V posledních době se o cizincích mluvilo spíš temně. Loni zahynul na velkém vodním příkopu britský Takagi. A v roce 2004 padli dva účastníci z ostrovů na francouzském skoku, kde srazili i českého Bargiela.
"Napište, ať Britům zakážou posílat do Pardubic tak slabé koně. Zničili dostih," hřímal tehdy Jiří Charvát, majitel Bargiela.
Přesto Čestmír Olehla, nejúspěšnější trenér v historii Velké pardubické, rezolutně tvrdí: "Prestiži Velké absence cizinců neprospěje. Když bude jejich účast slabá a reklama dostihu po Evropě žádná, může se stát, že sponzor od Velké odejde. Potom se tu třeba bude běhat jen o půl milionu korun místo dosavadních čtyř a půl milionů."
Ještě v září přihlásil koně Industrious známý irský kouč Enda Bolger. "Je trenérem většiny koní pana J. P. McManuse, spolumajitele Manchesteru United. Ale Industrious patřil jinému majiteli, který se krátce poté s Bolgerem nepohodl a koně od něj vzal," líčí Petráň.
Velká pardubická 2006Vstupenky: 130 Kč k stání, 400–1200 Kč na tribunu. Startovní listina:1 – Maskul (ž. Fuhrmann, kurz na vítězství 3:1). Obhájce prvenství, vyhrál také 2002, navíc drží rekord trati. V srpnu suverénně ovládl v Pardubicích dostih II. kategorie. Ve 12 letech je nejstarším koněm v poli. |
Tak zmizela poslední naděje na mezinárodní Velkou 2006.
Peníze už nevisí tak nízko
Proč nejeví cizinci o start zájem? Důvodů je více. Na ostrovech vyznávají odlišnou překážkovou sezonu.
"Tam jsou přes léto koně na pastvinách a v zimě závodí. Teď jim teprve sezona začíná, zatímco u nás končí. Nechtějí riskovat zranění z Pardubic," poukazuje Josef Váňa.
Zvlášť když dotace Velké pardubické je z britského úhlu pohledu stále skromná. "Přitom naši koně se zlepšili. Dřív sem jezdili cizinci s pocitem, že peníze tu visí nízko. Teď už ho nemají," říká Petráň.
Šampioni z liverpoolské Velké národní neběhali v Česku ani předtím. Někteří experti tedy považovali zahraniční aktéry Velké pardubické za koně druhé či třetí kategorie. S tím však čeští trenéři nesouhlasí.
"Nešlo o koně na šrot," povídá Váňa. "Třeba Risk of Thunder byl v Irsku v cross country skoro neporažený. A další cizí koně, kteří v Pardubicích neuspěli, pak vyhráli cheltenhamský kros."
Jak tedy vysvětlit, že nebyli schopni uspět v Pardubicích? "Protože to tu Britové berou na lehkou váhu," říká Čestmír Olehla. "Velká potřebuje typický český přístup. Hledět, kde co nejdříve zahnout za roh a kde odrbat překážku. Na to nejsou zvyklí." Pro organizátory z Pardubic má radu: vytipovat na ostrovech okruh lidí, kterým se budou častěji připomínat.
"Země jako Anglie, Irsko, Francie a my by měly držet pospolu. Vždyť jinde jsou překážkové dostihy jako brontosaurus. V Německu už takřka chcíply, i v Itálii jich ubývá."
Jak Pardubičtí bojovali se suchemP a r d u b i c e (dk) - Oči upřené k obloze a v nich úpěnlivá prosba. Ať už konečně přijde pořádný liják! Tak vypadaly v posledních týdnech pohledy pořadatelů Velké pardubické. "Měsíc a půl u nás ani nekáplo," povzdechl si ředitel dostihového závodiště Jiří Kunát. Zatímco většina lidí si užívala nádherné babí léto, organizátoři překážkového svátku měly vrásky na čele. Dlouhé sucho = tvrdá dráha. Tedy peklo pro koně a zvýšené riziko zranění. "Museli jsme vyhlásit výjimečný stav," řekl Kunát. "Hledali jsme všechny možné nouzové varianty pro zavlažování." Tři týdny před Velkou pardubickou kropili dráhu nepřetržitě 24 hodin denně. Vodu brali, kde mohli. Z vlastních rezerv, z městských zdrojů i z blízkého potoka. Kdyby to pomohlo, možná by ji nosili i v kanystrech z domova. "Tak velké závodiště se vidí málokde na světě, na zavlažování je potřeba spousta vody," upozornil dostihový trenér Čestmír Olehla. "Pořadatelé to nemají jednoduché." Definitivně si v Pardubicích mohli oddechnout na začátku týdne. Úsilí organizátorů podpořila i příroda. Z nebes se na závodiště začal snášet vytoužený déšť a podklad změkl. "Dráha bude v dobrém stavu," mohl s úlevou zahlásit Miroslav Petráň, šéf Dostihového spolku. Paradoxně před několika měsíci sužovaly slavný dostihový stánek zcela opačné starosti. Vody bylo až moc. Červnové lijáky rozvodnily potok Jesenčanka, který protéká závodištěm. Z vodních příkopů se stala jezera, která poškodila jejich břehy a zanesla je nečistotami. Zítra při Velké už budou zářit novotou. Na svém dně mají usazeny speciální modré plastové vany, které byly "ušity" přímo na míru. A na hrany skoků byly položeny gumové pásy. "Vodní příkopy jsou nyní opticky výraznější. Vzbuzují větší respekt, a tím i větší soustředění koní," řekl Kunát. "Povodeň nám přidělala starosti, ale nakonec nám i pomohla k vylepšení překážek." |