Už od kvalifikace bylo zřejmé, že Ferrari přivezlo do Indianapolis bezkonkurenčně nejlepší monopost a Michael Schumacher neměl v závodě konkurenci. Do první zastávky v boxech sice vedl jeho týmový kolega Massa, ale ten pro něj není skutečnou hrozbou.
Rekordní pátou výhru v Indianapolis stvrdil sedminásobný šampion nejrychlejším kolem závodu. Svou úchvatnou kariéru ozdobil už 87. triumfem v Grand Prix.
Alonso se trápil. Se špatně řiditelným autem dokončil na páté pozici. Během 73 kol se postupně propadl za týmového kolegu z Renaultu Fisichellu, který ho v přímém souboji předjel a za obě Toyoty. Španěl měl štěstí, že Ralfa Schumachera odstavila technická závada.
Vedoucí jezdec mistrovství světa tak vzadu ještě v sezoně nedojel. Zatím nejhůře míjel šachovnicový prapor jako druhý.
Massa získal druhým místem své nejlepší umístění ve formuli 1, třetí Fisichella se v celkovém pořadí posunul na průběžnou bronzovou pozici před Räikkönena, který skončil v hromadné kolizi v první zatáčce.
Osmým místem získal Ital Liuzzi historicky premiérový bod pro tým Toro Rosso.
První zatáčka zničila naděje mclarenů
V Indianapolis nebývá o havárie nouze a tentokrát bylo 150 tisíc diváků na tribunách svědky největší hromadné kolize sezony. Po průjezdu první zatáčkou brzdil Juan Pablo Montoya příliš pozdě a vrazil zezadu do týmového kolegy Kimiho Räikkönena.
Nešťastný Fin, který podle Montoyi nese minimálně stejnou vinu, protože prý zabrzdil příliš brzo, zezadu strčil do Buttona, jehož kola se střela se zadními Nicka Heidfelda. Němcův stroj BMW-Sauber byl katapultován do vzduchu a předvedl salta, za něž by se nemusel stydět ani ruský akrobat.
Na ucpanou trať po jejich střetu doplatili Mark Webber z Williamsu a domácí pilot Scott Speed z Toro Rosso, kteří poničili auta natolik, že nemohli pokračovat. Button zkusil jet dál, ale jeho Honda nebyla ani po zastávce v boxech schopná provozu a ve 4. kole musel rovněž odstoupit. Tým oznámil, že důvodem byl nízký tlak vody.
Aby toho nebylo málo, Christian Klien se rozhodl, že zaútočí na Francouze Montagnyho z týmu Super Aguri, bohužel manévr si špatně propočítal, takže po vzájemné kolizi se i oni nečekaně brzo loučili s nadějí na průjezd cílem.
Po okruhu kroužil pět kol safety car. Tak dlouho trvalo odklízení trosek v úvodní zatáčce. Přesto jich pár na dráze zůstalo i v dalším průběhu závodu, takže závodníci se museli mít na konci cílové rovinky na pozoru.
Po restartu velké ceny zaútočil Takuma Sató ze Super Aguri na Tiaga Monteira z týmu Midland a vrazil do zádě jeho stroje. Japonec skončil za první zatáčkou hned, Portugalec zaparkoval poškozené auto v boxech o tři kola později. Na dráze zbývalo 12 jezdců.
Ferrari nemělo konkurenci
Už po kvalifikaci bylo zřejmé, že sestava Ferrari - Bridgestone nebude mít v Indianapolis konkurenci. Ať už to bylo tím, že Bridgestone, narozdíl od Michelinu, odjelo v Indy loňský závod, nebo tím, že jeho sesterská společnost Firestone dodává pneumatiky americké sérii IRL. Francouzi v USA nestačili. Že jsou bez šancí, přiznali po kvalifikačním boji i jezdci Renaultu.
Ani tradičně skvělé starty modrožlutých strojů tentokrát nepomohly před Ferrari. V úvodních fázích závodu byl lepší Massa, který se dostal před Schumachera na první místo, ale mistr světa ho jen poklidně následoval. Věděl, že s posunem do vedení nebudou nejmenší problémy.
Do boxů jel o kolo dříve Schumacher a jeden okruh na nových gumách mu stačil k tomu, aby Massu předstihl. Přesně tak to vedení Ferrari naplánovalo. V té době už třetí Fisichella ztrácel přes deset vteřin a bylo jasné, že pokud se nestane nic závažného, Ferrari si jede pro premiérový double sezony.
Michael Schumacher se začal brazilskému týmovému kolegovi pomalu vzdalovat a sebral mu i nejrychlejší kolo závodu. Druhou polovinu už si osamocená Ferrari v klidu dojela pro triumf.
V Renaultu proběhlo střídání stráží
Poprvé v sezoně neměl Renault šanci bojovat o vítězství a poprvé v sezoně měl Alonso bez diskuze horší stroj než Fisichella, který navíc poznamenal, že přesně nevědí, proč na Ferrari tolik ztrácí. Španěl se pral se špatně ovladatelným monopostem už v kvalifikaci a v závodě měl co dělat, aby ho udržel na dráze.
Ital se na něj několik kol opatrně tlačil a v patnáctém kole už to nevydržel a na cílové rovince šel před mistra světa, který se nijak zvlášť nebránil - nemělo to smysl. Giancarla pak čekala už jen celkem bezproblémová jízda za třetí místem a posunu v celkovém pořadí před Kimiho Räikkönena.
Fernando Alonso se trápil dál. Před závěrečným dotankováním ho dotáhl Ralf Schumacher s Toyotou, a když se v 55. kole vrátil jezdec Renaultu naposled na trať, byl nejen za mladším Schumacharem, ale i za jeho týmovým kolegou Trullim, který startoval z boxů.
Když pak devět kol před cílem zamířil Ralf do boxů a zatočil do garáže, mohl se lídr šampionátu těšit alespoň ze čtyř bodů. V závěru přece jen přidal a Barrichellovi za zadním křídlem hladce poodjel. Přes nejhorší výsledek v sezoně zůstává hlavním favoritem titulu.
Toyota stoupá vzhůru
Jarno Trulli poprvé v sezoně bodoval před týdnem v Kanadě, ale ve Spojených Státech to na pokračování úspěšného tažení nevypadalo ani náhodou. Kvůli poruše zadního zavěšení vypadl už v úvodní části kvalifikace, a protože inženýři museli jeho auto před závodem opravit, začínal z boxů. Na voze se podle pravidel totiž mezi sobotou a nedělí nesmí pracovat.
Poprvé tankoval až za polovinou závodu a byl jediným mužem na trati, kterému taktika jedné zastávky přinesla posun vpřed. Coulthard, Rosberg a Liuzzi se rvali pouze o poslední místa.
sympaťák Trulli se snadno posunul před Barrichella z konkurenční Hondy a ještě než Alonso zajel podruhé do boxů, věděl, že půjde za Fisichellu na čtvrté místo. Strategie ho vynesla i před týmového kolegu Ralfa Schumachera, kterého začal zlobit brzdový pedál. Pravé přední kolo mu nebrzdilo, takže devět kol před cílem zamířil do pitlane a rovnou zatočil do garáže.
V interním souboji Toyoty ztratil další body, Trulli je už na jeho úrovni.
Honda dál nestačí
Tentokrát sice tým bodoval, ale to nic nemění na faktu, že v porovnání s úvodem sezopny výrazně výkonnostně ztratil. Button doplatil na strkanici v úvodní zatáčce, takže veškeré naděje byly vkládány do Rubense Barrichella.
Brazilec odjel skvělou kvalifikaci, začínal z druhé řady a tentokrát ani nepokazil start. Ale za ním byli připraveni rychlejší jezdci. Proti Alonsovi ani Toyotám neměl šanci, a nebýt toho, že v první zatáčce skončily mclareny a nepokračovaly ani stroje BMW, na body by nestačil.
Hondě chybí rychlost, takže šesté místo v cíli je maximum, kterého může momentálně dosáhnout.
Red Bull - ve znamení spolehlivosti
I David Coulthard mohl za body děkovat hromadné kolizi, která znamenala konečnou i pro jeho týmového kolegu Christiana Kliena, přesto druhé umístění do osmičky v řadě ukazuje, že spolehlivost už tým miliardáře Mateschitze netrápí tolik, jako v začátku sezony.
Skot odrazil nápor Liuzziho ze sesterské stáje Toro Rosso a nenechal se vyvézt z míry ani mladým Rosbergem. Coulthard pokazil kvalifikaci, a tak mu technici v boxech natankovali benzinu až po víčko. Do boxů jel až 26 kol před cílem, a na výjezdu se střetl kolo na kolo právě s Rosbergem. Nezalekl se a využil výhodnější stopy k průniku před jeho modrobílý stroj.
