Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Víkend závodníka GP2: Africký lev o přilbách a kostelních zvonech

Adrian Zaugg a tým Trident krátce před startem závodu GP2 | foto: Roman Klemm

4 2010
Víkend závodníka trvá déle, než oněch 80 minut závodu, které sledují miliony diváků u televizních obrazovek. Patří k němu i více než kvalifikační sobota. "Od středy jsme v jednom kole," říká jezdec GP2 Adrian Zaugg.

Středa

"Celý kolotoč, který takto prožívají všichni jezdci, začíná již ve středu před závodem. Na dráhu se vypravím z bydliště ve Švýcarsku podle vzdálenosti buď vlastním vozem, nebo letadlem. Ubytování, let a podobné zařizuje v našem týmu Sabina Rosaová, takže se o takové věci starat nemusím. Zabalit si při tom musím jen přilbu a oblečení – můj overal a nehořlavé prádlo má tým," vypráví Jihoafričan Zaugg.

Stalo se módou, že piloti F1 používají závod od závodu novou přilbu, čemuž se Adrian může jen smát: "Tak daleko v GP2 ještě nejsme. Mám jednu helmu na celou sezonu. Lakování se lvem a barvami Jižní Afriky jsem si navrhl sám. Mým cílem bylo, aby vypadala jaksi "divoce" a ta věc se lvem má své kořeny v seriálu A1, kde mi často říkali, že jsem bojoval jako africký lev..."

Kdy tedy má pilot před závodem první kontakt s týmem? "K závodům bere stáj Trident 15 osob a ve středu společně večeříme v hotelu. Do postele jdu relativně brzy a skutečně spím velice dobře – tedy až na Belgii, kde jsem měl pokoj přímo vedle kostelní věže a zvonů..."

Čtvrtek

Na autodrom jedou jezdci poprvé ve čtvrtek. Promění se tam v pilné chodce: "Všichni si procházíme dráhu. Od jezdců GP3 až po piloty F1. Jdu s mým inženýrem a chci ji při tom pokud možno přesně dostat do hlavy každý hrbol a každý obrubník. Přesto jsem při první ostré vyjížďce vždy překvapen. Na obchůzku vždy startujeme společně s mým týmovým kolegou u Tridentu, Johnny Cecottem. Cestou se ale rozejdeme, protože každý z nás věnuje více pozornosti něčemu jinému. No a v cíli je první ten rychlejší...", směje se Zaugg. "S Johnnym se dělím o všechny zkušenosti. Spolupracovat s týmovým kolegou skutečně přinese více, než ho bojkotovat."

"Následuje první briefing s techniky týmu a můj inženýr mi nabízí návrhy ohledně nastavení. Mohu ale sám rozhodnout, zda je beru, nebo ne. Můj tým mi podle toho vůz připraví. Mám při tom k dipozici jednoho inženýra pro vypracování dat, jednoho pro nastavení vozu a dva mechaniky."

"Čtvrtek je také den oficiální rozpravy jezdců. Koná se ve stejných prostorách, jako rozprava pilotů F1 a vždycky ji vede ředitel závodu Charlie Whitting. Budete se divit, ale tyhle rozpravy jsou mnohem uvolněnější, než jsem je zažil v nižších formulích. Už nejsme žádní začátečníci a Charlie nás všechny osobně zná. Většinou nás upozorní hlavně na zvláštnosti daného podniku. Jistě, jsou tu i situace, kdy si někdo chce postěžovat na chování soupeře v minulém závodě – to ale Charlie odráží poznámkou, že za ním měl dotyčný tenkrát přijít hned po závodě."

A fyzický kontakt s vozem? "Ano. Večer zajdu do boxu a do auta si "na sucho" sednu. Zkouším, jak mi sedne sedačka, pásy a pedály – ono se to opravdu někdy změní. Podle toho, jak hodně jsem před tím trénoval, nebo také ne," směje se Zaugg, který denně trénuje v posilovně, na kole a kick-boxem "Člověk musí pro trénink najít správnou míru. Síla totiž zpravidla znamená i váhu."

Pátek

"V pátek pak jde do tuhého. Dopoledne máme třicetiminutový volný trénink. Do boxů F1 vyjíždíme z paddocku na starých pneumatikách, které mi pak tým vymění. Pro víkend máme povoleno použití jedné nové sady pro kvalifikaci a dvou sad pro sobotní závod. Další novou sadu nazujeme v neděli. Zůstávám celou dobu ve voze. Vystupování a návrat, tak jak to dělají jiní jezdci, by mne jen rozrušovaly. V kokpitu mám nejvíce klidu. Zastávky v boxech a počet kol, které za sebou ujedu jsme domluvili již při briefingu ve čtvrtek a náš program dle plánu provedeme. Při zastávkách si hrajeme s nastavením stabilizátorů a hlavně s tlakem pneumatik – na více stejně nezbývá čas."

Žádat jezdce po tréninku o rozhovor, je většinou nesmysl – všichni totiž chvátají k dalšímu briefingu z inženýry, dokud jsou jejich dojmy z jízdy čerstvé. "Mý inženýři mají svá data a já mé zkušenosti. Sedneme si a společně rozebereme průjezd každou zatáčkou na vjezd, apex a výjezd. Z toho rezultují návrhy, jak chování vozu zlepšit. Domluvíme se na nich a mechanici je provedou. Výsledky našeho briefingu porovnáváme s výsledky týmového kolegy Cecotta a oba z toho čerpáme výhody."

A jaký je rozdíl mezi volným tréninkem a kvalifikací? "Záleží na tom, jak dobré auto mám. Když cítím, že mám výborné nastavení, tak v tréninku nejdu až na hranice možného. Letos se ale i v tréninku stále pohybuji na limitu. No a v samotné kvalifikaci je to tak, že si ty nejhorší "kamikadze-kola" schovávám až nakonec," prozrazuje pilot stáje Trident.

No a jak reaguje tým na výsledky? "Kluci v týmu se snaží a já taky. Vzájemně o sobě víme, že každý dal to nejlepší – takže si určitě nenadáváme. Když auto rozbiju, jako tady ve Spa, tak se omluvím. Špatné svědomí ale nemám. Vědí, že jsem jel na hranici a že to patří k našemu sportu. Stejně tak je to i po závodě. I majitel stáje, pan Maurizio Salvatori (je současně i manažerem zpěváka Erose Ramazzottiho) se člověka snaží spíše povzbudit. Nikdo nikomu nenadává, protože to nikam nevede."

Večer se opakuje briefing ze čtvrtku a tým připravuje vůz pro hlavní závod v sobotu odpoledne. "Na dráze zůstávám tak do sedmi večer a v sobotu přijíždíme až krátce před poledním, protože startujeme až ve čtyři," říká Zaugg, který z celého tam-tamu kolem GP formule 1 pojímá jen velmi málo: "Ostatní třídy nesleduji. Není na to čas. Jen občas se podívám na záběry z kokpitů F1, abych viděl, jak si určité pasáže najíždí Alonso a spol."

Sobota

Výjezd na dráhu v sobotu odpovídá výjezdu v pátek, Adrian si tentokrát ovšem musí najít své místo na startovním postavení. "Ne, opravdu nestuduji "grid" dopředu. Jednoduše najedu na rovinku a pak už jen hledám děvče s mým startovním číslem, před kterým zastavím. Opět zůstávám sedět v kokpitu a snažím se plně ponořit do svého světa koncentrace. Daří se mi to podle toho, jak mé grid-girl vypadá. Někdy je to těžké z nich strhnout oči..." směje se Zaugg.

Pro závod máme předem domluvenou strategii a rádiem kominikuji s týmem jen v případě neplánovaných změn, jako je déšť nebo Safety Car."

Neděle

Závod pak tým s jezdci probírá dle známého schématu a v neděli jsou všichni na trati již kolem osmé ráno, protože víkend GP2 uzavírá dopolední sprint.

Týmy po závodě co nejrychleji balí, aby se vyhnuly zácpám po dokončení GP formule 1. Také Zaugg má naspěch: "Dívám se jen na začátek velké ceny a jedu rychle domů. S týmem v Itálii si příští dny voláme – vždy, když nás napadne něco ohledně zlepšení. No a pak se vidíme zase další středu u večeře před závody..."

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze