Lewis Hamilton horečně slibuje, že v boji o titul se nebudou jeho loňské lapsusy a po závodě v Šanghaji to vypadá, že svůj slib splní.
Suverénně nejrychlejší byl po sobotní kvalifikaci i v nedělním závodě. Teprve potřetí v kariéře získal nejrychlejší kolo závodu a podruhé uznávaný hattrick, tedy první místo v závodě, v kvalifikaci a právě nejrychlejší kolo.
Mladý Brit se dočkal prvenství poprvé od červencové Velké ceny Německa, v sezoně triumfoval popáté a v dvouleté kariéře už podeváté.
Třiadvacetiletý Hamilton, který se za 14 dní může stát nejmladším mistrem světa historie formule 1, poodjel soupeřům s Ferrari už na startu a každým okruhem náskok zvyšoval. Zadní křídlo jeho McLarenu bylo jediným obrázkem, který před sebou Räikkönen s Massou viděli. A to je na dlouhých rovinkách.
"Lewis byl dnes neporazitelný. Od začátku jsme věděli, že na něj nemáme," přiznal Felipe Massa. "Už od pátečních tréninků byl McLaren jinde než my," dodal k tomu na tiskové konferenci Räikkönen.
V nudném závodě si Hamilton pohodlně dokroužil pro triumf. Räikkönen byl lepší než Massa, ale pár kol před cílem ho pustil na druhé místo, aby mu pomohl v boji o titul, což později přiznal i novinářům: "Vím, co je mým úkolem. Náš tým bojuje o titul, mně už o nic nejde."
Čtvrté místo si vyjel Fernando Alonso. Vítěz předchozích dvou velkých cen udržel svou pozici z kvalifikace. Jeho soupeřem měl být Kovalainen s druhým McLarenem, ale Fin při defektu 20 kol před cílem poškodil auto a nakonec musel odstoupit.
Pátý dokončil Heidfeld, šestý jeho týmový kolega ze stáje BMW-Sauber Kubica, Polák tak definitivně ztratil šance na titul. Na vedoucího Hamiltona nyní ztrácí devatenáct bodů.
V Poháru konstruktérů zvýšilo Ferrari vedení na 11 bodů, McLaren to nebude mít v boji o druhý nejvíce uznávaný titul v Brazílii snadné.
O novém mistru světa formule 1 se rozhodne za 14 dní na brazilském okruhu Interlagos.
McLaren - suverénní Hamilton
Od prvních letošních metrů na okruhu v Šanghaji Lewis Hamilton věděl, že letošnímu stroji McLarenu traď sedí. Vyhrál první trénink, druhý, jen v sobotu dopoledne přenechal triumf Heidfeldovi, když v závěru zpomalil. Ale v kvalifikaci byl už opět suverénní, stejně jako v nedělním závodě.
Ten nebyl o moc záživnější než samotná kvalifikace. Závodní dráha v Šanghaji nepřekročila svůj stín a podržel si pověst málo zábavného okruhu, kde si o napětí mohou závodníci i diváci nechat pouze zdát. Pár předjížděcích manévrů sice k vidění bylo, ale Hamilton vpředu kontroloval průběh od startu až do cíle. Jezdci Ferrari za ním kroužili s jediným cílem - dojet do cíle.
Hamilton napravil dojem z totálně pokaženého závěru loňského roku i uspěchaného startu předchozí Velké ceny Japonska. Už na tiskové konferenci sliboval, že v Brazílii nechce zbytečně spěchat - k zisku titulu mu stačí páté místo a s tímto cílem do závodu půjde.
Ale v Poháru konstruktérů to pro britskou stáj nevypadá dobře. Heikki Kovalainen kvůli smolnému defektu závod nedokončil. Rozdíl jedenácti bodů v celkovém pořadí se bude McLarenu velmi obtížně stahovat. Ale jak ukázal závěr loňské sezony, na Interlagosu není nic nemožné.
Ferrari - bez chyb i bez naděje
Tým z Maranella se v Číně vyhnul už pomalu pravidelným chybám, ale na kombinaci Hamilton - McLaren nestačil. Najít ideální nastavení pro hrbolatou dráhu v Šanghaji se za tři volné tréninky Ferrari nepodařilo.
Kroužení za Hamiltonem nebylo vůbec záživné a Massa s Räikkönenem pobavili pouze závěrečným manévrem, kdy Fin pustil před sebe Brazilce stále si hřejícího naději na titul. A to tak, že každému muselo být jasné, kdo je v Šanghaji s rudým vozem rychlejší. Ale zakázaná týmová režie to nebyla - Fin řekl, že to udělal dobrovolně na základě vlastní snahy přispět týmu.
Před posledním závodem sezony musí Ferrari spoléhat na chyby Hamiltona nebo týmu McLaren. Svým vlastním, byť sebelepším výkonem, titul mistra světa neobhájí. Opět by mu muselo pomoci štěstí.
Renault - nejlepší ze zbytku
Fernando Alonso po čtvrtém místě v kvalifikaci prohlásil, že na Ferrari a McLaren nemá. Ať od něj nikdo nečeká vítězství. Teds stejný kousek, jaký předvedl v předchozích dvou závodech. A měl pravdu.
V první polovině závodu se zaměřoval na boj s Kovalainenem o čtvrté místo, ale když Fin odstoupil, neměl soupeře. V závěru sice stáhl ztrátu na Ferrari, ale jen proto, že Räikkönen bez zájmu dojížděl do cíle. Na víc dvojnásobný šampion Alonso v Číně neměl.
Přesto se posunul na šesté místo v mistrovství světa právě před Kovalainena, což je vzhledem k rychlosti vozu Renault v první polovině sezony malý zázrak. Alonso opět potvrzuje, že patří k tomu nejlepšímu, co může současná formule 1 nabídnout.
Jeho týmový kolega Piquet urputně bojuje o místo v týmu pro příští rok. Předvedl standardní výkon a získal jeden bod. Ve srovnání s Alonsem propadá, jenže stejně by dopadla většina pilotů dnešní sestavy Grand prix. Přesto se zdá, že za rok syn trojnásobného mistra světa v Renaultu nepojede.
BMW-Sauber - lépe to nešlo
Za pátým a šestým místem jezdců švýcarsko-německého týmu stojí především spolehlivost a v neposlední řadě vydařený start. Kubica poskočil z jedenáctého místa na osmé, Heidfeld z devátého na šesté.
Němec se do cíle posunul už jen díky odstoupení Kovalainena, Kubica se díky pozdní zastávce v boxech dostal před Vettela. A to bylo vše - na závodníky před sebou ani jeden z nich neměl, ti za nimi byli o dost pomalejší.
Vzhledem k faktu, že BMW-Sauber od poloviny sezony letošní auto vůbec nevyvíjí a s vidinou titulu se rozloučil již v červnu, jsou jejich výsledky obdivuhodné. Soustředí se na stroj pro příští sezonu. A možná budou v roce 2009 litovat. Kdyby investovali do vývoje letošního monopostu, spolehlivý by Kubica bojoval o titul do poslední chvíle. A to se příští sezonu nemusí povést.
Toyota - pátý nejlepší tým
Nejbohatší automobilka ve formuli 1 už může o páté místo v Poháru konstruktérů přijít jen na základě teoretických propočtů. Toro Rosso ztrácí před Brazílií 18 bodů. Úspěch? Těžko říct, před sezonou mířila Toyota výš. Jenže proti mohutnému finiši Renaultu neměli Trulli s Glockem šanci a na souboj s BMW-Sauberem přestali pomýšlet už někdy na jaře.
V Číně doplatil Trulli na příliš odvážný manévr Bourdaise v úvodní zatáčce a by prvním jezdcem, pro kterého závod skončil. Timo Glock výborně zvládl start z dvanáctého místa a povedená strategie jediné zastávky ho dovedla ke dvěma bodům. Už poněkolikáté v letošní sezoně prokázal, že by si místo závodního jezdce zasloužil i v sezoně 2009.
Výsledky Velké ceny Číny formule 1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1h31:57,403 |
2. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +14,925 |
3. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +16,445 |
4. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +18,370 |
5. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +28,923 |
6. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +33,219 |
7. | Timo Glock | Německo | Toyota | +41,722 |
8. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +56,645 |
9. | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | +1:04,339 |
10. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +1:14,842 |
11. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +1:25,061 |
12. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +1:30,847 |
13. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +1:31,457 |
14. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +1:32,422 |
15. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +1 kolo |
16. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +1 kolo |
17. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +1 kolo |
18. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +6 kol |
19. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +42 kol |
20. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +53 kol |
Nejrychlejší kolo: Lewis Hamilton - 1:36,325
Průběžné pořadí MS (po 17 z 18 závodů):
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 94 |
2 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 87 |
3 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 75 |
4 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 69 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 60 |
6 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 53 |
7 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 51 |
8 | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 30 |
9 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 30 |
10 | Timo Glock | Německo | Toyota | 22 |
11 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 21 |
12 | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 19 |
13 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 17 |
14 | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 11 |
15 | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 9 |
16 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 8 |
17 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 4 |
18 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 3 |
Pohár konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 156 |
2 | McLaren | Velká Británie | 145 |
3 | BMW Sauber | Německo | 135 |
4 | Renault | Francie | 72 |
5 | Toyota | Japonsko | 52 |
6 | Toro Rosso | Itálie | 34 |
7 | Red Bull | Rakousko | 29 |
8 | Williams | Velká Británie | 26 |
9 | Honda | Japonsko | 14 |
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE