Velká cena Mexika nepatřila mezi nejdramatičtější závody sezony a nezapíše se do historie motorsportu. Přesto se však jednalo o výjimečný závod - Nico Rosberg, z něhož jakoby po prohraném souboji o titul mistra světa spadl stres, suverénně zvítězil a nedal mistru světa Lewisi Hamiltonovi šanci. Rosberg se díky čtvrtému vítězství v sezoně dostal dva závody před koncem sezony na druhé místo v průběžném pořadí seriálu. Vystřídal na něm krajana Sebastiana Vettela, který závod v Mexiku nedokončil.
Rosberg si spravil chuť po Grand Prix USA v Austinu, kde před týdnem po chybě v závěru závodu přišel o první místo a Hamilton se díky triumfu stal v předstihu potřetí světovým šampionem. Na nejvyšší stupně vystoupil německý jezdec Mercedesu poprvé od červnové Velké ceny Rakouska a připsal si dvanácté prvenství v kariéře. Na čtyřnásobného šampiona Vettela získal před závěrečnými závody v Brazílii a Abú Zabí náskok 21 bodů a má šanci obhájit loňské stříbro v mistrovství světa.
Cílem neprojel žádný z jezdců Ferrari - jak Kimi Räikkönen, tak Sebastian Vettel, havarovali. Němec několikrát nezvládl náročné technické pasáže nového okruhu a poslední zaváhání se mu stalo osudným - skončil v bariéře. Finský pilot ulomil v souboji s krajanem Valterim Bottasem zavěšení zadního kola a musel odstoupit ze závodu.
Co však dělalo Velkou cenu Mexika skutečně výjimečnou, byla atmosféra. Našlapané tribuny jásaly při každém průjezdu monopostů nadšením a diváci fandili jako na fotbale. Jaký to rozdíl oproti jiným novým okruhům v Číně, Bahrajnu nebo Indii. Mexiko je součástí historie formule 1 a nikdo v zemi nezapomněl, jaké souboje kdysi v jejich zemi sváděli legendární mistři světa.
Pódium pro vítěze postavili pořadatelé na baseballovém stadionu a atmosféra byla snad ještě lepší než při zápase místní reprezentace. Snad až na trochu nespokojeného Lewise Hamiltona si ji všichni užívali naplno. Sto tisíc fanoušků na vyprodaném Autodromu Hermanose Rodrígueze vytvořilo závodníků skvělou kulisu.
Závod jsme sledovali on-line |
„Úžasný den, skvělý závod a skvělá bitva s Lewisem Hamiltonem. Jsem velmi rád, že se mi podařilo dosáhnout na stupně vítězů zrovna zde, kde je tak fantastická atmosféra. Jsou tady opravdu úžasní diváci,“ rozplýval se Nico Rosberg, který vzápětí potvrdil svou jazykovou vybavenost a promluvil k fanouškům španělsky.
Hamilton kroužil po celý závod na druhém místě, ale na Rosberga zaútočit nedokázal. Jeho sok byl tentokrát zcela bezchybný. „Nico jel fantastickým způsobem. Vyhrál zaslouženě. Jinak je úžasné být tady v Mexiku, nic podobného jsem nikdy neviděl. Je to jako být na fotbalovém zápase.“
Finský pilot Valteri Bottas má za sebou několik smolných závodů. Návrat na stupních vítězů ho evidentně dostal do extáze. „Moc děkuji svému týmu, bylo to úžasné, skvěle mi pomohli a díky nim stojím tady na pódiu. Měl jsem tam střet s Kimim, mohlo to dopadnout jakkoliv, ale měl jsem štěstí a dokázal jsem dojet dokonce na stupních vítězů. Co víc si přát?“
Start určil pořadí
Rosberg, Hamilton, Kvjat, Ricciardo, Bottas... Všichni zvládli start bez problémů a na nejdelší cílové rovince v seriálu udrželi pozice vybojované v kvalifikaci. Viditelně špatný odpich měl pouze jeden jezdec z těch nejlepších v kvalifikaci - Sebastian Vettel. Prohnal se kolem něj Daniil Kvjat a mělo být ještě hůř.
V souboji o čtvrtou příčku s Danielem Ricciardem s druhým vozem Red Bullu došlo ke kontaktu. Prorazil si zadní pneumatiku a po defektu musel do boxů. Tam ho ještě zbrzdil Alonso, který odstupoval s porouchaným motorem. Závod pro něj začal z posledního místa a musel jet na více než sto procent. A to byla chyba.
Čtyřnásobný mistr světa doslova letěl a svými časy dokázal konkurovat mercedesům v čele. Chvílemi byl dokonce rychlejší... Jenže se musel proplétat mezi pomalejšími jezdci. Ve chvíli, kdy se protlačil až na hranici desítky nejlepších, dostal při riskantní jízdě smyk a po „hodinách“ se opět propadl. Byla zase patnáctý.
Ve 36. kole musel na jedinou plánovanou zastávku a výměnu pneumatik. Na dráze se zařadil mezi jezdce Mercedesu bojující o vítězství, což se nesetkalo s úspěchem. Byl o něco rychlejší než Rosberg s Hamiltonem. Neměl sice dost rychlosti na rovince, aby Rosberga předjel, ale Hamilton neměl šanci dostat se před něj. Vettel by možná mezi nimi dokázal se ztrátou celého kola dojet až do cíle. Kdyby nepřišel pokyn z boxů, že musí Hamiltona kvůli hrozící penalizací pustit vpřed.
Devatenáct kol před cílem svou snahu Vettel definitivně přehnal, projel zatáčku rovně a rozbil Ferrari o bezpečnostní bariéru.
Kimi Räikkönen končil závod podstatně dřív. Po startu z 19. příčky postupoval rychle vpřed a brzo bojoval o pozice kolem sedmého místa. Jel skvěle. Dostal se však těsně před jezdce Williamsu na nových pneumatikách. Ve 23. kole Valteri Bottas v sérii zatáček na Räikkönena zaútočil a došlo ke kontaktu. Fin vylétl se svým vozem do vzduchu, a doplatil na kolizi zlomeným zavěšením zadního kola na svém Ferrari. To byl konec.
Situaci vpředu ještě trochu zdramatizovala právě Vettelova nehoda. Na dráhu vjel zpomalovací vůz a rozestupy mezi jezdci zmizely. Zpomalení závodu pomohlo zástupcům Williamsu, kteří měli již hodně sjeté obutí svých vozů. Valteri Bottas navíc hned po restartu zabral a protlačil se před Daniila Kvjata na třetí příčku. Tu udržel až do cíle.
Hamilton se přiblížil vedoucímu Rosbergovi tak blízko, že si téměř mohl sáhnout na jeho zadní křídlo. Ale jeho týmový kolega v Mexiku nechyboval. Opět mistru světa poodjel a projel vítězně cílem. Jak později řekl na stupních vítězů, tohle vítězství nebylo z nejtěžších.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje za čtrnáct dní Velkou cenou Brazílie.
1. | Nico Rosberg | (Mercedes) | 1h42:35.038 min. |
---|---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | +1,954 |
4. | Valtteri Bottas | (Williams) | +14,592 |
3. | Daniil Kvjat | (Red Bull) | +16,572 |
5. | Daniel Ricciardo | (Red Bull) | +19,682 |
6. | Felipe Massa | (Williams) | +21,493 |
7. | Nico Hülkenberg | (Force India) | +25,860 |
8. | Sergio Pérez | (Force India) | +34,343 |
9. | Max Verstappen | (Toro Rosso) | +35,229 |
10. | Romain Grosjean | (Lotus) | +37,934 |
11. | Pastor Maldonado | (Lotus) | +38,538 |
12. | Marcus Ericsson | (Sauber) | +40,180 |
13. | Carlos Sainz | (Toro Rosso) | +48,772 |
14. | Jenson Button | (McLaren) | +49,214 |
15. | Alexander Rossi | (Marussia) | +2 kola |
16. | Will Stevens | (Marussia) | +2 kola |
17. | Felipe Nasr | (Sauber) | DNF |
18. | Sebastian Vettel | (Ferrari) | DNF |
19. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | DNF |
20. | Fernando Alonso | (McLaren) | DNF |
1. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | 345 |
---|---|---|---|
2. | Nico Rosberg | (Mercedes) | 272 |
3. | Sebastian Vettel | (Ferrari) | 251 |
4. | Valtteri Bottas | (Williams) | 126 |
5. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | 123 |
6. | Felipe Massa | (Williams) | 117 |
7. | Daniil Kvjat | (Red Bull) | 88 |
8. | Daniel Ricciardo | (Red Bull) | 84 |
9. | Sergio Pérez | (Force India) | 68 |
10. | Max Verstappen | (Toro Rosso) | 47 |
11. | Romain Grosjean | (Lotus) | 45 |
12. | Nico Hülkenberg | (Force India) | 44 |
13. | Felipe Nasr | (Sauber) | 27 |
14. | Pastor Maldonado | (Lotus) | 26 |
15. | Carlos Sainz | (Toro Rosso) | 18 |
16. | Jenson Button | (McLaren) | 16 |
17. | Fernando Alonso | (McLaren) | 11 |
18. | Marcus Ericsson | (Sauber) | 9 |
19. | Roberto Merhi | (Marussia) | 0 |
20. | Alexander Rossi | (Marussia) | 0 |
21. | Will Stevens | (Marussia) | 0 |
1. | Mercedes | 617 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 374 |
3. | Williams | 243 |
4. | Red Bull Racing | 172 |
5. | Force India | 112 |
6. | Lotus | 71 |
7. | Toro Rosso | 65 |
8. | Sauber | 36 |
9. | McLaren | 27 |
10. | Marussia | 0 |