Velká cena Singapuru opět potvrdila, že je výjimečným závodem a do kalendáře formule 1 patří. Jediný noční závod je také jasně nejdelším. I kvůli dvěma výjezdům safety car piloti formule 1 nestačili letos odjet celých 61 kol a vítěz slavil po uplynutí dvouhodinového časového limitu.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Obavy soupeřů z divokého startu venezuelského šílence Pastora Maldonada se nenaplnily. Naopak, jezdec Williamsu začal více než opatrně. Vítěz kvalifikace Lewis Hamilton pohodlně poodjel, zatímco Maldonado zvolil špatnou stopu a poté se marně bránil předjížděcím manévrům Sebastiana Vettela a Jensona Buttona. Jezdci Red Bullu a McLarenu se snadno protáhli vpřed. Za Maldonadem se zarazil až Fernando Alonso, který si z páté příčky po kvalifikaci ani trochu nepolepšil.
Úvodní zastávky v boxech začaly po desátém kole a žádnou změnu v pořadí nepřinesly. Do poloviny závodu se zdálo, že letos čeká diváky v Singapuru jedna velká potemnělá nuda. Až se ve 23. kole objevily pohledy beznaděje v boxech McLarenu. Ze zádě vozu Lewise Hamiltona se zakouřilo, převodovka přestala téměř okamžitě pracovat a místo 25 bodů za vítězství se na kontě britského pilota objevila nula. To je možná rozhodující rána jeho mistrovským ambicím.
Vettel v čele pozici pohodlně kontroloval, Button na druhé příčce za sebou nikoho neměl a bojovalo se až o třetí příčku, kde Fernando Alonso neúnavně útočil na Pastora Maldonada, kterého zpomaloval Romain Grosjean z Lotusu. Dvojice se za Francouze dostala po druhé výměně pneumatik, ke které zajela dříve než jejich soupeři.
Ve 33. kole však udělal jezdeckou chybu v nájezdu do tunelu indický jezdec Narain Karthikeyan a s nepojízdným strojem stáje Hispania Racing zůstal stát v úzkém podjezdu pod silnicí. V rukou traťových komisařů se objevily žluté vlajky a poprvé byl z boxů povolán zpomalovací vůz.
Následovaly hromadné zastávky v boxech, ke kterým se odhodlal i Pastor Maldonado. Byla to chyba, Venezuelan byl chvíli po druhé výměně pneumatik a přišel tak o několik pozic. Jakoby jeho tým věděl, že už je to vlastně jedno. O dvě kola později oznámil své jezdecké jedničce, že jeho auto má problémy s hydraulikou, musí se vrátit do boxů a singapurský závod ukončit. Jak mu bylo řečeno, tak Venezuelan udělal. Velká škoda, byl jedním z hrdinů víkendu.
Po návratu zpomalovacího auta do boxů se závodilo pouze jedno kolo. Poté přišel asi nejefektnější moment Velké ceny. Michael Schumacher si nevšiml Jeana-Erica Vergneho, který těsně před ním brzdil do zatáčky a vpravil příď svého Mercedesu do zádě stroje Toro Rosso.
Nejstarší pilot šampionátu naboural do nejmladšího a jejich vozy se v chuchvalci karbonových trosek vřítily do únikové zóny. Vergne byl naštvaný jen chvíli, poté počkal na Schumachera, až se i on vydrápe ze svého kokpitu, a podal si s ním ruku. Spolu zamířili do boxů.
Pro jezdce na dráze to znamenalo, že všichni, kdo ještě plánovali do konce závodu zastávku v boxech, k ní musí právě teď. Po předchozím výjezdu zpomalovacího vozu však nebyly rozestupy nijak velké, takže piloti, kteří plánovali méně zastávek než jejich soupeři, tedy Hülkenberg nebo Pérez měli smůlu a propadli se z bodovaných příček. Stejně jako třeba Mark Webber, jehož strategie také spolu s výjezdy safety car příliš nefungovala.
Fernando Alonso se rozhodl zůstat na dráze a odjet druhou polovinu závodu na jediné sadě obutí, takže na prvních třech místech k žádné změně nedošlo. Ani k překvapení, prvním nečekaně vysoko umístěním pilotem byl až Paul di Resta ze stáje Force India. Brit skončil čtvrtý, zatímco Mark Webber s vozem mistrovského týmu Red Bull až do cíle bojoval alespoň o poslední bodované příčky. A kvůli dvacetitveřinovému trestu skončil až jedenáctý.
