Svůj první kvalifikační triumf získal Nico Rosberg zcela suverénně. S půlvteřinovým odstupem od druhého nejlepšího. K dosažení nejlepšího času víkendu mu stačil jediný pokus, a tak zatímco jeho soupeři všichni do jednoho ještě kroužili po trati, šestadvacetiletý syn bývalého mistra světa Kekeho již bez přilby sledoval jejich marnou snahu z garáže. Dobře věděl, že výkon 1:35,121 minuty by tak jako tak nepřekonal.
Druhý nejlepší čas si připsal Lewis Hamilton, tedy jezdec, který byl považován za favorita kvalifikace. Teď však odstartuje až jako sedmý. Stáj McLaren muselo v jeho voze měnit při přepravě poškozenou převodovku, což podle regulí Mezinárodní automobilové federace FIA znamená ztrátu pěti míst na startovním roštu. Na druhé místo se díky tomu posunul Michael Schumacher. Ale i třetí příčka by pro zkušeného Němce byla nejlepším kvalifikačním výsledkem od návratu do seriálu.
Slavil i japonský pilot Kamuj Kobajaši. Skvělou kvalifikační jízdou potvrdil formu stáje Sauber a začne nedělní závod ze třetí příčky. Vedle něj bude stát nevyzpytatelný Kimi Räikkönen s černo-zlatým strojem Lotusu. Velká cena Číny slibuje velmi zajímavou podívanou.
Až za finským navrátilcem bude první z favoritů závodu Jenson Button, který odstartuje ze třetí řady spolu s Markem Webberem. Právě tito dva jezdci by se spolu se sedmým Lewisem Hamiltonem mohli utkat o vítězství.
Monopost Mercedesu bývá letos v závodech zoufale pomalý, pneumatiky na něm odcházejí po pár kolech a nejinak by tomu mělo být i v Číně. Větší hrozbou pro favority by mohli být třetí na startu Kobajaši s rychlým vozem Sauberu a zkušený Räikkönen s Lotusem. Počítat musejí také s osmým mužem kvalifikace Sergiem Pérezem, který jel podle všeho kvalifikaci s větším množstvím paliva než jeho soupeři a již téměř tradičně zkusí odjet závod s jednou, maximálně dvěma zastávkami v boxech.
Naopak cesta vzhůru startovním polem by měla čekat Sebastiana Vettela. Zatímco se jeho krajan radoval z triumfu, Vettel si připsal nejhorší kvalifikační výsledek od Velké ceny Brazílie 2009. v druhé části kvalifikaci zbytečně dlouho vyčkával, šetřil pneumatiky a závěrečným uspěchaným letmým kolem již nedokázal zajet dostatečně rychlý čas. Nastoupil s odlišnou specifikací vozu, respektive s jiným výfukovým ústrojím, než jeho týmový kolega z Red Bullu, a tři desetiny rozdílu mezi nimi stačily, aby skončil v poli poražených.
Úřadující šampion prohrál dokonce s Fernandem Alonsem, který zase jednou vymačkal z nepovedeného vozu Ferrari maximum a protlačil ho na devátou příčku na startu. Felipe Massa skončil dvanáctý, ale vzhledem k předpovědím mohl být spokojen. Nechal za sebou oba zástupce Williamsu, i dvojici stáje Force India.
Nedělní závod nemůže být nudný. Velká cena Číny startuje v 9.00 SELČ.
První část kvalifikace (20 minut, 7 nejpomalejších končí)
Polojasno, oblačno, ale bez deště. Páteční nevyzpytatelné podmínky byly pryč a jezdci se od začátku kvalifikace Velké ceny Číny formule 1 mohli soustředit na jedinou věc - na maximum využít svého vozu i pneumatik Pirelli a vybojovat co možná nejlepší postavení na startu.
V polovině jízd se do čela výsledkové listiny vyhoupl Mark Webber s vozem Red Bull, tři minuty před koncem ho překonal Felipe Massa s Ferrari. Poté začali všichni přezouvat na měkčí sadu pneumatik a v čele se vystřídali Grosjean s Lotusem, Alonso s Ferrari nebo Pérez se Sauberem.
Favorité nepotřebovali ukázat to nejlepší, a tak někteří z nich ani nenasadili na ráfky měkké pneumatiky. Mark Webber se spokojil s časem na tvrdší směsi a Jenson Button sice "žluté" gumy na voze měl, nicméně měřené kolo si s nimi nepřipsal.
Stabilní podmínky jako vždy znamenaly, že do druhé části kvalifikace nepostoupí šestice jezdců slabších týmů, tedy zástupci Hispanie, Marussie a Caterhamu. Osmnáctou příčku, která znamená propadák pro některého z pilotů zavedených stájí, držel od začátku jízd Francouz Vergne z týmu Toro Rosso. A nebylo velkým překvapením, že na ni i zůstal.
Nejslabším časem potvrdil pozici nejpomalejšího jezdce seriálu Narain Karthikeyan z Indie. Veterán de la Rosa s druhým monopostem Hispanie Racing neměl moc práce s tím, aby ho porazil. Karthikeyan, De la Rosa, Pic, Glock, Petrov, Kovalainen a Vergne. Tito jezdci se loučili po patnácti minutách. V čele pořadí zůstal Sergio Pérez, druhý muž předchozího závodu v Malajsii.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 7 nejpomalejších končí)
Po úvodní sérii měřených kol byla v čele dvojice stáje Mercedes. Časy Nika Rosberga a Michaela Schumachera však zatím nedosahovaly kvality těch tréninkových, takže se stále čekalo, až favorité opravdu naplno šlápnou na plyn.
NEČEKANÍ TŘI KRÁLOVÉ. Kvalifikaci ovládl tým Mercedes, druhý nejrychlejší Hamilton (vlevo) se propadne o pět míst.
Před závěrečnou sérií letmých kol jezdci Red Bullu zklamaně zjistili, že musí na dráhu ještě jednou, protože šestý nejlepší čas Sebastiana Vettela a devátý Marka Webbera by na postup do finálové desítky nemusely stačit. Jaký to rozdíl oproti předchozí sezoně, kdy až do samotného boje o pole position mohl Vettel šetřit pneumatiky a počítat si začátkem kvalifikace přídavné tréninkové jízdy.
Letos však nemůže úřadující mistr světa počítat vůbec s ničím. Ve vyrovnaném poli stačí jediná chybička a je mimo hru. Král předchozí sezony, jezdec s rekordním počtem kvalifikačních vítězství v jediném roce, nepostoupil v Číně mezi nejlepší desítku. Německá hvězda ztratila na týmového kolegu pouze tři desetiny vteřiny, přesto se nevešla do desítky.
Vettel kvalifikaci protaktizoval, v závěru poskočilo kupředu více pilotů, než jeho stratégové čekali. Skončil jedenáctý, těsně za desátým Alonsem. Jak ukázal v druhé části nejrychlejší Mark Webber, monopost Red Bull má na víc.
Spolu s Vettelem se loučili Felipe Massa, Pastor Maldonado a Bruno Senna s williamsy, dvojice stáje Force India a Daniel Ricciardo s monopostem Toro Rosso.
Za nejlepším Webberem skončili zástupci Mercedesu, jistě postupovala i dvojice Sauberu, nečekaně snadno se vypořádali s favorizovanou konkurencí i Kimi Räikkönen a Sébastien Grosjean z Lotusu. V desítce samozřejmě nechyběli ani jezdci McLarenu.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Úvodní série letmých kol vynesla do čela Nika Rosberga z týmu Mercedes, který si zcela bezchybným kolem připsal čas 1:35,121 vteřiny. Všem jeho soupeřům bylo rázem jasné, že tento výkon nebude snadné překonat. Lewis Hamilton a Michael Schumacher byli o půl vteřiny pomalejší.
V úvodu odjel měřené kolo již pouze Kimi Räikkönen, zbylá šestice pilotů vyčkávala a nechala si pro boj o pole position jedinou jízdu. Jediný pokus zůstal také na kontě Nika Rosberga. Ten usoudil, že svůj výkon jednoduše nemůže překonat, vystoupil z kokpitu a zatímco všichni jeho soupeři kroužili po dráze, on si již odepínal přilbu a kráčel boxovou uličkou.
Dobře věděl, co dělá. Nico Rosberg se v Číně 2012 radoval ze své premiérové pole position, stejně jako z prvního novodobého kvalifikačního triumfu stáje Mercedes. Druhý nejrychlejší jezdec Lewis Hamilton ztratí kvůli výměně převodovky pět míst na startovním roštu, a tak se vedle Rosberga postaví do první řady jeho týmový kolega Michael Schumacher. Pro něj to je nejlepší příčka na startu od návratu do šampionátu.
Osobní statistiky si měnil i Kamuj Kobajaši, který začne nedělní závod ze třetí příčky. Nejlépe v kariéře. Japonec potvrdil letošní nečekaně skvělou výkonnost stáje Sauber. V druhé řadě na roštu ho doplní Kimi Räikkönen ze stáje Lotus.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Číny F1:
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Nico Rosberg Mercedes |
1:35,121 | ||
2. | Michael Schumacher Mercedes |
+ 0.570 | ||
3. | Kamuj Kobajaši Sauber |
+ 0.663 | ||
4. | Kimi Räikkönen Lotus |
+ 0.777 | ||
5. | Jenson Button McLaren |
+ 1.070 | ||
6. | Mark Webber Red Bull |
+ 1.169 | ||
7. | Lewis Hamilton McLaren |
+ 0.505 | ||
8. | Sergio Pérez Sauber |
+ 1.403 | ||
9. | Fernando Alonso Ferrari |
+ 1.501 | ||
10. | Romain Grosjean Lotus |
bez času | ||
11. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:36,031 | ||
12. | Felipe Massa Ferrari |
+ 0.555 | ||
13. | Pastor Maldonado Williams |
+ 0.583 | ||
14. | Bruno Senna Williams |
+ 0.589 | ||
15. | Paul di Resta Force India |
+ 0.617 | ||
16. | Nico Hülkenberg Force India |
+ 1.045 | ||
17. | Daniel Ricciardo Toro Rosso |
+ 1.256 | ||
18. | Jean-Éric Vergne Toro Rosso |
1:37,714 | ||
19. | Heikki Kovalainen Caterham |
+ 2.265 | ||
20. | Vitalij Petrov Caterham |
+ 2.479 | ||
21. | Timo Glock Marussia |
+ 3.084 | ||
22. | Charles Pic Marussia |
+ 3.519 | ||
23. | Pedro de la Rosa Hispania Racing |
+ 4.213 | ||
24. | Narain Karthikeyan Hispania Racing |
+ 4.802 |