Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rychle a zběsile: vrtulník vs. závodní speciál v kilometrovém sprintu

Kdo je rychlejší? Auto, nebo vrtulník? | foto: .

14 2015
Medailista z mistrovství světa ve vzduchu, vicemistr Evropy na zemi. To je sobotní adrenalinový sprint ne jeden kilometr s pevným startem. Pár sekund adrenalinu na Rally Show a Helicopter Show na královehradeckém letišti rozhodnout, kdo je rychlejší.

Málo vídaný závod. Adrenalin stoupá a krásná dívka mává praporkem. V tu chvíli se rozeřvou motory dvou závodních vozů a dvou helikoptér srovnaných na jedné startovní čáře. Od cíle vzdáleného jeden kilometr dělí v tu chvíli závodníky něco málo přes dvě desítky vteřin.

Tak to bude vypadat v sobotu ve 14 hodin na runwayi královéhradeckého letiště.

Jedním z pilotů startujících ze vzduchu bude medailista mistrovství světa v akrobatickém létání Daniel Tuček. Proti němu s BMW 320si vicemistr Evropy v závodech cestovních vozů FIA ETCC Michal Matějovský a v jediném v ČR sestaveném modelu Porsche 997 GT3 náchodský jezdec Karel Macek.

„V České republice jsme do loňského roku s Porsche startovat nemohli. Naše legislativa zakazovala vozy s obsahem nad dva litry stavět do závodů,“ vysvětluje Karel Macek. S obsahem motoru 3,6 litru jde tak o první oficiální závod s Porsche GT3 v České republice.

Oba vozy se utkají s vrtulníky - jednomotorovým Eurocopter AS 350 s maximální rychlostí 287 kilometrů za hodinu a lehkým dvoumotorovým EC 135 s rychlostí dosahující za hodinu nejvýše 259 kilometrů. Vrtulníky spotřebují na tento kilometrový závod okolo 35 litrů paliva.

Oproti tomu BMW Michala Matějovského spotřebuje 50 litrů speciálního závodního benzínu na 100 kilometrů. „Proti dvěma helikoptérám jsem ještě nikdy nestartoval a tak se už teď těším se na vteřiny adrenalinu během tohoto lákavého zajímavého závodu,“ říká závodník Michal Matějovský.

Ve druhém závodě se na runwayi poměří s vrtulníky dva monoposty. Jedním z nich je český Attack GTR, poháněný dvoulitrovým motorem Honda K20.

Bezsynchronní převodovka, šestistupňové řazení a bodykit byly pro tuto závodní verzi Attacku kompletně vyvinuty v České republice a právě v tom je auto unikátní. Upravený český závodní speciál si návštěvníci Rally Show a Helicoptershow mohou prohlédnout na vlastní oči. A cena pro vítěze. Nečekejte velké price money - vítěz dostane pusu od finalistek Miss Rally Show.

Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze