Ovšem plzeňský závodník František Čečil se už sedmým rokem vydává s unikátním dvoumístným sportovním vozem Hakar vyrobeným v roce 1951 do seriálu Evropského poháru FIA v závodů do vrchu. V něm nerozhodují dojmy porotců, ale čas dosažený na vrchařských tratích v pěti evropských státech.
"Závody absolvujeme na stejných tratích, na jakých startují soudobé závodní vozy, tedy s mnohasetmetrovým převýšením a po silnici vedoucích doslova ze zatáčky do zatáčky. Hakar má sice pět křížků na zádech, ale ještě stále bez problémů dosáhne stopadesátikilometrové rychlosti.
Například na trati v italské Valle Camonice jsem dosáhl průměrné rychlosti zhruba osmdesáti kilometrů za hodinu," uvádí František Čečil, který je po polovině evropského seriálu na pátém místě. Závodů se zúčastní zhruba padesátka vozů především z Itálie, Švýcarska a Německa. Na startu bývají závodní speciály slavných značek jako třeba Lotus, BMW, MG či Triumph.
Někdy mu pořádně zatrne
Na rozdíl od pilotů soudobých automobilů nemá Čečilův vůz ochrannou ocelovou konstrukci ani bezpečnostní pásy. Auto je totiž ve stavu, v jakém bylo v době zrodu, tedy na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století. Předpisy pro závody historických automobilů od jezdců nevyžadují, aby stroje postavené v této době byly vybavené bezpečnostními prvky jako současná závodní auta.
"Bezpečnostní prvky jsou jen doporučené. Do Hakaru jsem je nepoužil. Jejich montáž by znamenala velký zásah do konstrukce vozu. Chci, aby auto zůstalo v tom stavu, v jakém bylo v době, kdy se vydalo poprvé na start," vysvětluje jezdec.
Strach z toho, že se mu něco při havárii stane, si příliš nepřipouští. "Platí to především pro chvíle, kdy jedu do kopce bez potíží. Ovšem když se Hakar dostane do smyku, tak mně pořádně zatrne. Je jasné, že bych asi z havárie se zdravou kůží nevyšel. Buď bych s vozu vypadl nebo by mě přimáčkl k zemi," říká Plzeňan.
Hakar je unikátní kousek
Dvaapadesátiletý Plzeňan získal původně okruhový speciál na začátku devadesátých let ve velmi zbědovaném stavu. Slavný český závodník čtyřicátých a padesátých let Alois Rieger ho vyrobil v Hradci Králové v jediném exempláři za pomoci syna Vojtěcha Riegra, později známého coby navigátora Vladimíra Hubáčka při automobilových rallye. Podvozek je z vozu Fiat 1100 a motor s převodovkou pocházejí ze škodovky.
"Hakar je vlastně slovo složené z prvních písmen města vzniku a jména tvůrce. Před lety jsem ho domů přivezl vlastně jen v bedně a nechal jsem na něm kus života. Renovace trvala pět roků," vysvětluje závodník.
Vůz by byl podle mínění odborníků ozdobou každé sbírky historických automobilů. Znalci míní, že cena závodního speciálu je zhruba milionová. Plzeňan ale o ceně unikátu nechce vůbec hovořit. "Nedávno se mnou na téma cena hovořil francouzský novinář. Odpovědi se mu nedostalo. Hodnota auta je totiž v první řadě sběratelská, ale hlavně není na prodej. Mám k němu mimořádný osobní vztah. Stačí, aby se na něm objevil jen škrábanec a už mně to bolí, jako bych k újmě přišel já sám. To už by muselo jít někomu v rodině o život, abych Hakara prodal," prohlašuje Čečil.
Na chvíli bude v době antiky
Cestu na jih kontinentu zná František Čečil téměř nazpaměť. Itálie je totiž zemí vrchařským kláním zaslíbenou. Historická auta tady absolvují tři z devíti podniků seriálu. Zbývající závody na ně čekají dvakrát v Česku a ve Francii, po jednom v Německu a Rakousku.
O nastávajícím víkendu čeká pilota klání v Gubbiu severně od Říma. Plzeňan tvrdí, že se na chvíli ocitne v dobách antiky. "Trať vede starobylým městem Madonna della Cima po silnici, která jistě bývala starou římskou soutěskou. Je jen vyasfaltovaná, ale zůstala úzká a zatáčka střídá zatáčku. V jednom místě podjíždíme oblouky prastarého akvaduktu. K dokonalému obrazu starobylého Říma chybí snad jen legie okolo silnice," usmívá se jezdec.
Ten ale cestuje na Apeninský poloostrov s určitou nejistotou. Neví, jak bude závod vypadat, neboť italští vrchaři v posledních měsících bojují s pořadateli. Jezdci požadují zvýšení bezpečnosti tratí.
"Jedná se především o piloty soudobých speciálů skupiny C, tedy sportovních prototypů. Závod v Gubbiu se koná společně s italských mistrovstvím a co se bude dít, to opravdu netuším. Při letošním prvním závodu v Itálii ve Valle Camonice sepisovali jezdci petici proti retardérům a nevyhovujícím svodidlům. Ta byla umístěna příliš vysoko, v případě havárie by je vůz podjel. Jsem proto docela zvědavý, zda se něco změní," doplňuje František Čečil.