Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hamilton vyhrál napínavý závod v Singapuru a jde do vedení v šampionátu

JAKO BLESK. Lewis Hamilton ve Velké ceně Singapuru. | foto: Reuters

21 2014
Velká cena Singapuru formule 1 připravila napínavou podívanou. Nic jistého neměli ani jinde suverénní jezdci stáje Mercedes. Nico Rosberg odstoupil kvůli technické závadě, Lewis Hamilton musel předjíždět těsně před cílem. Ale s Vettelem si poradil a dojel si pro sedmý triumf v letošní sezoně.

Noční podívaná v Singapuru se stala nejdelším závodem sezony formule 1. Kvůli dlouhému výjezdu safety car v polovině závodu se konečný čas přehoupl přes dvě hodiny a Velká cena byla o jedno kolo zkrácena. V extrémních podmínkách - vysokých teplotách a tropickém dusnu to byl chvílemi boj o život. A například ruský nováček Kvjat, který si dlouho stěžoval, že má nápoj tak horký, že ho nemůže pít, nevydržel v závodním tempu a propadl se z desítky nejlepších.

"O takovém výsledku jsem snil, ale nečekal jsem, než se to stane. Chci poděkovat svému týmu za skvělou práci. Věděl jsme, že máme konkurenceschopné auto. Ale bez všech okolo bych to nedokázal." radoval se na stupních vítězů nejlepší jezdec dne.

Fotogalerie

Lewis Hamilton by vyhrál celkem hladce. Po vítězství v kvalifikaci se na startu pohodlně zařadil do vedení a všem svým soupeřům ujížděl. Ale ublížila mu chyba soupeře. Ve 31. kole přišel Sergio Pérez v souboji s Adrianem Sutilem o přední křídlo, trosky se rozlétly po celé trati a na dráhu musel safety car.

Hamilton stejně jako většina jeho soupeřů nejel do boxů. Druhé zastávky proběhly o pár kol dříve. Jenže na rozdíl od nich ještě neměl na voze tvrdší směs. Věděl, že bude muset k mechanikům znovu. Když ve 38. kole zatočil zpomalovací vůz zpátky do boxů, měl jen 22 kol na to, aby si udělal dostatečný náskok, zajel ke svým mechanikům a vrátil se do vedení. A zvládl to skvěle.

Britský závodník zajížděl o více než dvě vteřiny rychlejší kola než Vettel a Ricciardo za ním. Když sedm kol před cílem měnil obutí, měl na německého jezdce a úřadujícího mistra světa náskok 26 vteřin. Na dráhu se vrátil mezi Vettelem a Ricciardem. Ale i v Red Bullu tušili, že slavit vítězství nebudou. Hamilton s vozem na nových gumách a s motorem Mercedes šlápl na plyn a prohnal se kolem Vettela. Bylo rozhodnuto.

Závod jsme sledovali on-line

"Nevěděl jsem úplně jaký mám náskok, ale tušil jsem, že safety car mi to může ztížit. Poté jsem spoléhal na to, že budu mít nové gumy, na nichž bych měl všechny předjet. A povedlo se," komentoval průběh závodu v cíli. "Doufal jsem v bezchybný víkend. Není to dokonalý výsledek, snažíme se vždy přivést do cíle obě auta, ale i tak je to velký úspěch."

Smolný závod měl dosud vedoucí jezdec mistrovství světa Nico Rosberg.
Ke klíčové situaci závodu došlo ještě před zaváděcím kolem, do kterého z druhého místa na startu vůbec neodjel, neboť jeho mercedes měl problém s řazením. Do Velké ceny proto musel odstartovat z posledního místa na roštu. Jeho technické problémy ale nezmizely, naopak německý závodník jezdil na chvostu startovního pole jedny z nejpomalejších časů.

RADOST. Lewis Hamilton po triumfu ve Velké ceně Singapuru.

RADOST. Lewis Hamilton po triumfu ve Velké ceně Singapuru.

VÍTĚZNÉ SPOJENÍ. Lewis Hamilton a jeho mercedes po triumfu ve Velké ceně

VÍTĚZNÉ SPOJENÍ. Lewis Hamilton a jeho mercedes po triumfu ve Velké ceně Singapuru.

V šestnáctém kole zamířil Rosberg k zastávce v boxech, ale to už věděl, že nebude snadné. Inženýři mu do vysílačky popisovali, co všechno musí udělat, aby mohl po výměně pneumatik pokračovat. Ale nepomohlo to. Mechanici se mu v boxech snažili vyměnit volant a zprovoznit problematickou převodovku, ale nepodařilo se jim to a závodníka zatlačili s monopostem do garáže.

"Byl to příšerný pocit, když jsem viděl, jak všichni kolem odjíždějí. V té chvíli jsem věděl, že to je konec," řekl po závodu Rosberg. "Měl jsem omezený výkon motoru, navíc jsem neměl v pořádku převodovku a ani systém DRS nefungoval," popisoval potíže německý závodník. "Auto prostě dneska nefungovalo," hlesl.

Čtyřnásobný mistr světa měl v závěru závodu úplně jiné starosti, než bojovat s Hamiltonem o vítězství. Věděl, že na něj nemá. Sebastien Vettel jel poslední kola "po ráfcích". Když mu jeho inženýři v polovině závodu oznámili, že na stejných pneumatikách má dojet až do cíle, myslel si, že se jedná o vtip. Ale dokázal to. Ačkoliv měl těsně za zadním křídlem týmového kolegu Daniela Ricciarda a hned za ním Fernanda Alonsa s Ferrari, dokončil vyčerpávající noční Grand prix na druhém místě.

"Mám velmi rád tento okruh, užívám si ho a daří se mi tady. Potom jsem se už jen snažil dojet do cíle, ale měl jsem hodně sjeté pneumatiky a bylo to velmi těžké. Snažil jsem se soustředit, samozřejmě k tomu mě jako všechny trápila dehydratace, nebylo to snadné a jsem velmi rád za druhé místo."

Velmi spokojený byl také Daniel Ricciardo. Vždyť jako jediný jezdec v poli jel v podstatě domácí závod. "Mám tady pocit, jako bych byl doma. Singapur je k Austrálii velmi blízko, a tak si to užívám. Věděl jsem, že to nebude snadné a myslím, že třetí místo není špatný výsledek. Byla to výborná práce týmu."

NA CHVOSTU. Nico Rosberg v závěru startovního pole následovaný Maxem Chiltonem

NA CHVOSTU. Nico Rosberg v závěru startovního pole následovaný Maxem Chiltonem ve Velké ceně Singapuru.

KROUŽENÍ. Fernando Alonso ve Velké ceně Singapuru.

KROUŽENÍ. Fernando Alonso ve Velké ceně Singapuru.

Jezdci Red Bullu byli překvapeni, že na ně Alonso neútočil. Vždyť Španěl měl nejlepší start, protáhl se na druhé místo, a i když se před něj brzo Vettel dostal, při zastávkách v boxech mu předjížděcí manévr vrátil. Byl rychlejší. Měl však smůlu na načasování výjezdu zpomalovacího vozu. Zatímco Vettel i Ricciardo již měli na kolech tvrdší pneumatiky a do boxů nemuseli, Alonso chvátal ve 31. kole k mechanikům pro tvrdší gumy. Kvůli této předčasné zastávce spadl za oba své soupeře a do cíle se už před ně nedostal. Vettel s Ricciardem si z něj dokonce po dojezdu dělali legraci. Prý je překvapilo, že na ně vůbec neútočil a držel se zpět.

Smutný byl v cíli také Kimi Räikkönen. Finský pilot měl, stejně jako jeho týmový kolega Alonso, výborný start. Ze sedmé příčky vyrazil vpřed, bohužel ho zblokovali pomalí jezdci Red Bullu a on musel sundat nohu z plynu. Závod pro něj proto začínal na pátém místě za Danielem Ricciardem. To však ještě nevěděl, že bude hůř.

O pozici přišel již při prvních zastávkách v boxech, kdy se před něj posunul Felipe Massa s vozem Sauber. V polovině závodu mu ublížil výjezd safety car. Stejně jako Alonso musel Fin rychle k mechanikům pro tvrdší gumy a propadl se za krajana Bottase a Buttona s McLarenem. Tehdy mu patřilo osmé místo a měl čerstvější pneumatiky než jeho soupeři. K ničemu mu to však nepomohlo, s vozem Ferrari předjíždět nedokázal. Sice vydělal na tom, že Button a Bottas se po problémech propadli, v případě Buttona úplně skončili, ale zase se kolem něj prohnal rychlý Jean-Eric Vergne s novými měkkými gumami. Ačkoliv si po sobotě konečně pochvaloval auto, určitě nemůže být spokojený.

Dalším závodem mistrovství světa je Velká cena Japonska. Jede se za 14 dní v osm ráno českého času.

Výsledky Velké ceny Singapuru F1:
1.Lewis Hamilton(Mercedes)2h00:04.795 min.
2.Sebastian Vettel(Red Bull)+13.534
3.Daniel Ricciardo(Red Bull)+14.273
4.Fernando Alonso(Ferrari)+15.389
5.Felipe Massa(Williams)+42.161
6.Jean-Eric Vergne(Toro Rosso)+56.801
7.Sergio Pérez(Force India)+59.038
8.Kimi Räikkönen(Ferrari)+1:00.641 min.
9.Nico Hülkenberg(Force India)+1:01.661 min.
10.Kevin Magnussen(McLaren)+1:02.230 min.
11.Valtteri Bottas(Williams)+1:05.065 min.
12.Pastor Maldonado(Lotus)+1:06.915 min.
13.Romain Grosjean(Lotus)+1:08.029 min.
14.Daniil Kvjat(Toro Rosso)+1:12.008 min.
15.Marcus Ericsson(Caterham)+1:34.188 min.
16.Jules Bianchi(Marussia)+1:34.543 min.
17.Max Chilton(Marussia)+1 kolo
18.Jenson Button(McLaren)DNF
19.Adrian Sutil(Sauber)DNF
20.Esteban Gutierrez(Sauber)DNF
21.Nico Rosberg(Mercedes)DNF
22.Kamuj Kobajaši(Caterham)DNF
Pořadí MS jezdců:
1.Lewis Hamilton241
2.Nico Rosberg238
3.Daniel Ricciardo181
4.Fernando Alonso133
5.Sebastian Vettel124
6.Valtteri Bottas122
7.Jenson Button72
8.Nico Hülkenberg72
9.Felipe Massa65
10.Sergio Pérez45
11.Kimi Räikkönen45
12.Kevin Magnussen39
13.Jean-Eric Vergne19
14.Romain Grosjean8
15.Daniil Kvjat8
16.Jules Bianchi2
Pořadí Poháru konstruktérů:
1.Mercedes479
2.Red Bull/Renault305
3.Williams/Mercedes187
4.Ferrari178
5.Force India/Mercedes117
6.McLaren/Mercedes111
7.Toro Rosso/Renault27
8.Lotus/Renault8
9.Marussia/Ferrari2
10.Sauber/Ferrari0
11.Caterham/Renault0
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze