Startovní pole historické rallye a zvláště sobotní Grand Prix von Gröbming letos opravdu odpovídalo jakémusi "kdo je kdo" dějin formule 1 a historie motorismu vůbec. Helmut Zwickl nemá nejmenší problém prezentovat stále početnějšímu publiku rok od roku desítky velkých jmen v nesmírně, nejen historicky, cenných vozech.
Za všechny snad hovoří přístup legendárního Sira Stirlinga Mosse (po kterém je v Gröbmingu dokonce pojmenován kruhový objezd!). Před čtyřmi měsíci jen se štěstím a komplikovanými zlomeninami přežil pád do výtahové šachty, termín Ennstal Classic pro něj ovšem byl jednou z hlavních motivací k rychlému uzdravení. Hned druhý den z nemocnice hlásal: "Udělám všechno proto, abych se svou ženou Susie mohl startovat. Ennstal Classic je pevnou součástí našeho života."
Vzhledem k jeho věku (Stirlingovi je již 82 let) a zraněním to tehdy mnozí považovali za bláznovství – minulý víkend ale Moss rychle předal poháry vítězům v Silverstonu a už spěchal k letadlu do Salcburku! V Rakousku se zúčastnil velkolepé Grand Prix na krásném Maserati 450S z roku 1957 – i když po neúspěšných, bolestných zkouškách jen jako spolujezdec. Bylo ale krásné vidět opáleného sira Stirlinga s jeho starým elánem zpět v závodním voze a desítky fandů doprovázely dřívějšího továrního pilota Mercedesu na každém kroku.
Jako silný kontrast k možná nejlepšímu britskému jezdci a největšímu rytíři volantu F1 všech dob se Zwicklovi podařilo ve spolupráci s Red Bullem přilákat i aktuální generaci jezdců. Geniální a vždy usměvavý Sebastian Vettel vyměnil kokpit svého Red-Bullu-Renault za Porsche 804, se kterým vyhrál Dan Gurney roku 1962 velkou cenu Francie.
Již samotný Vettelův přílet vrtulníkem připomínal spíše přistání bohů. Na sympatického mladíka čekal nepřehledný dav ctitelů a jeho ochota podepsat se každému a odpovědět na každou otázku přivedla Zwickelův časový plán do větších těžkostí než Mr. Bean nebo Jackie Stewart s Mariem Andrettim v minulých letech. Není pochyb o tom, komu drží německy mluvící fandové ve vnitrotýmovém souboji Red Bullu palce… Účastnila se i Vettelova rodina a jeho otec Norbert na Porsche 356 absolvoval kompletní Ennstal Classic.
Red Bull ale měl ještě jednu lahůdku v nabídce: David Coulthard usedl do obrovité dunící Toyoty-Camry ze seriálu NASCAR! Bylo to vůbec poprvé, co vůz této legendární série v Rakousku vyjel na trať.
Je těžké, až nemožné, vyjmenovat všechna ostatní velká jména, která se tento víkend podniku dřívějšího Rindtova a Laudova intimuse Zwickla zúčastnila: nenapodobitelná a pořád ještě neuvěřitelně vitální a dobře naladěná Maria Tereza de Filippis nastoupila v krásném Maserati 250F, tedy s vozem, se kterým se v padesátých letech stala první ženou F1. Německá legenda, vítěz Le Mans 1970 Hans Hermann ulicemi proháněl stříbrný Borgward 1500RS, další vítěz Le Mans a tovární pilot Ferrari-F1, Ital Nino Vaccarella jel na sportovní Alfě, jeho krajan Nanni Galli na DTM-monstru 155V6Ti stejné značky a německý vítěz F1 Jochen Mass předvedl Mercedes 300SL.
Když už jsme u legend Le Mans: pětinásobný vítěz 24hodinovky Derek Bell patří k Ennstal Classic stejně tak neodmyslitelně jako sir Stirling Moss a v GP letos osedlal elegantní Porsche 936. Jo Winkelhock vyrazil na nejstarším exponátu pole, na Opelu z roku 1903, zatímco jeho BMW V12LMR, se kterým roku 1999 zvítězil v Le Mans pilotoval rakouský nezmar okruhů, Dieter Quester. Další z řady vítězů Le Mans, Němec Marco Werner, směl fandům předvést předválečný Auto Union D-Typ.
Samozřejmě nechyběl ani dřívější pilot Benettonu a Ferrari, Gerghard Berger. Veselý Tyrolák krotil ve štýrském městečku nejsilnější bestii pole, Porsche 917/710-CanAm o síle 1000 koní.
Pozorní fandové ovšem mohli objevit a oslovit i Dr. Mario Theissena, Dr. Wolfganga Porscheho, Rauna Aaltonena, Maria Illiena, Christiana Kliena, Maxe Weltiho a další velké postavy motorsportu.
A kdo nakonec vyhrál? Tak jako každý rok každý z desetitisíců diváků! Legendární osobnosti, vozy "na dosah ruky", a to bez vstupného - to nenabídne žádná jiná akce na světě.