Alonso byl před startem domácího závodu Ferrari optimistou, ale tým Red Bull také na nejrychlejším okruhu seriálu ukázal, že má před svými soky stále výkonnostní náskok. Němec Vettel vyhrál šestý závod z letošních dvanácti a navýšil svůj náskok v čele celkového pořadí.
Závod jsme sledovali on-line |
"Je to moc hezké a nevadí mi diváci, kteří tady fandí někomu jinému. Když vidím to červené moře, znamená to pro mě, že jsem je porazil. Jelo se mi výborně, měli jsme hodně rychlé auto," popisoval šťastný vítěz a šampion předchozích tří sezon.
Vettel v Monze zvítězil už potřetí po letech 2008 a 2011. Po 32. vítězství v kariéře, kterému v sobotu předcházel 40. triumf v kvalifikaci, má před druhým Alonsem náskok 53 bodů. Na španělského exmistra světa se navíc dotáhl v počtu vítězných Grand Prix, více jich mají na kontě jen legendy Ayrton Senna (41), Alain Prost (51) a Michael Schumacher (91).
Ferrari plánovalo boj o vítězství, ale Alonso se Vettelovi ani nedokázal přiblížit. Koncem závodu naopak musel bojovat, aby se udržel na druhém místě. Webber na něj zle dotíral.
"Je skvělé být tady na pódiu, je to nejúžasnější pódium z celé sezony. Snad příští rok budeme úspěšnější a budu o stupínek výš," řekl Alonso.
"V souboji s Markem Webberem jsem musel riskovat, jsem druhý v šampionátu a nemám jinou možnost. Děkuji moc celému týmu a fanouškům. Stále bojujeme o titul," lhal sám sobě španělský jezdec. Není tajemstvím, že tým Ferrari se už začíná soustředit na vývoj vozu pro sezonu 2014.
"Na konci to bylo dobré, skvělá bitva s Fernandem. Děkuji Monze a všem, co sem přišli. Jsem tady letos naposledy," dodal Webber.
Letošní Velká cena Itálie nepatřila mezi nejdramatičtější závody sezony. Deštivá předpověď se nenaplnila, a tak se předjíždělo obtížně a na trať nevyjel ani jednou zpomalovací vůz. Strkanice a nehody byly k vidění jen těsně po startu. A při obou byli jezdci Lotusu.
Ještě před první zatáčkou dupl na brzdy Sergio Pérez z McLarenu a Kimi Räikkönen, který jel těsně za ním, si o zadní kola jeho vozu urazil kus předního přítlačného křídla. Finský jezdec musel hned do boxů, propadl se na poslední příčku a na body se navzdory výbornému výkonu už nedostal.
Za druhou zatáčkou trefil Paul di Resta svým vozem Force India druhý monopost Lotusu Romaina Grosjeana a ve zdemolovaném vozu zůstal sedět vedle trati. Francouz mohl v závodě pokračovat a nakonec stačil i na bodovanou příčku.
Místo pokusu o návrat na druhou příčku v celkové klasifikaci, o které v Belgii přišel, se musel Kimi Räikkönen prát alespoň o bodový zisk, ale nakonec o místo mezi elitní desítkou chyběl. Ale moc nechybělo.
Fin se po výměně pneumatik a předního křídla v prvním kole vrátil na dráhu s velkou ztrátou na posledním místě, ale dlouho byl nejrychlejším pilotem na dráze. Zajížděl nejlepší kola závodu a předjížděl jednoho soupeře za druhým. Před svou druhou zastávkou v boxech byl na výborném pátém místě. Jenže musel k mechanikům ještě jednou a spadl na 14. příčku. Opět se musel tlačit vpřed.
V závěru jej o body připravil v atraktivním souboji jiný bývalý šampion Lewis Hamilton z Británie v mercedesu, který dvanáctou příčku na startu proměnil alespoň ve dva body za deváté místo. Na třetím místě v MS ztrácí na Alonsa 28 bodů a Räikkönenovi se vzdálil na sedm, oba jsou už ale prakticky ze hry o titul.
