V nejdramatičtějším závodu sezony formule 1 nebyla nouze o překvapení. Nečekané překážky potkaly na trati Velké ceny Maďarska každého z jezdců. Jen jeden se vyhnul všem nesnázím - Sebastian Vettel si připsal druhé vítězství v sezoně a celkově 41. v kariéře.
Základ k úspěchu položil německý bývalý šampion již na startu. Kolem Lewise Hamiltona se protáhl do vedení a navzdory výjezdu zpomalovacího vozu i útokům Nika Rosberga ho udržel až do cíle.
„Je to úžasné vítězství, úchvatný a krásný závod. Je to pro Julese, víme, že by dříve nebo později byl také součástí rodiny Ferrari. Snad vidí, jak pro něj vyhráváme,“ uvedl Vettel na stupních vítězů. „Nebylo dnes snadné naše auto ovládat, ale bylo velmi rychlé. Nakonec si naštěstí všechno sedlo a podařilo se nám udělat skvělý výsledek. Kolem trati vidím i hodně německých vlajek, dnes to bude velká oslava!“
Premiérové maďarské vítězství věnoval Vettel francouzskému pilotovi Julesovi Bianchimu, který před týdnem zemřel. K uctění jeho památky jezdci společně s Bianchiho rodiči a sourozenci před závodem při maďarské hymně utvořili kruh kolem jeho helmy.
„Díky, Julese, tohle vítězství je pro tebe,“ řekl Vettel do rádia po průjezdu cílem. „Pro nás všechny to byl těžký týden. Nebyl to lehký závod, něco takového člověk jen tak nedostane z hlavy,“ uvedl na tiskové konferenci.
Za Vettelem se soupeři v závodě střídali jako na běžícím páse. Více než polovinu závodu kroužil na druhé příčce Kimi Räikkönen s druhým monopostem Ferrari. Jel výborně a dokázal se vzdálit soupeři se silnějším strojem Mercedes. Závada elektroniky ho však odstavila z boje mezi nejlepšími, nepomohla ani oprava v boxech a smutný Fin nakonec Velkou cenu nedokončil.
Závod jsme sledovali on-line |
Na druhé příčce tak projel cílem ruský závodník Daniil Kvjat se strojem Red Bullu. Ten se díky problémům soupeřů postupně posouval dopředu a nakonec měl před třetím Ricciardem takový náskok, že ho nemusela mrzet ani desetivteřinová penalizace za nedodržení pravidel jízdy za zpomalovacím vozem.
„Byl to hodně těžké závod a absolvujeme hodně těžký rok. Myslím si, že tým si zasloužil dostat se na stupně vítězů. Pro mě to je první pódium ve formuli 1 a je to skvělý pocit. V první zatáčce jsem si probrzdil pneumatiku a myslel jsem, že závod pro mě končí. Ale tým mi stále říkal, nikdy se nevzdávej. Dřív jsem nevěděl, co přesně to znamená, ale dnes jsem to pochopil. Všechno se může během chvíle otočit,“ nechal se slyšet mladý závodník z Ruska.
Lídr šampionátu Lewis Hamilton pokazil start, začínal z druhé desítky, ale dokázal se vyškrábat až na čtvrtou příčku pořadí. Ale jen proto, aby se po restartu závodu, kdy kvůli odklizení zbytků havárie vyjel na dráhu zpomalovací vůz, zase propadl daleko za bodované příčky.
Úžasnou stíhací jízdou se však vrátil alespoň na šestou příčku. O dvě pozice před soka z Mercedesu Nika Rosberga, kterého z druhé příčky srazil těsně před cílem defekt po souboji s Danielem Ricciardem. Australský pilot se rval jako lev a výsledkem bylo třetí místo.
