Sebastian Vettel ovládl závod pod hustým smogovým oparem stejně hladce jako celou sezonu. Sice již ve třetím kole ztratil první místo, které si vybojoval na startu a v kvalifikaci, protože přezouval v boxech na tvrdší směs pneumatik, ale v bleskovém tempu předjížděl jednoho soupeře za druhým a brzo se vrátil do vedení.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Cílem projel Vettel s půlminutovým odstupem před Nickem Rosbergem ze stáje Mercedes. Vettel vyhrál už šestou Velkou cenu za sebou a desátou v sezoně, šampionem se stal tři závody před koncem seriálu.
Vettel má po šestatřicátém vítězství v kariéře nedostižný náskok 115 bodů na druhého Španěla Fernanda Alonsa z týmu Ferrari, který v Indii po kolizi v úvodu nebodoval a skončil jedenáctý.
"Jste úžasní, velké díky fanouškům," rozplýval se štěstím staronový mistr světa na stupních vítězů. "V těchto chvílích si přejete říct tolik věcí, ale nemůžete. Je úžasné řídit takové auto, tým byl letos vnitřně hodně silný a to mi dalo úžasnou sílu."
Jediným skutečným soupeřem Vettela měl být v Indii jeho týmový kolega Mark Webber a Australan se také dlouho držel. Ale dvacet kol před cílem ho zastavila závada alternátoru. Musel odstavit vůz vedle trati.
Navzdory tomu, že měl rakouský tým pouze jedno auto v cíli, obhájil tři závody před koncem roku rovněž vítězství v Poháru konstruktérů. V soutěži stájí triumfoval rovněž počtvrté za sebou.
Nico Rosberg nebyl z druhého místa nijak rozmrzelý. Jednoduše měl radost, že se stal v Indii nejlepším jezdcem ze zbytku světa za Sebastianem Vettelem. "Měli jsme skvělou strategii a nakonec jsem spokojený s druhým místem. Plánujeme ještě do konce roku Ferrari po řádně prohnat," vzpomněl Němec těsný boj o druhé místo v Poháru konstruktérů.
Úspěšný jezdec Mercedesu rozhodně nepatří k těm, kteří by Vettelovi titul nepřáli. "Sebastian odvedl skvělou práci a rozhodně si zaslouží být mistrem světa. Příští rok uděláme všechno proto, abychom mu to ztížili."
Překvapením závodu byl francouzský jezdec Romain Grosjean, který pokazil strategickou chybou kvalifikaci. Ze sedmnáctého místa na startu se však dokázal rychle propracovat vpřed a slavil na bronzovém stupínku.
"Po takovém zklamání v kvalifikaci jsem třetí místo vůbec nečekal. Auto ale jelo úžasně, vrátilo se do páteční formy a měli jsme skvělou strategii. Tým odvedl fantastickou práci a je skvělé být tady na pódiu."
Mezi nejzajímavější momenty patřil závěrečný souboj o třetí příčku, kdy se nakonec Grosjean, za pomocí pokynu do vysílačky, dostal před týmového kolegu Kimiho Räikkönena, který klouzal po trati na zcela sjetých gumách. "Byla to složitá situace, šel jsem z vnějšku a měl jsem těsně za sebou Massu. Nemohl jsem ztrácet čas. Ale nakonec jsme to dokázali."
Na okruhu Buddh, kde se příští rok nepojede a budoucnost závodu je značně nejistá, vyhrál staronový šampion všechny dosavadní tři kvalifikace i závody.
Start Vettel ustál
Vettela mohl v boji o titul teoreticky ohrozit už jen Fernando Alonso, ale ten měl v Indii smůlu. Po nevýrazné kvalifikaci poškodil po startu v první zatáčce přední přítlačné křídlo a musel ve třetím kole k mechanikům. Mark Webber musel v souboji s Kimim Räikkönenem šlápnout na brzdy a překvapený Španěl do něj zezadu narazil. Připravil se tak o výhodu tvrdé směsi pneumatik, kvůli níž nebyl v kvalifikaci mezi nejlepšími, a která by mu umožnila zůstat v úvodu závodu na trati mnohem déle než třeba Vettel.