Ten má naopak téměř jistý Sebastian Vettel. Jednoduše neměl v posledním letošním evropském závodě konkurenci. Odpich měl tradičně bezchybný, a přestože před první zatáčkou značně probrzdil. Ale ani to ho nezastavilo. Poté se začal všem vzdalovat.
Jeho týmový parťák Mark Webber však druhé místo neudržel. Posunul se před něj Felipe Massa a ve třetím kole i Fernando Alonso. Ve třetím kole byl druhý jezdec šampionátu před Brazilcem. A bohužel pro fanoušky to byl další díl seriálu "Felipe, Fernando je rychlejší než ty." Brazilec při nahraném předjížděcím manévru před zatáčkou uhnul. Tifosi v rudém moři na tribunách přesto šíleli nadšením.
Na startu zůstal "viset" Němec Nico Hülkenberg s vozem Sauberu a hned v prvních metrech přišel o nečekané třetí místo z kvalifikace. Dojel ale pátý, což je s náskokem jeho nejlepší výsledek v sezoně. Mark Webber si také polepšil, Red Bull zvládl tradičně nejlépe zastávky v boxech a australský jezdec se po první výměně pneumatik posunul na třetí místo před Felipeho Massa. Ještě nebyla polovina závodu, ale pořadí Vettel, Alonso, Webber, Massa, Hülkenberg a Rosberg mělo vydržet až do cíle. Tolik k dramatičnosti závodu.
Seriál formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Singapuru.
1. | Vettel | Red Bull-Renault | 1h18m33.352 |
---|---|---|---|
2. | Alonso | Ferrari | +5.4 |
3. | Webber | Red Bull-Renault | +6.3 |
4. | Massa | Ferrari | +9.3 |
5. | Hülkenberg | Sauber-Ferrari | +10.3 |
6. | Rosberg | Mercedes | +10.9 |
7. | Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | +32.3 |
8. | Grosjean | Lotus-Renault | +33.1 |
9. | Hamilton | Mercedes | +33.5 |
10. | Button | McLaren-Mercedes | +38.3 |
11. | Räikkönen | Lotus-Renault | +38.6 |
12. | Perez | McLaren-Mercedes | +39.7 |
13. | Gutierrez | Sauber-Ferrari | +40.8 |
14. | Maldonado | Williams-Renault | +49.0 |
15. | Bottas | Williams-Renault | +56.8 |
16. | Sutil | Force India-Mercedes | +1 kolo |
17. | Perez | McLaren-Mercedes | +1 kolo |
18. | van der Garde | Caterham-Renault | +1 kolo |
19. | Bianchi | Marussia-Cosworth | +1 kolo |
20. | Chilton | Marussia-Cosworth | +1 kolo |
21. | Vergne | Toro Rosso-Ferrari | 35 kol |
22. | Di Resta | Force India-Mercedes | 1 kolo |
1. | Vettel | 222 |
---|---|---|
2. | Alonso | 169 |
3. | Hamilton | 141 |
4. | Raikkonen | 134 |
5. | Webber | 130 |
6. | Rosberg | 104 |
7. | Massa | 79 |
8. | Grosjean | 57 |
9. | Button | 48 |
10. | Di Resta | 36 |
11. | Sutil | 25 |
12. | Perez | 18 |
13. | Ricciardo | 18 |
14. | Hulkenberg | 17 |
15. | Vergne | 13 |
16. | Maldonado | 1 |
1. | Red Bull-Renault | 352 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 248 |
3. | Mercedes | 245 |
4. | Lotus-Renault | 191 |
5. | McLaren-Mercedes | 66 |
6. | Force India-Mercedes | 61 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 31 |
8. | Sauber-Ferrari | 17 |
9. | Williams-Renault | 1 |