Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Drama v Německu ovládl Rosberg, Hamilton prolétl polem na třetí místo

DÉŠŤ ŠAMPAŇSKÉHO. Nico Rosberg řádí na stupních vítězů po triumfu v domácím závodě na Hockenheimringu. | foto: Reuters

20 2014
Velká cena Německa formule 1 nabídla dramatickou podívanou. Nechyběly havárie, vysoké plameny šlehající z vozu a hlavně dramatické souboje přímo na trati. Nic z toho se však netýkalo Nika Rosberga, který s přehledem suveréna vyhrál stylem start-cíl a zvýšil vedení v celkovém pořadí mistrovství světa.

Nico Rosberg startoval po sobotním kvalifikačním triumfu z pole position a od první zatáčky poodjížděl všem svým soupeřům. V průběhu závodu si udržoval náskok, kontroloval svůj vůz a užíval si cesty za vítězstvím. Byl však v neděli na Hockenheimringu jediným závodníkem, který se vyhnul soubojům. Který nemusel bránit svou pozici a předvádět to nejlepší ze svého jezdeckého repertoáru.

Závod jsme sledovali on-line

Syn finského mistra světa Kekeho Rosberga vyhrál i svou druhou letošní domácí Velkou cenu. Tou první bylo Monako, kde odmala žije. Tou druhou je Německo, tedy domovina jeho maminky. V celkovém pořadí šampionátu navýšil Rosberg na druhého Hamilton náskok na 14 bodů.

"Vyhrát doma je výjimečný, fantastický pocit. Tu atmosféru jsem cítil až v autě," liboval si Rosberg, který v Hockenheimu vyhrál jako první Němec od triumfu Michaela Schumachera v roce 2006. "Auto jelo skvěle. Jako všechny týmy jsme museli odstranit systém FRIC (spojení předních a zadních závěsů kol) a nevěděli, co to udělá, ale zdá se, že nás to nezpomalilo, skoro naopak," radoval se německý jezdec s připomínkou novinky v technických pravidlech.

Lewis Hamilton prožil zcela jiný závod než jeho týmový kolega z Mercedesu. Britský závodník měl smůlu v sobotní kvalifikaci, kdy mu přestaly fungovat brzdy a havaroval. Po výměně převodovky začínal závod až z dvacátého místa a od startu až do cíle se musel rvát o každou pozici.

Fotogalerie

Hockenheimring není ideální tratí k předjíždění, ale to tuto neděli neplatilo. Zejména v podání Hamiltona. Start neměl Brit dvakrát povedený, ale poté dokázal využívat rychlosti svého Mercedesu a předjížděl jednoho soupeře za druhým. Postupně a pomalu stoupal vzhůru. Po závěrečných výměnách pneumatik měl za sebou i rychlíky jako jsou Sebastian Vettel a Fernando Alonso a před ním byl již jen nejúspěšnější Fin současnosti Valteri Bottas.

Pět kol před cílem dorazil ctižádostivý Hamilton za zadní křídlo williamsu, a protože Bottas byl v boxech mnohem dřív, nikdo neočekával, že za sebou druhého jezdce šampionátu dlouho udrží. Bottas dokonce dostal do vysílačky pokyn, aby s Hamiltonem nebojoval a pustil ho vpřed. Ale tvrdohlavý Fin se rozhodl jinak.

O chvíli později se ukázalo, že britský závodník také již nemá pneumatiky v ideálním stavu, obzvlášť levá přední, která dostává na Hockenheimringu hodně zabrat, nevypadala vůbec dobře. "Na rovinkách je příliš rychlý," stěžoval si Hamilton do vysílačky na svého soupeře. A měl pravdu, Bottas nakonec druhou příčku s přehledem udržel.

"Oba mercedesy byly na nás znovu moc rychlé, i tak se mi podařilo jeden z nich nechat za sebou. Nebylo to snadné, ale z boxů jsem vysílačkou neustále dostával přesné pokyny," pochvaloval si Bottas. "Dělal jsem, co jsem mohl, byla to zábava. Ale bylo také těžké se tím polem prodrat, naštěstí se mi podařilo nějaké body získat," konstatoval Hamilton.

Čtvrté místo vybojoval úřadující mistr světa Sebastian Vettel, který obhajoval loňské vítězství z Velké ceny Německa, kdy se jelo na Nürburgringu. "Myslím, že lépe to nešlo. Byl to těžký závod a já z něj vytěžil optimum," řekl čtyřnásobný mistr světa.

Domácí jezdec po většinu závodu bojoval o umístění s Fernandem Alonsem. Ferrari však v závěru nezvládlo ideálně strategii a Španěl spadl až za Jensona Buttona. S jezdcem McLarenu si sice rychle poradil, ale poté měl velké problémy, aby předstihl Daniela Ricciarda s vozem Red Bullu. To se mu nakonec podařilo, ale až do cíle se mu musel bránit a na cílové čáře je dělily pouhé setiny vteřiny. A to už byl Vettel dávno v cíli.

Sedmou příčku potvrdil stabilně vysokou výkonnost týmu Force India Nico Hülkenberg, na osmém a devátém místě skončili opět zklamaní jezdci McLarenu. Jenson Button jednoduše nebyl dost rychlý a Kevim Magnussen se po celý závod snažil dohnat ztrátu. Po startu měl totiž kolizi s Felipem Massou a po čtvrté příčce v kvalifikaci začínal závod na posledním místě.

Nico Rosberg se raduje na stupních vítězů. Právě vyhrál vyhrál Velkou cenu...

Nico Rosberg se raduje na stupních vítězů. Právě vyhrál vyhrál Velkou cenu Německa.

Nico Rosberg s Mercedesem slaví triumf ve Velké ceně Německa.

Nico Rosberg s Mercedesem slaví triumf ve Velké ceně Německa.

Havárie hned po startu

První Nico Rosberg - bez problému. Druhý Valteri Bottas, také hladký start. Třetí na roštu Felipe Massa byl však pomalejší a na jeho příčku se v první zatáčce tlačil Kevim Magnussen s monopostem McLarenu. Dán byl na vnitřku dráhy, Brazilec o něco vpředu na vnějšku. O svém soupeři asi nevěděl a strhl volant vpravo. Střední části svého vozu trefil kola McLarenu.

Výsledek? Massův vůz vylétl ven z trati, převrátil se a závod pro něj skončil dřív než začal. Magnussen dokázal pokračovat, navíc téměř zázrakem bez vážnějšího poškození svého stroje. Po vynikající kvalifikaci však začínal z posledního místa za zpomalovacím vozem. Ve Williamsu si inženýři chytali hlavy do dlaní, v McLarenu zavládl smutek.

Monopost nakonec skončil na kolech a Massa jej opustil nezraněn. Už potřetí v sezoně a podruhé za sebou ale pro něj závod skončil předčasně. "Jsem v pořádku, ale velmi zklamaný," litoval Massa.

Na havárii doplatil také Daniel Ricciardo, který se musel vyhýbat střetu a propadl se na čtrnáctou pozici, naopak jeho týmový kolega Vettel se díky souboji soupeřů posunul na třetí místo. To se mu však nepodařilo do cíle udržet, postupující Hamilton ho, stejně jako celou řadu dalších soupeřů, nechal za sebou.

V devátém kole přišla další nehoda - Rus Daniil Kvjat ze stáje Toro Rosso zaútočil na Mexičana Péreze, ale útok nezvládl, po nárazu se dostal mimo trať a propadl se na poslední místo. Zpátky na body se už nedostal a definitivní konec pro něj znamenala technická závada ve 46. kole. Z monopostu italské stáje šlehaly vysoké plameny a valil se hustý kouř. Kvjat stihl z plamenů utéct, ale podle gest byl notně naštvaný. Za to, že vyvázl bez zranění, může děkovat pouze nehořlavé kombinéze.

Räikkönen v sendviči

Finský pilot Ferrari odstartoval dobře a dlouho se držel na bodech. Poté už ale přišel další z řady jeho nepovedených závodů a jedenáctým místem opět nebodoval. Po startu držel deváté místo, ale Hamilton i Ricciardo za ním byli jasně rychlejší. Je zvláštní, že ani po polovině sezony nedokáže Fin konkurovat týmovému kolegovi Alonsovi, který s Ricciardem o něco později sváděl zcela vyrovnaný souboj. Jejich auta byla na stejné úrovni, zatímco Räikkönen neměl proti australskému soupeři žádnou šanci.

START. Velká cena Německa na Hockenheimringu právě začíná.

START. Velká cena Německa na Hockenheimringu právě začíná.

Brazilský pilot Felipe Massa převrátil svou formuli hned v první zatáčce

Massa převrátil formuli hned v první zatáčce Hockenheimringu.

Ve dvanáctém kole se kolem Räikkönena přehnal právě Ricciardo, ve třináctém kole se stal nechtěným účastníkem jednoho z nejhezčích předjížděcích manévrů závodu, když Hamilton v jediné zatáčce předstihl jeho i Ricciarda. Na Räikkönena se musel natlačit velmi těsně a důsledkem byla uražená část předního křídla jeho rudého monopostu. Pro Hamiltona to byl nejkrizovější okamžik závodu, moc nechybělo, aby tvrdý karbon ze spoileru Ferrari prořízl přední pneumatiku jeho vozu.

Ale to pro otloukánka Kimiho nebylo vše. Sebastian Vettel se po návratu z boxů zařadil těsně před Fernanda Alonsa a kousek za Räikkönena. Úřadující mistr světa i Alonso zaútočili na finského pilota ve stejnou chvíli a sevřeli ho svými vozy při brzdění do zatáčky. Z Räikkönenova stroje opět létaly kusy předního křídla, Fin musel ubrat plyn a oba soupeři se před něj dostali.

Räikkönen nebyl sám, kdo ztratil část karbonu z předku vozidla. Když ve 32. kole zaútočil na Jensona Buttona agilní Lewis Hamilton, také on přišel o kus své čelní chlouby. Ale v tomto případě nebyla výměna potřeba. Tým Mercedes si vystačil s úpravou nastavení. Přesto se ztráta prvku mírně poznamenala na aerodynamických kvalitách monopostu, což mohlo v důsledku připravit britského závodníka o druhé místo.

V 50. kole vážně hrozil další výjezd zpomalovacího vozu, což by hodně ublížilo pilotům, které ještě čekala poslední zastávka v boxech. A přesně to závodní ředitel FIA Charlie Whitting nechtěl. Takže když vůz Sauber Adriana Sutila zůstal po smyku stát uprostřed cílové rovinky, nepovolal safety car, jak všichni očekávali. Traťoví komisaři počkali na vhodný čas a odtlačili auto bez přerušení závodu. 

V závěru mohli diváci, kterých na Hockenheimring přišlo po hříchu málo, sledovat hned dva napínavé souboje. Fernando Alonso dokázal nakonec Daniela Ricciarda předjet a udržet se před ním až do cíle, zatímco Lewis Hamilton na jistého Valteriho Bottase nevyzrál. Právě tento Fin by se mohl po letošní sezoně stát největším hitem na přestupním trhu formule 1. Odvádí skvělé výkony a velezkušeného Felipeho Massu bodově ničí jasnějším způsobem, než to dokázal Alonso ve Ferrari.

Dalším podnikem mistrovství světa formule 1 je Velká cena Maďarska. Jede se již za týden.

Výsledky Velké ceny Německa F1:
1.Nico RosbergMercedes1h33m42.914s
2.Valtteri BottasWilliams-Mercedes+20.789s
3.Lewis HamiltonMercedes+22.530s
4.Sebastian VettelRed Bull-Renault+44.014s
5.Fernando AlonsoFerrari+52.467s
6.Daniel RicciardoRed Bull-Renault+52.549s
7.Nico HülkenbergForce India-Mercedes+1:04.178 min.
8.Jenson ButtonMcLaren-Mercedes+1:24.711 min.
9.Kevin MagnussenMcLaren-Mercedes+1 kolo
10.Sergio PérezForce India-Mercedes+1 kolo
11.Kimi RäikkönenFerrari+1 kolo
12.Pastor MaldonadoLotus-Renault+1 kolo
13.Jean-Eric VergneToro Rosso-Renault+1 kolo
14.Esteban GutierrezSauber-Ferrari+1 kolo
15.Jules BianchiMarussia-Ferrari+1 kolo
16.Kamuj KobajašiCaterham-Renault+2 kola
17.Max ChiltonMarussia-Ferrari+2 kola
18.Marcus EricssonCaterham-Renault+2 kola
19.Felipe MassaWilliams-MercedesDNF-47 kol
20.Daniil KvyatToro Rosso-RenaultDNF-44 kol
21.Romain GrosjeanLotus-RenaultDNF-26 kol
22.Adrian SutilSauber-FerrariDNF-0 kol
Pořadí MS jezdců:
1.Nico Rosberg190
2.Lewis Hamilton176
3.Daniel Ricciardo106
4.Fernando Alonso97
5.Valtteri Bottas91
6.Sebastian Vettel82
7.Nico Hülkenberg69
8.Jenson Button59
9.Kevin Magnussen37
10.Felipe Massa30
11.Sergio Pérez29
12.Kimi Räikkönen19
13.Jean-Éric Vergne9
14.Romain Grosjean8
15.Daniil Kvyat6
16.Jules Bianchi2
Pohár konstruktérů:
1.Mercedes366
2.Red Bull-Renault188
3.Williams-Mercedes121
4.Ferrari116
5.Force India-Mercedes98
6.McLaren-Mercedes96
7.Toro Rosso-Renault15
8.Lotus-Renault8
9.Marussia-Ferrari2
10.Sauber-Ferrari0
11.Caterham-Renault0
Autor:






Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze