Nedávná nehoda Marie de Villotaové je velmi smutná a tragická, ať už to byla její chyba nebo ne. Ale kdo sledoval kariéry Suzie Stoddartové a právě Marie de Villotové od jejich počátků, dobře ví, že výkony ani jednu z dívek neopravňovaly k postupu do F1, a to ani v roli testovací jezdkyně.
Tak vysoko se dostaly čistě z PR důvodů nebo díky výborným kontaktům jejich blízkých. Proto se současná role žen ve špičkovém motorsportu jinak než slovem tragikomická nedá vystihnout. A Vicky Piriaová je jednou z těch, které to mohou změnit.
Pocházíte z rodiny s motoristickými kořeny?
Ani ne. Táta sice chtěl závodit, zůstal ale pouze nadšencem, který plánoval vést k závodům své děti. Začali jsme tedy v motokárách, než se starší bratr rozhodl, že raději zůstane u fotbalu. I já jsem se musela rozhodnout mezi matčiným oblíbeným sportem - koňmi a auty. Zůstalo to tedy na mně – rozhodla jsem se pro auta. Od sezony 2011 jsem přesvědčená, že mám na profesionální kariéru.
Většina žen historie F1 pocházela z Itálie. Co vám říkají jména jako de Filippis, Lombardi nebo Amati?
Ta jména sice znám, ale jezdily ještě dříve, než jsem se narodila. Mým cílem je být stejně tak konkurenceschopná jako Danica Patrick. Ale v Evropě! Vidím to jako mé poslání, být první ženou, která dokáže, že i děvčata mohou jezdit mezi nejrychlejšími ve formuli 1.
Co je podle vás důvodem nedostatku žen v kokpitech?
Určitě to není fyzický problém. Trénuji třikrát vydatněji než moji soupeři a závody GP3 mne nevyčerpávají. Problém vězí ve veřejném mínění. Lidé si prostě myslí, že holka nedokáže bojovat a být rychlá. Proto máme problém najít sponzory pro vyšší třídy.
Vám se podařilo dobrého sponzora najít…
Ano, je to klenotnictví Breil. Stálo to ale mnoho námahy a času. Není ovšem divu. Sezona GP3 stojí přes 400 000 eur a snažím se jim odvděčit pokud možno dobrými výsledky a velkou viditelností.
Jak dobře jste se ve voze Dallara-GP3 zabydlela?
Motorsport bohužel není fotbal, kde si vezmete míč a jdete kdykoliv trénovat před dům. Mám za sebou jen dvě sezony ve formuli Abarth, takže mi chybí zkušenosti a učím se de facto při závodech. Zvláště v tak silném poli, jakým je GP3, kde jsou jezdci bez výjimky na velmi vysoké úrovni.
V GP3 letos jezdí hned tři děvčata. Existuje mezi vámi nějaká zvláštní konkurence?
Jsem moc ráda, že tu jezdí i Alice Powell a Carmen Jorda. Podepsala jsem jako první a svým způsobem jsem jim tím otevřela cestu. Nesrovnávám se ale s nimi. Na výsledkové listině mne zajímá jen špička a můj týmový kolega.
Máte respekt před klasickými okruhy, jako je Monako nebo Spa?
Monako, to byla jednoduše nádhera! Měla jsem tam z jízdy krásný pocit a dvanáctým místem jsem dosáhla doposud nejlepšího výsledku. Ještě teď se mi v noci o tom zdá! No a Spa je moje oblíbená trať. Většinu okruhů vůbec neznám, ale do Spa se strašně těším.
Co považujete za své největší "výkyvy" dosavadní sezony?
Zvláště spokojena jsem byla se svým výkonem v kvalifikaci v Silverstone. Nešlo ani tak o umístění, jako spíše o mou mentální formu na neznámé trati. Valencie zato byla pravým opakem. Z nějakého důvodu jsem tam špatně najížděla zatáčky a brzdila příliš pozdě.
Čím vás GP3 zatím nejvíce ohromila?
Svou profesionální organizací a vysokou popularitou. Jen její přístupnost pro fandy není dobrá a měla by se zlepšit.
Vaše depo jezdců je v bezprostředním sousedství formule 1. Existují nějaké hlubší kontakty?
Znám sice pár lidí z F1, ale jen povrchně a jejich závody pozoruji čistě jako fanda. Soustředím se raději na vlastní úkoly.
Jaké jsou vaše letošní cíle a co plánujete pro sezonu 2013?
Letos se chci hodně učit a co nejdříve dojet na bodech. Plánem je, zůstat v GP3 i příští rok. Už se moc těším na vůz příští generace GP3, který bude mnohem výkonnější a přiblíží nás k GP2.