„Šílený závod - myslel jsem si, že je po závodě už v první zatáčce, kde došlo ke střetu a k poškození vozu. Potom jsem to samé předpokládal po tvrdém souboji s Hamiltonem a potom na konci i s Rosbergem. Je neuvěřitelné, že naše auto vydrželo a že jsem na stupních vítězů. Formule byla dnes opět úžasná. To bych chtěl vzkázat Julesi Bianchimu, díky, že tu s námi byl.“
Před cílem, kdy na měkčích gumách dojel bojující dvojici Vettel - Rosberg, myslel Ricciardo dokonce na vítězství. Po střetu s německým zástupcem Mercedesu však musel do boxů pro nové přední křídlo a musel být rád, že udržel alespoň třetí příčku. „Před soubojem s Nikem Rosbergem jsem chtěl vyhrát, dal jsem do toho všechno, ale na vítězství to nestačilo. Ale stupně vítězů po tak dlouhé době jsou skvělé.“
Dramatický start
Ačkoliv jezdci Mercedesu začátek závodu moc nezvládli, ani náhodou to ani po něm nevypadalo, že poprvé od Velké ceny Brazílie 2013 nebude mít německý tým zastoupení na stupních vítězů.
Přitom po prvních dnech Grand prix byl jednoznačným suverénem Lewis Hamilton. Mistr světa v pátek a v sobotu dominoval a byl jasným favoritem na vítězství, na Hungaroringu rekordní páté. Jenže nakonec byl rád alespoň za nějaké body.
„Dnešek byl divný. Nevím, jak to vysvětlit. Byl to ode mě velmi špatný výkon, jeden z nejhorších. Nevzdal jsem se, šlapal na to, ale vždy, když jsem měl na výběr ze dvou možností, zvolil jsem tu horší. Musím se týmu omluvit. Pokusím se to v dalších závodech napravit,“ konstatoval Hamilton.
Start se nepovedl ani jednomu z pilotů Mercedesu. V prvních metrech Vettel s týmovým kolegou Kimim Räikkönenem ze třetího a pátého místa na startu nechali oba dosavadní vládce šampionátu za sebou, Hamilton se propadl dokonce až na čtvrté místo. Ale to nebylo vše, zaútočil na rozhozeného týmového kolegu Rosberga, který právě prohrál souboj o třetí příčku s Räikkönenem, když v přemíře snahy probrzdil. Než se vrátil z únikové zóny na dráhu, propadl se na desáté místo.
Ukázal ale, že je v Maďarsku opravdu nejrychlejší. Po celý závod zajížděl ať už z jakékoliv pozice nejlepší časy na dráze a už po prvních zastávkách v boxech byl pátý, když předjížděl jednoho soupeře za druhým. Za záda Nika Rosberga se dostal po vyhraném těsném souboji s Ricciardem a stahoval ho každým kolem.
Ve 41. kole to začalo pro Mercedes vypadat ještě líp, protože pohodlně druhý Kimi Räikkönen ohlásil do vysílačky, že jeho auto ztrácí výkon. Inženýři závadu identifikovali jako poruchu systému obnovení kinetické energie. Motor Ferrari tak významně ztrácel na výkonu a bylo pouze otázkou času, kdy se před něj jeho soupeři dostanou. Měl však z předchozího průběhu závodu takový náskok, že dál než na pátou příčku se mohl jen těžkou propadnout.
Taková byla teorie, ale v neděli v Maďarsku se děly jen neočekávané věci. Ve 43. kole se v plné rychlosti na konci cílové rovinky odlomilo přední křídlo na voze Nika Hülkeneberga a Němec vlétl v neovladatelném monopostu do hrazení. Nic se mu nestalo, ale kvůli troskám jeho stroje rozházeným po celé trati vyrazil na trať safety car.
V pauze všichni piloti absolvovali závěrečnou výměnu pneumatik a po restartu se začal propadat ze druhé příčky Kimi Raikkönen. To nebylo překvapení, auto mu nejelo a nepomohlo ani restartování softwaru v boxech. Fin pokračuje v sérii smolných závodů. Ačkoliv je rychlý, nikdy se mu nepodaří dojet v pořádku do cíle a získat více bodů.
Zato problémy Lewise Hamiltona po restartu šokovaly. V nevybíravém souboji s Ricciardem si poškodil vůz a musel k mechanikům, pak se projel uličku v boxech ještě jednou jako trest od vedení závodu a ocitl se mimo bodované pozice. V té chvíli dokonce virtuálně ztratil vedení v šampionátu, protože Rosberg se držel blízko za Vettelovými zády.
