Loprais měl v cíli před druhou liazkou náskok necelých deseti minut. "Hodně mě štvalo, že se říkalo, že jsme Lopraise museli nechat vyhrát," připomíná Vojtíšek. "Byl to nesmysl. Naopak s Karlem jsem se tehdy hodně sblížil a dodnes se i s našimi rodinami stýkáme."
Populární "Frankie" Vojtíšek absolvoval Dakar dvakrát - v roce 1986 a 1988. Už na konci osmdesátých let ale přesedlal na závody tahačů na okruzích. "Je to něco úplně jiného," porovnává Vojtíšek. "Na okruhu jde o rychlost, kdežto Dakar beru jako dobrodružství. Je to něco, co nemá obdoby. Absolvujete nesmyslné etapy a překážky. Jsem hrdý a pyšný na to, že jsem rallye jel."
Vojtíšek, v té době autokrosový závodník, se zúčastnil hned druhého Dakaru s českou účastí. V roce 1986 seděl v kabině s Jiřím Moskalem a Miroslavem Krejsou. Piloti se tehdy za volantem pravidelně střídali. To je dnes již nemyslitelné. "Všichni jsme byli závodníci a uměli dobře jezdit, třeba navigátor ani nebyl určen. Teď už by to nešlo, specializace je nutná," tvrdí devětatřicetiletý Vojtíšek. "Dnes bych řídil jen já."
Premiérový ročník skončil pro Vojtíška dvě etapy před cílem. Vůz nedojel včas na start následující etapy poté, co celou noc pomáhal vyprošťovat kamiony zapadlé v bahně. "Neměli jsme možnost projet jinou cestou," vysvětluje Vojtíšek. "Přece neprojedu vesničanům přes chýši." V Paříži pak byla posádka oceněna francouzským premiérem.
Přiznává, že start ve slavné rallye ho pořád láká: "V roce 1988 jsem řekl, že už nikdy nepojedu, teď už bych to ale tak jasně neviděl. Kdybych zkusil Dakar ještě jednou tak už jedině s renaultem." Se stejnou značkou nyní jezdí Vojtíšek na okruzích.
Potěšila ho nedávná změna předpisů, která znevýhodnila speciálně upravené kamiony. "Do boje víc zasáhnou sériové vozy, pole se vyrovná," předpovídá. "Už to nebude jako dřív, kdy kamazy nebo Lopraisova tatra měly suverénní převahu."
Frankie Vojtíšek se na mosteckém autodromu při závodu Matador Czech Truck Prix 2001 umístil na čtvrtém místě, za ním jede Lutz Bernau. |