Nejlepší start měl na roštu třetí Lewis Hamilton, ale Sebastian Vettel mu před první zatáčkou "zavřel dveře" a udržel vedení. Potom již ani Hamilton, ani jeho týmový kolega z Mercedesu Rosberg neměli šanci - red bull před nimi byl podle očekávání rychlejší.
A nejen on. Tradičně skvělý začátek měl Felipe Massa, který se ještě v prvním kole natlačil dopředu a v jediné zatáčce oba jezdce Mercedesu předjel. Byl to skvělý manévr. Takové výborně postavená indická trať umožňuje často a pro fanoušky je škoda, že z kalendáře pro minimálně dvě sezony vypadla. Na rozdíl od jiných nových okruhů se na ní dá předjíždět.
O páté místo za jezdci Mercedesu bojovali po startu Kimi Räikkönen, který musel nejdřív odrazit dorážení Marka Webbera a Nico Hülkenberg. Rozumější nakonec ustoupil a německý pilot, který po neplánovaném přezutí koncem závodu nedojel ani na bodech, začínal na pátém místě.
Romain Grosjean, který nakonec slavil třetí příčku, se po startu trápil kolem patnáctého místa. Moc mu nepomohlo, že šel do závodu na měkkých gumách, které mu měly umožnnit dostat se rychle vpřed. Ani na chvíli to nevypadalo, že by mohl bojovat o stupně vítězů.
Vedoucí Vettel se zbavil měkké směsi, kterou jeho Red Bull velmi rychle ničil, již po dvou kolech a začal svou úspěšnou stíhací jízdu. Ačkoliv byl v boxech z celé špičky jako první, všichni jeho soupeři se po zastávkách, které probíhaly do desátého kola, vraceli na trať až za něj. Ačkoliv se musel proplétat mezi pomalejšími soupeři, přesto dokázal jezdit na kolo rychlejší časy než jezdci Mercedesu nebo Felipe Massa.
Jeho týmový kolega Mark Webber začal využívat tvrdší, trvanlivější směsi a v šestém kole si na dráze poradil s Kimim Räikkönenem. V desátém kole již byl na prvním místě a zajížděl jedno nejrychlejší kolo závodu za druhým. Až ve čtrnáctém kole jako poslední měnil měkké gumy Romain Grosjean. Přezul na tvrdou sadu a nikdo z diváků v té chvíli netušil, že se už do boxů nevrátí. Plán Lotusu byl riskantní, ale 46 kol na jediných pneumatikách, se ukázalo být v podání francouzského pilota jako přijatelná možnost.
Kimi Räikkönen podobné štěstí neměl - také on dokázal dojet do cíle s jedinou zastávkou, jenže musel k mechanikům již v osmém kole. Jel tedy 52 kol na jediné sadě a ta byla v závěru závodu téměř nepoužitelná. Klouzal se tam a zpátky v každé zatáčce a propadl se z druhého na sedmé místo. S novým typem pneumatik Pirelli má problémy, neumí to s nimi tak dobře jako jeho týmový kolega Grosjean a to se na okruhu Budd naplno projevilo. Ale možná to bylo jen těch šest kol rozdílu, která Fina připravily o lepší umístění.
Webberovi není vítězství přáno
Ve dvacátém kole zjistil Fernando Alonso, že se nedokáže vrátit do desítky nejlepších. Sváděl vyrovnané souboje o třinácté, čtrnácté místo. Ferrari už v červenci přestalo své auto vyvíjet a je to čím dál víc znát. Poprvé v sezoně bylo jasné, že Alonso na body nemá. Vettel byl někde úplně jinde. o kolo později předjel Sergia Péreze z McLarenu a vydal se stíhat vedoucího Marka Webbera. Jeho dvanáctivteřinový náskok nevypadal 40 kol před cílem ani trochu nedostižně.
Zatímco za nimi se prali jezdci Mercedesu s Felipem Massou o další pozice, Mark Webber zajel k mechanikům ve 29. kole pro měkké gumy. Vydržel na nich čtyři kola a musel zpátky, aby zase nazul na ráfky tvrdou sadu, na níž už měl dojet až do cíle. Nebylo mu to však přáno.
Ve čtyřicátém kole Webber ztrácel na Vettela více než deset vteřin a musel by předvést fenomenální závěr závodu, aby mohl bojovat o vítězství. Ani se však nedostal k tomu, aby se o něj pokusil. Začala ho zlobit převodovka a razantně zpomalil. Inženýr mu nahlásil do vysílačky, že jde o poruchu alternátoru a že musí okamžitě zastavit. Australanovi se vůbec nechtělo, projel ještě pár zatáček, ale poté odstavil auto vedle trati. Začíná to vypadat, že rozlučkové vítězství s formulí 1 mu nebude dopřáno. Když se v Red Bullu objeví závada, vždy je to na voze Marka Webbera.
Vettel si jel nikým neohrožován pro další triumf a neměl vůbec potřebu ždímat svůj stroj na maximum. I bez toho a se závěrečným zpomalením na cílové čáře ujel všem o téměř půl minuty.
V 52. kole se stalo, co se stát muselo, a Nico Rosberg předjel druhého Kimiho Räikkönena, který měl plné ruce práce, aby vůbec udržel auto na trati. Když se kolem Fina prohnali další čtyři jezdci, dvě kola před cílem si řekl dostat a zajel do boxů pro nové pneumatiky. Mohl si to dovolit, protože soupeři za ním ztráceli víc než dvacet vteřin. Sprintem posledního kola pro sebe získal alespoň nejrychlejší kolo závodu. Byla to ale slabá útěcha.
Romain Grosjean s druhým Lotusem udržel na sjetých gumách své soupeře za sebou a radoval se z nečekaného třetího místa.
Další závod seriálu formule 1 se jede už za týden v Abú Zabí.
1. | Vettel | Red Bull-Renault | 1h31:12.187 min. |
---|---|---|---|
2. | Rosberg | Mercedes | + 29.823 |
3. | Grosjean | Lotus-Renault | + 39.892 |
4. | Massa | Ferrari | + 41.692 |
5. | Pérez | McLaren-Mercedes | + 43.829 |
6. | Hamilton | Mercedes | + 52.400 |
7. | Räikkönen | Lotus-Renault | + 1:07.900 |
8. | Di Resta | Force India-Mercedes | + 1:12.800 |
9. | Sutil | Force India-Mercedes | + 1:14.700 |
10. | Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | + 1:16.200 |
11. | Alonso | Ferrari | + 1:18.200 |
12. | Maldonado | Williams-Renault | + 1:18.900 |
13. | Vergne | Toro Rosso-Ferrari | + 1 kolo |
14. | Button | McLaren-Mercedes | + 1 kolo |
15. | Gutierrez | Sauber-Ferrari | + 1 kolo |
16. | Bottas | Williams-Renault | + 1 kolo |
17. | Chilton | Marussia-Cosworth | + 2 kola |
18. | Bianchi | Marussia-Cosworth | + 2 kola |
19. | Hülkenberg | Sauber-Ferrari | + 6 kol |
20. | Webber | Red Bull-Renault | DNF - 40 kol |
21. | Pic | Caterham-Renault | DNF - 36 kol |
22. | van der Garde | Caterham-Renault | DNF - 2 kola |
1. | Vettel | 322 |
---|---|---|
2. | Alonso | 207 |
3. | Räikkönen | 183 |
4. | Hamilton | 169 |
5. | Webber | 148 |
6. | Rosberg | 144 |
7. | Massa | 102 |
8. | Grosjean | 102 |
9. | Button | 60 |
10. | Di Resta | 40 |
11. | Hüleknberg | 39 |
12. | Pérez | 33 |
13. | Sutil | 28 |
14. | Ricciardo | 19 |
15. | Vergne | 13 |
16. | Gutierrez | 6 |
17. | Maldonado | 1 |
1. | Red Bull-Renault | 470 |
---|---|---|
2. | Mercedes | 313 |
3. | Ferrari | 309 |
4. | Lotus-Renault | 285 |
5. | McLaren-Mercedes | 93 |
6. | Force India-Mercedes | 68 |
7. | Sauber-Ferrari | 45 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 32 |
9. | Williams-Renault | 1 |