Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Číně unikl kolizím po startu jen Rosberg a potřetí v sezoně zvítězil

Nico Rosberg z týmu Mercedes se raduje z triumfu ve Velké ceně Číny. Ani ve třetím závodu sezony nenašel přemožitele. | foto: Reuters

17 2016
Nico Rosberg touží konečně získat titul mistra světa F1 a letos je na dobré cestě. Při Velké ceně Číny měl opět štěstí, když jeho největší soupeři se po startu zapletli do kolizí a s přehledem opět vyhrál. Po třetím triumfu v sezoně má v čele šampionátu obří náskok.

Velká cena Číny se rozhodovala v prvních zatáčkách po startu a nikdo z favoritů to neměl snadné. Hodně se věřilo jezdcům Ferrari, protože vozy italského týmu bývají v závodě rychlejší než v kvalifikaci. A v té byly Mercedesu blíž, než bývá zvykem. Ale všechno bylo nakonec úplně jinak.

Fotogalerie

Vettel ani Räikkönen neměli ideální start a zůstali daleko za sobotním lídrem Nikem Rosbergem. Naopak před se před nimi udržel Daniel Ricciardo, který začínal na druhém místě. Australan byl tak rychlý, že se dokonce dostal v dalších zatáčkách před Rosberga a do prvních kole závodu tak najížděl jako vedoucí závodník. Později ho však zbrzdil defekt pneumatiky.

Největší problém Ferrari však přišel v první zatáčce. Vnitřkem do ní jako blesk vlétl druhý jezdec Red Bullu Daniil Kvjat a Sebastian Vettel zareagoval příliš zbrkle. Strhl volant doleva, posunul auto doprostřed dráhy, kde zrovna projížděl Kimi Räikkönen. Poslal Fina do smyku a ten si o další auto urazil přední křídlo. Musel bez něj obkroužit celý okruh a začínal závod jako poslední. Vettel měl také poškozené auto, ale pokračoval na osmém místě.

Závod jsme sledovali minutu po minutě

Fin však nebyl úplně poslední. Ještě za ním byl Lewis Hamilton, který po závadě motoru začínal z poslední příčky, ale i on v tlačenici po startu přišel o přední křídlo. Také on musel ke svým mechanikům a stejně jako Raïkkönen začínal závod více než dvacet vteřin za nejpomalejšími závodníky celého pole.

Zato Nico Rosberg v čele neměl soupeře. Krájel zatáčku za zatáčkou, okruh za okruhem a pohodlně, bez zdržení a bez velkých emocí, si dojel pro třetí triumf v sezoně.

Rosberg triumfoval v seriálu pošesté za sebou, což se v minulosti povedlo jen třem závodníkům. Třicetiletý syn exmistra světa Kekeho Rosberga si vypracoval náskok již 36 bodů na Hamiltona, a přestože šampionát se teprve rozbíhá, podle historických statistik je jasným adeptem na titul. Všichni jezdci, kteří začali sezonu třemi triumfy, se na jejím konci radovali z prvenství v mistrovství světa. „Děkuji Šanghaji, děkuji divákům a doufám, že se zase za rok uvidíme,“ zářil lídr mistrovství světa.

„Měl jsem náskok, snažil jsem se ho co nejvíce navýšit a moc nevím, co se dělo za mnou. Neměl jsem šanci to sledovat, bylo to daleko,“ sděloval na stupních vítězů s úsměvem Rosberg.

Vettel vybojoval druhé stupně vítězů v sezoně po třetím místě v Melbourne, v minulém závodu kvůli poruše svého ferrari chyběl. Jednadvacetiletý Daniil Kvjat se prosadil na pódium podruhé v kariéře po druhé příčce v loňské Velké ceně Maďarska.

Čtyřnásobný mistr světa Vettel byl velmi nespokojený s postartovním manévrem právě Kvjata. Podle něj on mohl za to, že srazil týmového kolegu. Snažil se to s ním vyříkat, hned jak vystoupil z vozu a to samé se řešilo i v rozhovorech na stupních vítězů.