Rosberg se těšil na vedení v šampionátu a ze druhého místa útočil na vedoucího Vettela, ale jeho naděje vzaly za své krátce před koncem, kdy na něj začal útočit rychlejší Daniel Ricciardo. Ten totiž na rozdíl od Vettela a Rosberga jel závěr závodu na měkkých, tedy rychlejších gumách. Rosberg sice nejprve ustál Ricciardův divoký pokus o předjetí, ale při výjezdu ze zatáčky si o jeho křídlo prořízl pneumatiku.
„Dnes jsme měli víc potíží, než kolik se jich obvykle přihodí za celou sezonu. Každopádně se musíme zamyslet,“ řekl k tomu šéf sportovního oddělení Mercedesu Toto Wolff.
Do depa to měl Rosberg daleko, takže ztratil spoustu pozic, také Ricciardo musel k mechanikům a uvolnil cestu Kvjatovi. Na čtvrtém místě vybojoval životní výsledek sedmnáctiletý Nizozemec Max Verstappen z Tora Rosso a z nejlepšího umístění od příchodu do McLarenu se mohl radovat pátý Fernando Alonso ze Španělska. Pro jeho tým to byl vůbec nejlepší závod v letošní formuli 1, z deváté příčky bodoval i Jenson Button, který ještě před cílem podlehl Nikovi Rosbergovi, který napodobil Hamiltonovu stíhací jízdu. Měl na ni však pouze čtyři kola, takže si stihl polepšit jen z jedenáctého na osmé místo.
Formuli 1 teď čeká čtyřtýdenní pauza, další závod je na programu 23. srpna, kdy se pojede Velká cena Belgie.
1. | Vettel | (Něm./Ferrari) | 1:46:09.985 |
---|---|---|---|
2. | Kvjat | (Rus./Red Bull) | +15,748 |
3. | Ricciardo | (Austr./Red Bull) | +25,084 |
4. | Verstappen | (Niz./Toro Rosso) | +44,251 |
5. | Alonso | (Šp./McLaren) | +49,079 |
6. | Hamilton | (Brit./Mercedes) | +52,025 |
7. | Grosjean | (Fr./Lotus) | +58,578 |
8. | Rosberg | (Něm./Mercedes) | +58,826 |
9. | Button | (Brit./McLaren) | +67,028 |
10. | Ericsson | (Šv./Sauber) | +69,130 |
11. | Nasr | (Braz./Sauber) | +73,458 |
12. | Massa | (Braz./Williams) | +74,278 |
13. | Bottas | (Fin./Williams) | +80,228 |
14. | Maldonado | (Ven./Lotus) | +85,142 |
15. | Merhi | (Šp./Marussia) | + 2 kols |
16. | Stevens | (Brit./Marusia) | DNF - 65 kol |
17. | Sainz | (Šp./Toro Rosso) | DNF - 60 kol |
18. | Räikkönen | (Fin./Ferrari) | DNF - 55 kol |
19. | Pérez | (Mex./Sauber) | DNF - 53 kol |
20. | Hülkenberg | (Něm./Force India) | DNF - 41 kol |
1. | Lewis Hamilton | 202 |
---|---|---|
2. | Nico Rosberg | 181 |
3. | Sebastian Vettel | 160 |
4. | Valtteri Bottas | 77 |
5. | Kimi Räikkönen | 76 |
6. | Felipe Massa | 74 |
7. | Daniel Ricciardo | 51 |
8. | Daniil Kvjat | 45 |
9. | Nico Hülkenberg | 24 |
10. | Romain Grosjean | 23 |
11. | Max Verstappen | 22 |
12. | Felipe Nasr | 16 |
13. | Sergio Perez | 15 |
14. | Pastor Maldonado | 12 |
15. | Fernando Alonso | 11 |
16. | Carlos Sainz | 9 |
17. | Jenson Button | 6 |
18. | Marcus Ericsson | 6 |
19. | Roberto Merhi | 0 |
20. | Will Stevens | 0 |
1. | Mercedes | 383 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 236 |
3. | Williams/Mercedes | 151 |
4. | Red Bull/Renault | 96 |
5. | Force India/Mercedes | 39 |
6. | Lotus/Mercedes | 35 |
7. | Toro Rosso/Renault | 31 |
8. | Sauber/Ferrari | 22 |
9. | McLaren/Honda | 17 |
10. | Marussia/Ferrari | 0 |