Čtyřiadvacetiletý Němec vyhrál sedmnáctý závod ve formuli 1, jako obvykle po startu z pole position. Tentokrát to však zejména po startu jednoznačně jako jindy nevypadalo.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži. |
Na nejdelším okruhu seriálu ve Spa-Francorchamps nebylo nikdy předjíždění nemožné, a s jeho usnadněním spolu s pravidly letošní sezony se stalo samozřejmostí. S využitím systému snížení přítlaku za pomoci pohyblivého zadního křídla nebylo pro jezdce žádným problémem předstihnout svého, třeba jen o zlomek vteřiny pomalejšího soka.
Sebastian Vettel odstartoval výborně a držel si první místo, ale ne dlouho. Nico Rosberg ještě v prvním kole prostrčil svůj Mercedes do vedení. Ovšem brzo se začalo projevovat, že mezi jeho vozem a monopostem Vettela je příliš velký výkonnostní rozdíl. Ještě ve 3. kole přišel o první místo a netrvalo dlouho, co se kolem něj měla prohnat smečka dravců v jeho zádech.
Odpich ze startovního roštu se zase jednou nepovedl Marku Webberovi, který se propadl ze třetího místa po kvalifikaci dozadu a závod pro něj začínal na osmé pozici. Spolu se svými inženýry sáhl ke změně strategie a již ve třetím kole byl v boxech. Na rávky dostal tvrdší směs pneumatik. A udělal dobře.
Bezproblémový start měl Felipe Massa. Čtvrtý muž kvalifikace začínal jako třetí, když se kolem něj prohnal Rosberg, ale vydělal na špatném začátku Webbera a Hamiltona. Britský jezdec McLarenu projížděl cílem prvního kola na čtvrtém místě a děsil ho pohled do zpětných zrcátek, kde se blížilo druhé Ferrari Alonsa. Španěl po pokazené kvalifikaci vyrazil z osmého místa jako blesk a rychle se posouval vpřed.
Netrvalo dlouho a Alonso se posunul před Hamiltona, ale to už se blížil možná nejzajímavější moment závodu - třetí Felipe Massa dorazil Nika Rosberga, hned za sebou však měl týmového kolega a Lewise Hamiltona.
Brazilec se pokusil předjet s pomocí otevřeného zadního křídla Rosberga, ale ten mu zatáčku za rovinkou nekompromisně zavřel. Nepovedený manévr ho zpomalil víc, než si sám dovedl představit. Nejdřív se kolem něj prohnal Alonso, vzápětí také Hamilton. Massa se těšil na průběžnou druhu příčku, místo toho byl pátý. A to ještě netušil, že v belgickém závodě mu bude už jen hůř.
Vettel z první příčky o kolo později zamířil do boxů. Přední pneumatiky ze sady, s kterou absolvoval kvalifikaci byly již příliš sjeté. Pustil tak bojující skupinku před sebe. Když se poté v sedmém kole prohnal na rovince Kemmel Alonso kolem Rosberga, těšil se z vedení v závodě. Po startu z osmého místa.
Pneumatiky vozů Ferrari a McLaren vydržely až do osmého, respektive jedenáctého kola. Bohužel pro tyto dva týmy se ale časnější zastávky Red Bullu ukázaly jako výhodnější závodní varianta. Jakmile se Hamilton odhodlal k zastávce v boxech, Vettel se prohnal v epickém předjížděcím manávru kolem Rosberga v táhlé zatáčce Blanchimont a vrátil se na první místo. Chvíli poté podobně efektně si Webber našel cestu kolem Alonsa v Eau Rouge, ale ten zatím neměl jít vpřed. O kolo později vybojoval španělský pilot svou pozici zpět.
Za nimi se chystal na boj o stupně vítězů Lewis Hamilton, který seděl ve velmi rychlém McLarenu, jak později ukázal jeho týmový kolega Button, ale, jak se mu stává poměrně často, skončil po kolizi. Před Les Combes se dral před Japonce Kobajašiho, který dosud na svou zastávku v boxech čekal, a už zdálo se, že je před ním.
V ČELE. Sebastian Vettel se ujímá vedení po startu Velké ceny Belgie.
Japonský pilot, který k sobě rovněž nehody přitahuje jako magnet, se nevzdal, vnějškem se snažil v zatáčce vrátit na čtvrté místo, ale Hamilton s ním už nepočítal a zavřel mu jízdní stopu. Kobajaši neměl jet kam, při brzdění do zatáčky už více zpomalit nemohl, a došlo ke střetu obou monopostů. McLaren skončil po nárazu do svodidel a efektním tříštění o reklamní tabule v troskách, Hamilton si z nehody po prudkém nárazu nic nepamatoval. Kobajaši v závodě pokračoval.
Na dráze byl safety car, většina jezdců vyrazila pro nové pneumatiky. Havárie Hamiltona pomohla nejvíce Vettelovi, který mohl zatočit téměř bez časové ztráty pro již třetí sadu pneumatik. V této chvíli začalo být zřejmé, že si pojede pro vítězství, protože Alonso s Webberem zůstali na ojetých gumách. Předpoklad jejich inženýrů, že se svým obutím ještě nějaký čas vydrží, byl správný, s Vettelem na nových slickách za zadním křídlem však neměli šanci.
Jakmile se zpomalovací auto vrátilo do boxů, úřadující mistr světa se prohnal kolem týmového kolegy i Fernanda Alonsa a začal si v čele budovat náskok. Hladce poodjel a mohl se těšit na sedmé vítězství v sezoně.
Ferrari ještě mohlo doufat v obrat po závěrečném zastavení u mechaniků, ale stal se pravý opak. Na tvrdých pneumatikách rychlost Alonsova vozu šla dramaticky dolů. Stejně jako v mnoha předchozích závodech si monopost Ferrari s tvrdšími Pireli nesedl a jezdci Red Bullu mohli poklidně dokroužit do cíle. Webber se kolem Španěla prohnal sedm kol před cílem.
Alonsa však čekal pád ještě hlouběji. Na čtvrté místo. Druhá polovina závodu již téměř tradičně výborně vyšla Jensonu Buttonovi, který se po startu ze třináctého místa musel v prvních kolech potýkat s jezdci výkonnostně slabších týmů, než je jeho McLaren. V polovině závodu předjel Sutila, Schumachera, Rosberga, ve 33. kole přezul na měkkou sadu obutí a letěl vpřed. Dvě kola před cílem za sebou nechal také Alonsa, jenž byl nejméně spokojeným jezdcem v cíli. To nebylo v letošní sezoně poprvé.
Michael Schumacher oslavil nakonec jubileum dvaceti let ve formuli 1, jak se patří - dokonalou jízdou z posledního místa na startu na konečnou pátou příčku v cíli. Již v prvním kole poskočil o deset míst a po úvodní polovině závodu na tvrdší směsi pneumatik přezul na měkkou, která ho v posledních okruzích vynesla dokonce před jeho týmového kolegu Rosberga. Tomu nic nebylo platné páté místo na startu.
Za zmínku stojí desátá příčka Pastora Maldonada, který po kontroverzní sobotní strkanici s Lewisem Hamiltonem vybojoval své vůbec první body ve formuli 1.
Naopak neradostně skončil závod pro navrátilce Bruna Sennu, který chtěl všem dokázat, že na formuli 1 má. Do první zatáčky vlétl přemotivovaný jezdec rychleji, než dokázal jeho vůz zvládnout, vrazil do vozu Toro Rosso Španěla Alguersuariho a vyřadil mladíka po jeho nejlepším kvalifikčním výsledku v životě ze závodu.
Synovec slavného mistra světa byl po zásluze potrestán průjezdem boxy a v cíli stačil pouze na konečné třinácté místo. Jeho týmový kolega Petrov bodoval devátou příčkou, když o další dva body přišel v posledním kole. Předjel ho Felipe Massa, který opět výrazně zaostával za dalšími pěti piloty špičkových stájí.
Velká cena Belgie přinesla již tradičně špičkovou závodní podívanou, ale mohlo to být ještě lepší. Déšť se závodu téměř zázračně vyhnul. Předchozí dva dny nebyla trať téměř nidky suchá a všechny tréninky i kvalifikace se odjely na mokru. Jen v závodě si diváci na okruhu mohli užívat suchých sedaček.
Dalším závodem sezony je Velká cena Itálie na okruhu v Monze. Sebastian Vettel zvýšil svůj náskok v průběžném pořadí sedm závodů před koncem na 92 bodů. Jeho předstihnutí se stále více posunuje do oblasti teorie.
Výsledky Velké ceny Belgie F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1h26.44.893 |
2. | Mark Webber | Red Bull | + 3.741 |
3. | Jenson Button | McLaren | + 9.669 |
4. | Fernando Alonso | Ferrari | + 13.022 |
5. | Michael Schumacher | Mercedes | + 47.464 |
6. | Nico Rosberg | Mercedes | + 48.674 |
7. | Adrian Sutil | Force India | + 59.713 |
8. | Felipe Massa | Ferrari | + 1:06.076 |
9. | Vitalij Petrov | Renault | + 1:11.917 |
10. | Pastor Maldonado | Williams | + 1:17.615 |
11. | Paul di Resta | Force India | + 1:23.994 |
12. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 1:31.976 |
13. | Bruno Senna | Renault | + 1:32.985 |
14. | Jarno Trulli | Lotus | + 1 kolo |
15. | Heikki Kovalainen | Lotus | + 1 kolo |
16. | Rubens Barrichello | Williams | + 1 kolo |
17. | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | + 1 kolo |
18. | Timo Glock | Virgin | + 1 kolo |
19. | Vitantonio Liuzzi | Hispania | + 1 kolo |
20. | Sergio Pérez | Sauber | DNF - 27 kol |
21. | Daniel Ricciardo | Hispania | DNF - 13 kol |
22. | Lewis Hamilton | McLaren | DNF - 12 kol |
23. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | DNF - 6 kol |
24. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | DNF - 1 kolo |
Pořadí MS jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 259 |
2 | Mark Webber | Red Bull | 167 |
3 | Fernando Alonso | Ferrari | 157 |
4 | Jenson Button | McLaren | 149 |
5 | Lewis Hamilton | McLaren | 146 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 74 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 56 |
8 | Michael Schumacher | Mercedes | 42 |
9 | Nick Heidfeld | Renault | 34 |
10 | Vitalij Petrov | Renault | 34 |
11 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 27 |
12 | Adrian Sutil | Force India | 24 |
13 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 12 |
14 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 10 |
15 | Sergio Pérez | Sauber | 8 |
16 | Paul di Resta | Force India | 8 |
17 | Rubens Barrichello | Williams | 4 |
18 | Pastor Maldonado | Williams | 1 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
20 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
21 | Timo Glock | Virgin | 0 |
22 | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | 0 |
23 | Vitantonio Liuzzi | Hispania | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | Hispania | 0 |