Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Velká cena Japonska formule 1 slibuje další drama. Dovrší Alonso hattrick?

Fernando Alonso na trati Velké ceny Singapuru | foto: AP

7 2010
Další drama ve formuli 1 se blíží, Velká cena Japonska může znovu zamíchat pořadím v čele seriálu. Ve hře o titul světového šampiona je čtyři závody před koncem sezony ještě pět jezdců. Využije na okruhu v Suzuce aktuální pohody vítěz dvou předchozích klání Fernando Alonso?

Španěl je mírným favoritem a může se dostat do čela šampionátu, byť ještě před dvěma závody byl až pátým mužem pořadí. Devětadvacetiletý pilot stáje Ferrari má na vedoucího Australana Marka Webbera z Red Bullu (202 bodů) manko jen 11 bodů a i za ním je ale tlačenice. Lewis Hamilton z McLarenu, který předchozí dva závody nedokončil, ztrácí devět bodů, o další bod zpět je Sebastian Vettel z Red Bullu a obhájce titulu Jenson Button v dalším mclarenu má 177 bodů. Jako jediný z této pětice letos ještě nevedl Vettel.

"Je jasné, že teď teprve začíná mistrovství světa a konec bude velmi náročný," prohlásil Alonso, který v minulosti v Suzuce dvakrát vyhrál ještě v barvách Renaultu. "Nesmíme udělat jediný krok zpátky, každé rozhodnutí musí teď být dobré. Musíme vše brát nanejvýš vážně, využít všech zkušeností a dát do posledních závodů všechno," uvedl bývalý dvojnásobný mistr světa. "Situace se může změnit ze dne na den, kdo ale udělá chybu, může být definitivně ze hry," prohlásil.

V minulém závodu v Singapuru měl velké štěstí Webber, který měl kolizi s Hamiltonem, ale přesto dojel třetí. V Japonsku ale ještě nikdy nedokončil závod na stupních vítězů, i když okruh v Suzuce má rád. "Jsem optimista," uvedl Australan. "Je jasné, že u Ferrari jsou na koni, ale situace je otevřená a my rozhodně máme na to, abychom vytěžili ze závodu maximum," věřil pilot Red Bullu. "Já si myslím, že máme na to, abychom Ferrari přibrzdili," přidal se Vettel, loňský vítěz v Suzuce.

Sebastian Vettel při Velké ceně Itálie 2010.

Sebastian Vettel

Lewis Hamilton z McLarenu před tréninkem v Itálii

Lewis Hamilton

Nůž na krku má Hamilton, protože pokud opět nedokončí, jeho šance výrazně klesnou. V Japonsku vyhrál v roce 2007 na okruhu ve Fudži a loni byl třetí. "Mám tady v Suzuce nějakou nedokončenou práci," prohlásil pětadvacetiletý pilot, který nedokončil tři z posledních čtyř závodů. "Nebudu se přece v této rozhodující fázi šampionátu ohlížet zpátky. Musím předvést kvalitní výkon, skvělý výsledek a na to se budu soustředit od prvního momentu, kdy vlezu v pátek do auta," ujistil.

Podobně jako Hamilton je na tom obhájce titulu Button, které je zatím mezi adepty poslední pátý. "Nikdy jsem v Japonsku nevyhrál a dost mi to chybí, i když se mi v Suzuce vždy dařilo," upozornil Button. "Rozhodně je to trať, která sedí mému jezdeckému stylu. Ale je jasné, že už není čas na chyby, každý z pěti kandidátů musí být precizní," dodal.

Loňský vítěz japonské GP Vettel Alonso v minulém závodu pořádně zatápěl a o vítězství bojoval až do konce. I proto je také on považován za adepta na nedělní vítězství. "Ferrari udělalo krok dopředu v posledních dvou závodech, takže budou silní, ale my na tom nejsme vůbec špatně," připomněl Vettel. "A nesmíme zapomínat také na mclareny," podotkl Němec čtyři závody před koncem šampionátu.

Suzuka je jedinou tratí F1 ve tvaru osmičky s přemostěním

Jediný okruh s přemostěním ve tvaru osmičky v seriálu mistrovství světa hostí o víkendu Velkou cenu Japonska. Suzuka se původně měla střídat v pořadatelství s tratí ve Fudži, ale automobilka Toyota jako majitel konkurenčního okruhu se organizace z úsporných důvodů vzdala. Ve Fudži se jelo v letech 2007 a 2008.

Sebastian Vettel slaví vítězství v Suzuce

Sebastian Vettel slaví loňské vítězství v Suzuce.

Suzuka je podle jezdců jedním z nejnáročnějších okruhů, ale všichni mají tamní trať rádi. Typickými místy jsou dvojice esíček po první zatáčce po startu či vlásenka, do níž piloti přibrzdí z rychlosti 260 na 60 km/h.

Dalším je úzká šikana před cílovou rovinkou či levá zatáčka s označením "130R", kterou piloti projíždějí rychlostí 260 km/h a kde na ně působí přibližně čtyřnásobek zemské přitažlivosti.


Charakteristika trati

Délka okruhu: 5,807 km.
Délka závodu: 53 kol = 307,573 km.
Nejrychlejší kolo v závodu: Kimi Räikkönen (Fin./McLaren), 2005: 1:31,540.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Felipe Massa (Braz./Ferrari), 2006: 1:29,599 = 229,324 km/h.
Nejrychlejší závod: Fernando Alonso (Šp./Renault), 2006: 1:23:53,413 = 219,982 km/h.


Vítězové předchozích ročníků

2001 - Michael Schumacher (Něm./Ferrari)
2002 - Michael Schumacher
2003 - Rubens Barrichello (Braz./Ferrari)
2004 - Michael Schumacher
2005 - Kimi Räikkönen
2006 - Fernando Alonso
2009 - Sebastian Vettel (Něm./Red Bull)

Autoři: ,






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze