Třetí příčku obsadil Romain Grosjean s druhým monopostem Lotusu. Francouzská stáj tak po delší pauze dostala oba své piloty na stupně vítězů.
Hrdinou dne byl však Sebastian Vettel, který má na kontě tři tituly mistra světa a ten čtvrtý mu je stále blíž a blíž. Pomohla mu k tomu i bezchybná jízda Velkou cenou Německa na Nürburgringu. Bylo to jeho jubilejní třicáté vítězství v kariéře a dál navyšuje vedení v celkovém pořadí mistrovství světa sezony 2013.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
"Jsem velmi šťastný, Kimi před cílem hodně tlačil, ale povedlo se nám ubránit vedení. Neměl jsem to jednoduché, na čas jsem dokonce přišel o systém KERS, ale poté zase začal fungovat," uvedl mistr světa.
Kimi Räikkönen se musel spokojit se druhým místem, Fernando Alonso s vozem Ferrari vybojoval čtvrtou příčku. Největší soupeři německého jezdce v letošní sezoně opět ztratili a jejich šance na to, aby bojovali o titul klesají.
Vettel výborně odstartoval, v první zatáčce šel do vedení před Lewise Hamiltona, který po suverénní kvalifikaci start úplně nezvládl a vedení si až do cíle vzít nenechal. Neměl však ani chvíli klidu. Zástupci Lotusu byli na rozpálené dráze velmi rychlí. Jedničku Red Bulu nejdřív nutil k maximálnímu výkonu Romain Grosjean, těsně před cílem ho poté vystřídal Kimi Räikkönen. Ani jeden však neměl dost rychlosti na to, aby se odhodlal k předjíždění.
"Chtěli jsme pochopitelně vyhrát, ale neměli jsme na to potřebnou rychlost. Ke konci závodu jsme dostali druhou šanci, ale nevyšlo to. Stále to není úplně ideální, ale pracujeme na tom," uvedl finský jezdec.
"Byl to výborný závod pro tým. Zvolili jsme každý jinou strategii a nakonec se ukázalo, že měkčí gumy Kimiho byly o něco rychlejší a šel přede mně. Ale pro tým to byl výborný závod," uvedl Grosjean.
Hrdinou závodu byl nejen Sebastian Vettel, ale také britský kameraman, kterého v boxové uličce trefila uvolněná pneumatika. Zásah těžkou gumou vypadal hrozivě, k žádnému vážnému zranění naštěstí nedošlo. Byla to pneumatika z vozu Red Bull Marka Webbera, který kvůli incidentu přišel o šanci na stupně vítězů. Musel se drápat celým polem z posledního místa a skvělou stíhací jízdou vybojoval alespoň sedmé místo.
Dalším smutným hrdinou závodu byl vítěz kvalifikace Lewis Hamilton, kterému jednoduše nefungovaly pneumatiky. Na tvrdší sadě jeho Mercedes trpěl, stěžoval si na ovladatelnost a výsledkem bylo páté místo, které jen těsně uhájil před skvěle jedoucím Jensonem Buttonem s vozem McLaren.
28. července se jede Velká cena Maďarska.
Hamilton nezvládl start
Již po pár metrech Velké ceny Německa bylo jasné, že domácí stáj Mercedes se z triumfu radovat nebude. Lewis Hamilton sice zareagoval na zhasnutí červených světel včas, ale jeho auto neakcelerovalo tak rychle jako stroje soupeřů z Red Bullu. Po jedné straně se kolem něj prohnal Sebastian Vettel, po druhé Mark Webber a po průjezdu první zatáčkou to vypadalo na jasný triumf mistrovské stáje. Naštěstí pro příznivce dramatického závodění tomu tak nebylo.
Jezdci Lotusu na čtvrtém a pátém místě startovního roštu své pozice udrželi, i když trochu se štěstím. Tradičně výborně si počínal v prvních metrech Felipe Massa a v pár začátkách se dostal na úroveň Romaina Grosjeana. Ten za sebou Ferrari a udržel a s tím se Brazilec, který bojuje o smlouvu na další rok, nehodlal smířit. Felipe Massa však chtěl až moc. Ve čtvrtém kole nezvládl brzdění do úvodní zatáčky, roztočil svůj monopost do hodin a zhasl mu motor. Byl konec a jeho mechanik ve vysílačce spílal všem rudým Bohům, kteří v Maranellu existují.
Po pár kolech se ukázalo, že jezdci Red Bullu nebudou mít snadnou úlohu. Nejen třetí Hamilton, ale také Räikkönen s francouzským týmovým kolegou drželi jejich tempo a vytvořili v čele silnou, pětičlennou skupinu. Tu však brzo rozdělily zastávky v boxech, které začaly již po sedmi okruzích - měkká kvalifikační sada na rozpáleném Nürburgringu rychle ztrácela na rychlosti.
Výměny pneumatik znamenaly konečnou pro Marka Webbera a jeho šance na pódiové umístění. Mechanik u jeho pravého zadního kola měl problémy s utažením šroubů, což tak úplně nezaregistroval jeho kolega, který pouští jezdce na trať. Webber vyrazil s neupevněným kolem, to však vylétlo z vozu a trefilo opodál stojícího kameramana. Nechráněný muž dostal těžkou pneumatikou přímý zásah a skácel se k zemi. Poté kamery boxovou uličku opustily... Nikdo pár minut nevěděl, jak na tom muž je. Měl však štěstí. Guma ho netrefila do hlavy, ale do ruky, takže byl pouze otřesený a do nemocnice jel na pozorování.
Na druhé sadě pneumatik měl problémy Kimi Räikkönen - jel si pro ně později než Vettel nebo Grosjean a na dráhu se vrátil nejen za Lewisem Hamiltonem, ale také za pomalým Nikem Rosbergem, který se po nevydařené kvalifikaci snažil posunout na úvodní sadě pneumatik co nejvýše. Mercedes na tvrdé sadě však neseděl dobře a stejně jako jeho týmový kolega Hamilton nestačil. Na to však doplatil i Räikkönen, který za nimi ztratil přes deset vteřin.
Závod zdramatizoval hořící vůz
Před polovinou závodu kroužili v čele Sebastian Vettel s Romainem Grosjeanem, dvanáct vteřin za nimi potom Kimi Räikkönen. Jeho pozice nevypadala nejlépe, ale za chvíli se dostavila nečekaná pomoc. Přišla v podobě závady motoru Cosworth ve voze Marussia Julese Bianchiho. Ve 23. kole se objevily za strojem oblaka kouře, náhla se ozvala rána a vyvalily se plameny. Francouzský jezdec utíkal z kokpitu, jako když střelí, bohužel však zastavil v kopci a prázdný monopost se rozjel pozpátku dolů po trati. Dost nebezpečná situace...
Do couvajícího monopostu bez pilota naštěstí nikdo nevrazil, přesto byl povolán na dráhu zpomalovací vůz. Vedoucí čtveřice Vettel, Grosjean, Räikkönen i Alonso měnila gumy a rozestupy mezi nimi zmizely. Mistr světa tak neměl vůbec jednoduchou pozici - za zadním křídlem mu kroužili tři rychlí soupeři, kteří netoužili po ničem jiném než po jeho skalpu.
Výjezd safety car byl naopak další ranou pro tým Mercedes, protože oba jeho jezdci chvíli před tím absolvovali druhou výměnu pneumatik a kvůli ní se propadli - Hamilton kroužil po dráze sedmý, vítěz prvního tréninku na Nürburgringu Rosberg až třináctý. Do cíle se sice ještě stihli vytáhnout na pátou, respektive devátou příčku. To však nebyl výsledek, po němž by toužili.
V závěru byly jasně rozdány karty - Sebastian Vettel musel jet stále naplno a přitom kontrolovat zpětná zrcátka, zda-li se v nich příliš neblíží nikdo ze soupeřů. A zvládl to skvěle! Nejdřív to byl Grosjean, který kroužil za jeho zadním křídlem a čekal na svou šanci, poté Kimi Räikkönen. Tým Lotus zvolil nečekanou taktickou variantu, když Fina povolala do boxů později, až deset kol před cílem, a nasadil mu na auto lehce sjeté měkké pneumatiky z kvalifikace.
Räikkönen dostal rychlost, kterou potřeboval, Grosjean mu poslušně uhnul z cesty a desetinu po desetině se blížil k vozu Red Bull svého soupeře. Dokázal se mu přiblížit na jedinou vteřinu, tedy na hranici, za níž může na rovinkách otevřít zadní křídlo a využít systému DRS, ale to už byli oba v posledním kole. Vettel vítězství uhájil a mistrovská stáj opět dokázala, že její strategická rozhodnutí mají vždy smysl.
1. | Vettel | Red Bull-Renault | 1h34,226 min. |
---|---|---|---|
2. | Räikkönen | Lotus-Renault | +1 |
3. | Grosjean | Lotus-Renault | +5,8 |
4. | Alonso | Ferrari | +7,7 |
5. | Hamilton | Mercedes | +26,9 |
6. | Button | McLaren-Mercedes | +27,9 |
7. | Webber | Red Bull-Renault | +37,5 |
8. | Pérez | McLaren-Mercedes | +38,3 |
9. | Rosberg | Mercedes | +46,8 |
10. | Hülkenberg | Sauber-Ferrari | +49,8 |
11. | Di Resta | Force India-Mercedes | +53,7 |
12. | Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | +56,9 |
13. | Sutil | Force India-Mercedes | +57,7 |
14. | Gutierrez | Sauber-Ferrari | +60,1 |
15. | Maldonado | Williams-Renault | +61,9 |
16. | Bottas | Williams-Renault | +1 kolo |
17. | Pic | Caterham-Renault | +1 kolo |
18. | van der Garde | Caterham-Renault | +1 kolo |
19. | Chilton | Marussia-Cosworth | +1 kolo |
1. | Vettel | 157 |
---|---|---|
2. | Alonso | 123 |
3. | Raikkonen | 118 |
4. | Hamilton | 97 |
5. | Webber | 93 |
6. | Rosberg | 84 |
7. | Massa | 57 |
8. | Grosjean | 41 |
9. | Di Resta | 36 |
10. | Button | 33 |
11. | Sutil | 23 |
12. | Perez | 16 |
13. | Vergne | 13 |
14. | Ricciardo | 11 |
15. | Hulkenberg | 7 |
1. | Red Bull-Renault | 250 |
---|---|---|
2. | Mercedes | 181 |
3. | Ferrari | 180 |
4. | Lotus-Renault | 159 |
5. | Force India-Mercedes | 59 |
6. | McLaren-Mercedes | 49 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 24 |
8. | Sauber-Ferrari | 7 |