Úřadující mistr světa Vettel bude v neděli usilovat o pátý triumf ve formuli 1 v řadě. A všichni jeho soupeři vědí, že opět bude připraven skvěle.
Třiadvacetiletý Němec vládl kvalifikaci s absolutní jistotou. Nejlepší kolo, kterým za sebou nechal jezdce McLarenu o více než sedm desetin vteřiny, zajel hned na první pokus. Pak mohl jen sledovat, jak se ho soupeři marně snaží dostihnout. Svůj závěrečný zajišťovací pokus nemusel ani dokončit - na konci kola zatočil do boxů, kde mohl slavit.
Druhý jezdec kvalifikace, Jenson Buttom z McLarenu, zaostal za Vettelem o 715 tisícin vteřiny. Lewise Hamiltona ve druhé řadě doplní Nico Rosberg z Mercedesu, jenž dosáhl čtvrtým místem nejlepšího kvalifikačního výsledku v sezoně. Druhý pilot německé stáje a sedminásobný mistr světa Michael Schumacher prožil naopak další propadák. Německý veterán skončil v kvalifikaci čtrnáctý, nejhůře v tomto roce.
Nejslabší kvalifikační výkon sezony museli skousnout také v týmu Renault. Vitalij Petrov byl hodně rychlý, ale ke konci druhé části kvalifikace mu odešlo auto. Ztratil výkon a zůstal stát na dráze. Kvalifikace byla zastavena. Překazil tak závěrečné pokusy o letmé kolo řadě soupeřů včetně svého týmového kolegy Heidfelda. Ten už nedokázal zrychlit a bude startovat ze 16. příčky.
Ještě hůře dopadl Mark Webber, který se v dopoledních trénincích trápil s elektrikou svého vozu a na dráhu se dostal jen na patnáct minut. V kvalifikaci se sice objevil, ale se špatně nastaveným autem a bez systému KERS. Výsledkem byl sedmý nejpomalejší čas. Podle týmu se mu nepodařilo zahřát pneumatiky na provozní teplotu. Tragický start do sezony pokračuje, Australan je hodně daleko od svého snu. Tedy boje o mistrovský titul.
Ve třetí řadě na startu budou jezdci Ferrari. Jejich výsledek určitě není propadákem, ale půlsekundová ztráta na Nika Rosberga stojí za zamyšlení. Tým z Maranella je v kvalifikaci stále mimo hru, Vettel byl o vteřinu a půl rychlejší než Alonso.
Nedělní Velká cena Číny startuje v 9:00 SELČ.
První část kvalifikace (20 minut, 7 nejpomalejších končí)
Ještě po deseti minutách, tedy polovině úvodní části kvalifikace, nebyli na dráze všichni piloti. Proč se taky snažit, když jim stačí k postupu jediné kolo? To ovšem platí pro jezdce Red Bullu, McLarenu, možná i Ferrari. Ostatní musejí jet naplno, aby postoupili, konkurence ve formuli 1 je stále větší.
Pod polojasnou oblohou se nedaly čekat žádné přeháňky, které by zdramatizovaly závod v Číně jako před rokem, takže lídři šampionátu se opravdu mohli v prvním tréninku šetřit a jejich výkony zdaleka nedosahovaly letmých kol, které Vettel a spol. předvedli v dopoledním volném tréninku.
Všechno do závěrečného tréninku museli dát zejména jezdci Williamsu. Překvapivě jsou letos nejslabšími zástupci zavedených stájí formule 1 a zatím pro ně pokaždé byl velký problém postoupit byť jen do druhého dějství kvalifikace. Ale to v Číně neplatilo...
Webber nemá KERS. Po jeho závadách v trénincích se tým Red Bull rozhodl poslat ho do závodu bez systému. Na trati v Číně se mu tak přičítá přibližně půl vteřiny na kolo, a to je opravdu hodně. Ale ani s ním se nedalo očekávat, že by i tak rychlejšího Vettela porazil.
Ale že by nepostoupil do druhé části kvalifikace? Jezdec Red Bullu? To se opravdu nečekalo... Ale stalo se. Mark Webber s autem sužovaným technickými problémy, neotestovaným v trénincích a bez systému KERS, stačil pouze na 18. čas. Stal se prvním nepostupujícím do druhé části kvalifikace a přinesl radostnou zprávu Kamuji Kobajašimu, které svá letmá kola pokazil, a nebýt zaváhání Webbera, byl by to právě Japonec, který by spolu se šesti zástupci loni nových týmů nepostupoval. Devatenáctý Kovalainen ztratil na Webbera jen vteřinu a půl.
Faktu, že favorité se zatím šetřili, využili další piloti. Nejlepší výkon úvodní sekce kvalifikace si připsal Nico Rosberg z Mercedesu, hned za ním skončil v Číně hodně rychlý Vitalij Petrov ze stáje Renault. Třetí a čtvrté místo vybojovali jezdci Ferrari, favorit Vettel byl až šestý.
V závodě se, stejně jako v Malajsii, představí také zástupci týmu Hispania Racing, s rezervou 1,5 vteřiny se pohodlně vtěsnali do kvalifikačního limitu 107 procent nejlepšího času.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 7 nejpomalejších končí)
Petrov jel skvěle, pohyboval se svými časy mezi nejlepšími. Ale nic mu to nebylo platné. Dvě minuty před koncem druhé části kvalifikace zastavil s porouchaným vozem na kraji trati a sportovní komisaři rozhodli, že z bezpečnostních důvodů budou jízdy zastaveny.
Na Petrova se zlobila řada jezdců, z nichž nejzkušenější Rubens Barrichello přímo do týmové vysílačky. Nechápal, proč ruský jezdec nezastavil vedle trati, když postupně ztrácel výkon. Podle Barrichella by s ním měl někdo promluvit, aby dodržoval nepsaná pravidla mezi jezdci.
Na to mohli doplatit Nico Rosberg, Michael Schumacher nebo Nick Heidfeld s druhým vozem Renaultu, kteří si své rozhodující letmé kolo nechávali na poslední chvíli. Zůstali jim dvě minuty na to, aby dosáhli na čas zajišťující postup. Jediná příležitost a času nebylo vůbec nazbyt.
Buemi a Alguersuari z týmu Torro Rosso se rozhodli, že zůstanou v boxech a o lepší kvalifikační kolo se už nepokusí. Byl to dobrý tah, šesté a sedmé místo před závěrečným bojem na postup pohodlně stačilo. Jejich soupeři na trati neměli totiž dost času na zahřátí pneumatik a kromě Rosberga se už nikdo mezi elitu nedostal.
Smůlu měli oba jezdci Sauberu, v zatáčce chybující Michael Schumacher a také Nick Heidfeld, který zůstal viset na 16. místě. Kvůli technické závadě druhého vozu svého týmu do finálového dějství kvalifikace nepostoupil. Renaultu nic nebylo platné, že Petrov zůstal na čtvrtém místě. Na dráhu se ve finále kvalifikace nedostal a začne tak závod z desáté příčky, tři řady před Heidfeldem.
Kromě Sébastiena Buemiho a Jaimeho Alguersuariho z Tora Rossa slavil nečekaný postup do desítky nejlepších také Paul di Resta ze stáje Force India. Ten se sice pokusil svůj čas zlepšit, ale nestihl projet startem svého letmého kola do uplynutí kvalifikačního limitu. Nicméně měl štěstí a zůstal na desátém, posledním postupovém místě. Své pětadvacáté narozeniny tak slavil ve finálové desítce.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Na startu závěrečného boje o místa na startu se objevilo devět jezdců. Vitalij Petrov mohl jen sledovat, jak se jeho monopost dopravuje do garáže stáje Renault.
Kromě jezdců Tora Rossa a Vettela s Buttonem si své pokusy nechávali všichni jezdci na poslední minutu. Sebastian Vettel si v poslední desetiminutovce jen tak zlehka zkusil letmé kolo a časem 1:33,706 si připsal nejlepší výkon víkendu... Všem dal na srozuměnou, že on bude v sobotu v Číně jen těžko k poražení.
A nikdo opravdu neměl šanci. Mistr světa si připsal třetí pole position za sebou. Druhý Button zaostal za Vettelem o sedm desetin vteřiny, stejně tak třetí Hamilton. Čtvrtý Rosberg si připsal nejlepší kvalifikační výkon Mercedesu v letošní sezoně. Nečekaně porazil obě ferrari.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Číny:
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:33.706 | ||
2. | Jenson Button McLaren |
+ 0.715 | ||
3. | Lewis Hamilton McLaren |
+ 0.757 | ||
4. | Nico Rosberg Mercedes |
+ 0.964 | ||
5. | Fernando Alonso Ferrari |
+ 1.413 | ||
6. | Felipe Massa Ferrari |
+ 1.439 | ||
7. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
+ 2.452 | ||
8. | Paul di Resta Force India |
+ 2.484 | ||
9. | Sébastien Buemi Toro Rosso |
+ 2.497 | ||
10. | Vitalij Petrov Renault |
bez času | ||
11. | Adrian Sutil Force India |
1:35.874 | ||
12. | Sergio Pérez Sauber |
+ 1.567 | ||
13. | Kamuj Kobajaši Sauber |
+ 1.750 | ||
14. | Michael Schumacher Mercedes |
+ 1.971 | ||
15. | Rubens Barrichello Williams |
+ 1.979 | ||
16. | Nick Heidfeld Renault |
+ 2.125 | ||
17. | Pastor Maldonado Williams |
+ 2.470 | ||
18. | Mark Webber Red Bull |
1:36.468 | ||
19. | Heikki Kovalainen Lotus |
+ 2.622 | ||
20. | Jarno Trulli Lotus |
+ 3.046 | ||
21. | Jérôme D'Ambrosio Virgin |
+ 3.847 | ||
22. | Timo Glock Virgin |
+ 4.436 | ||
23. | Vitantonio Liuzzi Hispania |
+ 4.940 | ||
24. | Narain Karthikeyan Hispania |
+ 5.173 |