Zajímavý závod prožili jezdci Lotusu, kteří si nedávali při Velké ceně Singapuru velké šance. Jejich jinde rychlému stroji městský okruh nesedl, a tak umístění v kvalifikaci, kdy Romain Grosjean bral pouze osmé místo a Kimi Räikkönen skončil dvanáctý, nebylo zas tak překvapivé.
Dlouho to nevypadalo ani v závodě, že by si mohli výrazně polepšit. Grosjean držel svou pozici, Fin poskočil po startu o jedinou příčku. Zastavil se za Michaelem Schumacherem, který je pro něj v posledních velkých cenách nepřekonatelnou překážkou. Němce jednoduše nedokáže předjet a tentokrát mu nepomohla ani zastávka v boxech, při které naopak na svého zkušeného soupeře ztratil.
Měl však štěstí, že na dráhu musel hned dvakrát zpomalovací vůz. Zpomalovací fáze závodu spolu s problémy favoritů mu pomohly vpřed. Těsně před ním havaroval právě Schumacher a jako prémii mu sundal i rychlého Vergneho. Webberovi s Hülknebergem nevyšla strategie a Fin rázem kroužil na sedmé příčce za týmovým kolegou Grosjeanem. Ani sám nevěděl, jak se tak vysoko dostal. Bez jediného předjetí.
Hned po druhém restartu závodu zkusil mladého Francouze předjet, ten však pozici udržel a zdálo se, že před týmovým kolegou dojede až do cíle. Jenže Fin ho nečekaně předstihl, hladce a bez problémů, ačkoliv jejich vozy byly přibližně stejně rychlé. Přišla ke slovu týmová strategie? Přece jen Räikkönen má stále šanci bojovat o mistrovský titul, zatímco Grosjean nikoliv. To už asi nikdo nezjistí. Šestá příčka vynesla Räikkönena na třetí místo v mistrovství světa, na dva soupeře před sebou však ztratil. Přesto se dá říct, že Lotus vytěžil z problematického závodu maximum.
V celkovém pořadí šampionátu F1 ztratil Lewis Hamilton hned 15 bodů na lídra Fernanda Alonsa a stejně tak o něco zaostal nyní průběžně třetí Kimi Räikkönen. Španělovi se díky úspěšné obhajobě singapurského vítězství přiblížil pouze Sebastian Vettel. Na stažení 29bodové ztráty má ještě šest závodů. Seriál formule 1 pokračuje za 14 dní v Japonsku.
Výsledky Velké ceny Singapuru F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 2h00:26.144 |
2. | Jenson Button | McLaren | + 8.959 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | + 15.227 |
4. | Paul di Resta | Force India | + 19.063 |
5. | Nico Rosberg | Mercedes | + 34.759 |
6. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 35.700 |
7. | Romain Grosjean | Lotus | + 36.600 |
8. | Felipe Massa | Ferrari | + 42.800 |
9. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 45.800 |
10. | Sergio Pérez | Sauber | + 50.600 |
11. | Mark Webber | Red Bull | + 67.100 |
12. | Timo Glock | Marussia | + 1 kolo |
13. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 1 kolo |
14. | Nico Hülkenberg | Force India | + 1 kolo |
15. | Charles Pic | Marussia | + 1 kolo |
16. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 1 kolo |
17. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | + 1 kolo |
18. | Bruno Senna | Williams | + 2 kola |
19. | Vitalij Petrov | Caterham | + 2 kola |
20. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | DNF - 38 kol |
21. | Michael Schumacher | Mercedes | DNF - 38 kol |
22. | Pastor Maldonado | Williams | DNF - 36 kol |
23. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | DNF - 30 kol |
24. | Lewis Hamilton | McLaren | DNF - 22 kol |
Pořadí MS jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 194 |
2 | Sebastian Vettel | Red Bull | 165 |
3 | Kimi Räikkönen | Lotus | 149 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 142 |
5 | Mark Webber | Red Bull | 132 |
6 | Jenson Button | McLaren | 119 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 93 |
8 | Romain Grosjean | Lotus | 82 |
9 | Sergio Pérez | Sauber | 66 |
10 | Felipe Massa | Ferrari | 51 |
11 | Paul di Resta | Force India | 44 |
12 | Michael Schumacher | Mercedes | 43 |
13 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 35 |
14 | Nico Hülkenberg | Force India | 31 |
15 | Pastor Maldonado | Williams | 29 |
16 | Bruno Senna | Williams | 25 |
17 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 8 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 6 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | Red Bull | 297 |
2 | McLaren | 261 |
3 | Ferrari | 245 |
4 | Lotus | 231 |
5 | Mercedes | 136 |
6 | Sauber | 101 |
7 | Force India | 75 |
8 | Williams | 54 |
9 | Toro Rosso | 14 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |