravidla. Myslím, že to jen mate fanoušky," tvrdí Fernando Alonso, pilot Renaultu. A Lewis Hamilton z McLarenu přidá : "Je smutné, co se teď s formulí jedna děje."
Stačí poslední tři týdny sledovat, jak se vedení týmů i členové Mezinárodní automobilové federace FIA dohadují o systému bodování, a musíte oběma jezdcům dát za pravdu.
Vždyť nejdřív přišla Asociace formulových týmů FOTA s návrhem, aby vítěz závodu dostával o dva body víc než doposud, tedy místo deseti dvanáct bodů. Druhý a třetí v pořadí by si polepšili o bod. Nápad však FIA zavrhla.
Místo toho schválila ideu šéfa F1 Bernieho Ecclestona, podle kterého se měl už letos stát mistrem světa ten, kdo vyhraje největší počet závodů.
"Bernie mi řekl, že mluvil se všemi týmy a že jsou všechny spokojené," prohlásil prezident FIA Max Mosley.
Jenže to nebyla pravda! Už v pátek proto FIA v prohlášení napsala: "Pokud z nějakého důvodu týmy nebudou s novým systémem souhlasit, jeho zavedení bude odloženo do roku 2010." Stáje se totiž proti novince postavily, zdálo se jim bláznivé narychlo měnit pravidla a vlastně i taktiku.
Vždyť třeba u Ferrari by si museli zvolit týmovou jedničku, tak aby si její piloti "nekradli" výhry. "Nechápu, proč by se měl mistrem světa stát někdo, kdo získá méně bodů než druhý v pořadí," divil se sedminásobný mistr světa Michael Schumacher.
Formule 1 se tak teď nachází v podivném stavu. Nový systém bodování nechtějí týmy a vlastně ani FIA, jenže ho ještě nikdo oficiálně nezrušil.
A pokud ho zruší, zase není jasné, jaký bude platit v neděli, kdy se jede v Austrálii první závod. Nejspíš ten z loňského roku, kdy vítěz dostal deset bodů. Tak a teď se v tom vyznejte. "Ať už bude bodovací systém jakýkoliv, tak vím, že piloti budou jezdit srdcem a s maximálním nasazením. Každý přece chceme být mistrem světa," tvrdí Lewis Hamilton.
Tak tedy boj začíná. Boj, kterého se účastní 20 jezdců a který skončí 1. listopadu v Abú Dhabí. Tam už bude jasné, kdo je mistrem světa i JAK se jím stal.
Čtěte v PONDĚLNÍ MF DNES
Speciální příloha ke startu nové sezony mistrovství světa F1.