Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Víkend bez formule 1? Kdepak, v Rakousku se jela Grand Prix superlativů

Sebastian Vettel v kokpitu Porsche 804-F1 z roku 1962. | foto: Roman Klemm

19 2010
Pořadatelům tradiční přehlídky historických závodních vozů Ennstal Classic se tento rok opět podařilo přilákat na start skutečně atraktivní pole. Vedle legend F1 rázu De Filippisové, Mosse, Galliho, Masse, Bella, Surera, Coultharda a Vaccarelly byl poprvé na startu i současný favorit na titul Sebastian Vettel.

Startovní pole historické rallye a zvláště sobotní Grand Prix von Gröbming letos opravdu odpovídalo jakémusi "kdo je kdo" dějin formule 1 a historie motorismu vůbec. Helmut Zwickl nemá nejmenší problém prezentovat stále početnějšímu publiku rok od roku desítky velkých jmen v nesmírně, nejen historicky, cenných vozech.

Za všechny snad hovoří přístup legendárního Sira Stirlinga Mosse (po kterém je v Gröbmingu dokonce pojmenován kruhový objezd!). Před čtyřmi měsíci jen se štěstím a komplikovanými zlomeninami přežil pád do výtahové šachty, termín Ennstal Classic pro něj ovšem byl jednou z hlavních motivací k rychlému uzdravení. Hned druhý den z nemocnice hlásal: "Udělám všechno proto, abych se svou ženou Susie mohl startovat. Ennstal Classic je pevnou součástí našeho života."

Vzhledem k jeho věku (Stirlingovi je již 82 let) a zraněním to tehdy mnozí považovali za bláznovství – minulý víkend ale Moss rychle předal poháry vítězům v Silverstonu a už spěchal k letadlu do Salcburku! V Rakousku se zúčastnil velkolepé Grand Prix na krásném Maserati 450S z roku 1957 – i když po neúspěšných, bolestných zkouškách jen jako spolujezdec. Bylo ale krásné vidět opáleného sira Stirlinga s jeho starým elánem zpět v závodním voze a desítky fandů doprovázely dřívějšího továrního pilota Mercedesu na každém kroku.

Jako silný kontrast k možná nejlepšímu britskému jezdci a největšímu rytíři volantu F1 všech dob se Zwicklovi podařilo ve spolupráci s Red Bullem přilákat i aktuální generaci jezdců. Geniální a vždy usměvavý Sebastian Vettel vyměnil kokpit svého Red-Bullu-Renault za Porsche 804, se kterým vyhrál Dan Gurney roku 1962 velkou cenu Francie.

Již samotný Vettelův přílet vrtulníkem připomínal spíše přistání bohů. Na sympatického mladíka čekal nepřehledný dav ctitelů a jeho ochota podepsat se každému a odpovědět na každou otázku přivedla Zwickelův časový plán do větších těžkostí než Mr. Bean nebo Jackie Stewart s Mariem Andrettim v minulých letech. Není pochyb o tom, komu drží německy mluvící fandové ve vnitrotýmovém souboji Red Bullu palce… Účastnila se i Vettelova rodina a jeho otec Norbert na Porsche 356 absolvoval kompletní Ennstal Classic.

Red Bull ale měl ještě jednu lahůdku v nabídce: David Coulthard usedl do obrovité dunící Toyoty-Camry ze seriálu NASCAR! Bylo to vůbec poprvé, co vůz této legendární série v Rakousku vyjel na trať.

Legendární Sir Stirling Moss v kokpitu Maserati 450S

Legendární sir Stirling Moss v kokpitu Maserati 450S

David Coulthard zaplnil s monstrem NASCAR uličky Gröbmingu.

David Coulthard zaplnil s monstrem NASCAR uličky Gröbmingu.

Je těžké, až nemožné, vyjmenovat všechna ostatní velká jména, která se tento víkend podniku dřívějšího Rindtova a Laudova intimuse Zwickla zúčastnila: nenapodobitelná a pořád ještě neuvěřitelně vitální a dobře naladěná Maria Tereza de Filippis nastoupila v krásném Maserati 250F, tedy s vozem, se kterým se v padesátých letech stala první ženou F1. Německá legenda, vítěz Le Mans 1970 Hans Hermann ulicemi proháněl stříbrný Borgward 1500RS, další vítěz Le Mans a tovární pilot Ferrari-F1, Ital Nino Vaccarella jel na sportovní Alfě, jeho krajan Nanni Galli na DTM-monstru 155V6Ti stejné značky a německý vítěz F1 Jochen Mass předvedl Mercedes 300SL.

Když už jsme u legend Le Mans: pětinásobný vítěz 24hodinovky Derek Bell patří k Ennstal Classic stejně tak neodmyslitelně jako sir Stirling Moss a v GP letos osedlal elegantní Porsche 936. Jo Winkelhock vyrazil na nejstarším exponátu pole, na Opelu z roku 1903, zatímco jeho BMW V12LMR, se kterým roku 1999 zvítězil v Le Mans pilotoval rakouský nezmar okruhů, Dieter Quester. Další z řady vítězů Le Mans, Němec Marco Werner, směl fandům předvést předválečný Auto Union D-Typ.

Samozřejmě nechyběl ani dřívější pilot Benettonu a Ferrari, Gerghard Berger. Veselý Tyrolák krotil ve štýrském městečku nejsilnější bestii pole, Porsche 917/710-CanAm o síle 1000 koní.

Pozorní fandové ovšem mohli objevit a oslovit i Dr. Mario Theissena, Dr. Wolfganga Porscheho, Rauna Aaltonena, Maria Illiena, Christiana Kliena, Maxe Weltiho a další velké postavy motorsportu.

A kdo nakonec vyhrál? Tak jako každý rok každý z desetitisíců diváků! Legendární osobnosti, vozy "na dosah ruky", a to bez vstupného - to nenabídne žádná jiná akce na světě.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze