Když totiž při včerejší návštěvě Prahy dostal otázku, jak vidí v letošním ročníku formule 1 soupeření mezi stájovými kolegy Sebastianem Vettelem a Markem Webberem, řekl: "Zda závod vyhraje jeden, nebo druhý, často rozhoduje motivace. Je to jako u hokeje – dva zápasy vyhrálo Česko až na nájezdy a stačilo málo, třeba menší motivace, a to zlato by měl někdo jiný."
Za téměř dva roky, co už nejezdí v F1, se změnil jen málo. Ve vlasech přibylo šedin, z věčného proutníka se stal milující otec a je rovněž reklamní tváří firmy Jetbull, která provozuje on-line sázky. "Kolik prosázím? To je stejné, jako byste se ptali ženy na věk," odpověděl s úsměvem.
Tak se zeptejme na ten hokej. Máte o něm, zdá se, přehled.
Když jsem dřív spolupracoval s Pavlem Turkem, tak jsem se setkal s Dominikem Haškem či Jaromírem Jágrem. Dvě velké postavy. Navíc jsem měl přítelkyně z USA i Kanady, takže jsem byl na spoustě amerických sportů a hokej je rychlý, kontaktní, takže chápu, že se lidem líbí. Jen ve Skotsku není komu fandit, tým nemáme.
Už skoro dva roky v F1 nejezdíte, nestýská se vám?
Ve formuli 1 jsem odjel 15 sezon, během kterých mě potkaly dobré i špatné momenty. Nevyhrál jsem sice šampionát, ale byl jsem druhý za nejúspěšnějším mužem tohoto sportu, Michaelem Schumacherem. Se svým životem v F1 jsem byl spokojený, ale nyní si užívám jiné věci. Komentuji formuli pro BBC, jsem konzultantem stáje Red Bull a letos jsem začal závodit v DTM (prestižní seriál cestovních vozů).
Michael Schumacher se vrátil. Rozumíte mu?
Rozumím. Nebyl jsem šokován, jen překvapen, že to bylo po třech letech. Ale chyběl mu kontakt s inženýry, ten mumraj okolo, navíc dnes se na rozdíl od dřívějších let skoro netestuje, takže má dost času na rodinu. A jestli získá titul? Letos určitě ne a v těch příštích letech bude záležet na tom, zda bude mít k dispozici nejlepší auto a zda dokáže porazit týmového kolegu Rosberga. A samozřejmě by měl porazit i ty ostatní piloty, že?
I vy jste se přeci jen vrátil k zmíněným závodům DTM. Proč?
Taky mi chyběl ten ruch. A závodění hlavně beru jako zábavu. Zatím nečekejte velké výsledky, učím se. Nebudu automaticky vyhrávat jen proto, že jsem kdysi jezdil ve formuli 1, která je rychlejší. Je to, jako byste postavili Rogera Federera proti nejlepšímu hráči squashe. Taky by nevyhrál, navzdory tomu, že taky hraje s raketou a míčkem. Navíc vDTM mám starší, a tedy pomalejší auto než špička.
Ale lidi si řeknou: Podívej, jak ten Coulthard dopadl.
Jenže já to kvůli lidem nedělám. Potřeboval jsem nějakou zábavu, výzvu a tu jsem našel. Podívejte se na Kimiho Räíkkönena, který odešel do rallye.
A ta by vás lákala?
Nikdy jsem ji nejel a bylo to pro mě těžší než DTM. A vezměte si Kimiho: byl mistrem světa v F1, ale v rallye na šampiona nevypadá.
Když se díváte na současnou formuli 1, jaká podle vás je?
Je v ní větší konkurenční boj. Když jsem závodil já, o titul většinou bojovaly jen dvě stáje. Letos sice dominuje Red Bull, ale velkou šanci mají i ostatní. Nechme se překvapit, jak Ferrari, McLaren a Mercedes odpovědí.
Jste spjatý se stájí Red Bull. Překvapilo vás, jak se týmu daří?
Red Bull tvrdě pracoval od roku 2005, kdy do šampionátu vstoupil. Klíčem k úspěchu je konstruktér Adrian Newey, který mimochodem vyvíjel všechny monoposty, v nichž jsem ve formuli 1 jezdil – u Williamsu, McLarenu a Red Bullu. Design je totiž u F1 nejdůležitější. Můžete mít slabší motor, ale s lepší aerodynamikou budete vyhrávat. A že bojují proti sobě dva kolegové? To vás vždycky posílí. Navíc se vzájemně respektují a často rozhoduje, kdo má větší motivaci.
V Monaku vlastníte hotel. Nechcete si nějaký pořídit i v Praze?
Dřív jsem o nějaké investici s Pavlem Turkem přemýšlel, ale dál jsme to nerozebírali. Takže neuvažuji. (Poté se podívá kolem sebe) I když, proč ne? Tenhle třeba nevypadá vůbec špatně.