Na v cíli šestého Barrichella ale ztrácel více než půl minuty. Na přední místa zatím Rakušané nemají.
Toro Rosso - zasloužený první bod
Ještě loni se jmenovali Minardi a osamoceni na chvostu pole neměli šanci získat ani bod (pokud nepočítáme Velkou cenu USA, kde závodilo pouze šest aut). Letos často bojují na hranici nejlepší desítky a bod Itala Liuzziho je logickým vyústěním snahy už ne nejslabšího týmu formule 1.
Když necháme stranou debaty o přílišné síle jejich desetiválcového motoru, musíme uznat, že tým napůl vlastněný Red Bullem a napůl bývalým závodníkem Gerhadem Bergerem funguje na výbornou. V Indianapolisu Liuzzi jezdil pár kol poslední, ale v přímém souboji dokázal na konci cílové rovinky předjet Rosberga na Williamsu. Osm bodů si vybojoval nejen díky přízni Štěstěny, ale i díky výkonu na dráze.
Po dvou zámořských závodech se šampionát vrátí do Evropy, kde bude pokračovat 16. července Velkou cenou Francie v Magny Cours.
Výsledky Velké ceny USA 2006:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 1h34:35,199 |
2. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +7,984 |
3. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | +16,595 |
4. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +23,604 |
5. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +28,410 |
6. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +36,516 |
7. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +1 kolo |
8. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | +1 kolo |
9. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +1 kolo |
10. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +9 kol |
11. | Christijan Albers | Nizozemsko | Midland | +36 kol |
12. | Jacques Villeneuve | Kanada | BMW Sauber | +50 kol |
13. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Midland | +64 kol |
14. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | +67 kol |
15. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +70 kol |
16. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | +73 kol |
17. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +73 kol |
18. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | +73 kol |
19. | Mark Webber | Austrálie | Williams | +73 kol |
20. | Scott Speed | Spojené státy americké | Toro Rosso | +73 kol |
21. | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | +73 kol |
22. | Franck Montagny | Francie | Super Aguri | +73 kol |
Pořadí mistrovství světa:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 88 |
2 | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 69 |
3 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 43 |
4 | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 39 |
5 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 36 |
6 | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | 26 |
7 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 16 |
8 | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 16 |
9 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 12 |
10 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 10 |
11 | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 8 |
12 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 8 |
13 | Jacques Villeneuve | Kanada | BMW Sauber | 7 |
14 | Mark Webber | Austrálie | Williams | 6 |
15 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 4 |
16 | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | 1 |
17 | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | 1 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Renault | Francie | 131 |
2 | Ferrari | Itálie | 105 |
3 | McLaren | Velká Británie | 65 |
4 | Honda | Japonsko | 32 |
5 | BMW Sauber | Německo | 19 |
6 | Toyota | Japonsko | 16 |
7 | Red Bull | Rakousko | 11 |
8 | Williams | Velká Británie | 10 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 1 |
Závod jsme sledovali minutu po minutě ZDE
Fernando Alonso při kvalifikaci na Velkou cenu USA. |
Kimi Räikkönen v boxech. Po problémech v kvalifikaci odstartuje do Velké ceny USA až z deváté pozice. |
Felipe Massa v kvalifikaci na Velkou cenu USA. Do závodu odstartuje z druhého místa. |
Michael Schumacher, vítěz kvalifikace Velké ceny USA. |
Michael Schumacher v kvalifikaci na Velkou cenu USA. |
Jezdci opouštějí trať po hromadné havárii. Zleva Räikkönen, Montoya a Speed. |
Havarované vozy Scotta Speeda a Juan Pabla Montoyi ve Velké ceně USA. |
Giancarlo Fisichella ve Velké ceně USA. |
Nick Heidfeld havaruje ve Velké ceně USA. |
Kimi Räikkönen po havárii v úvodním kole Velké ceny USA. |
Jezdci stáje Ferrari Felipe Massa (vlevo) a Michael Schumacher oslavují double z Velké ceny USA. |
Vítěz Velké ceny USA, Michael Schumacher. |
Nick Heidfeld skončil v kotrmelcích už v první zatáčce Velké ceny USA. |
Webberův Williams se po startu Velké ceny USA vznesl do vzduchu. |
Schumacher projíždí vítězně cílem. |
Sató skončil po kolizi s Monteirem. |