V cíli třetí Daniil Kvjat sleduje vítěznou radost Nica Rosberga.

V cíli třetí Daniil Kvjat sleduje vítěznou radost Nica Rosberga.

Uprostřed vítěz Nico Rosberg, vlevo druhý Sebastian Vettel, vpravo třetí Daniil Kvjat.

Uprostřed vítěz Nico Rosberg, vlevo druhý Sebastian Vettel, vpravo třetí Daniil Kvjat.

„Kimi (Räikkönen) trochu probrzdil, šel jsem na vnitřek, aby ho předjel, ale Daniil (Kvjat) měl stejný nápad a šel pode mě. Trochu jsem se ho lekl, uhnul jsem dovnitř, ale tam musel zatočit Kimi, aby vybral zatáčku a srazili jsme se,“ popisoval Vettel. „Ale nakonec to není pro tým tak špatný výsledek, zbytek závodu byl v pořádku.“

Vettel dvakrát v závodě měnil přední křídlo. I proto na Rosberga nabral téměř čtyřicet vteřin ztráty. „Jednou jsme spoiler v závodě měnili, potom jsem ho znovu poškodil, myslím, že to bylo po kolizi s Bottasem a nejdřív jsem o tom ani nevěděl. Potom jsem ho už nechal, auto mělo dobrý výkon a Nika vpředu bych stejně nedostihl.“

Na Kvjata byl evidentně naštvaný, ale Vettel je známý slušňák, takže došlo jen k seriózním slovním přestřelkám. Kvjat udržel po celou dobu sebejistý úsměv a odpovídal mu, že tohle je přece závodění. Na stupních vítězů poté dodal: „Šel jsem po startu co nejvíce dopředu, snažil jsem se předjíždět. Byl to samozřejmě riskantní manévr, ale budu takhle riskovat dál a všichni by to měli ode mně očekávat. S výsledkem jsem hodně spokojený,“ řekl po třetí příčce v cíli.

Rozhodlo se po startu

Rosberg, Vettel, ani Räikkönen neměli dobrý start. Proto šel hned v úvodu do vedení Daniel Ricciardo. A zatímco se Vettel po kolizi propadal, Räikkönen mířil do boxů a Hamilton vzadu zíral, kde má přední křídlo, australský pilot šel do vedení. I v dalším průběhu závodu dokazoval, že letošní monopost stáje Red Bull se povedl. Na rovinkách sice nestačí a třeba v Monze nebude patřit mezi nejlepší, ale v zatáčkách je díky svému aerodynamickému přítlaku rychlejší než Mercedes. Táhlé čínské šikany rakouské stáji seděly.

Startovní pole krátce před startem Velké ceny Číny formule 1.

Startovní pole krátce před startem Velké ceny Číny formule 1.

Startovní pole krátce po startu Velké ceny Číny formule 1.

Startovní pole krátce po startu Velké ceny Číny formule 1.

Ricciardovi však nebylo přáno, aby bojoval o první místo. Dokonce ani o stupně vítězů. Ve třetím kole se Nico Rosberg pokusil vrátit na první místo, on i Ricciardo brzdili v souboji jako o život a na red bullu explodovala levá zadní pneumatika. Australan měl štěstí, že to bylo v druhé polovině okruhu a neztratil pomalým kroužením tolik času jako předtím třeba Räikkönen, přesto se do konce závodu stihl posunout už jen na čtvrté místo.

Na dráhu musel kvůli cárům gumy na dráze zpomalovací vůz a většina jezdců zatočila do boxové uličky pro nové pneumatiky. Naopak Rosberg zůstal na trati. Zastávku nepotřeboval, věděl, že má ve srovnání se soupeři hodně navrch. Naopak Lewis Hamilton tam byl hned dvakrát, aby rychle nasadil i povinnou nejměkčí sadu pneumatik, která vozům Mercedesu vůbec neseděla. V nejlepší desítce se usadili jezdci jako Alonso, Wehrlein nebo Haryanto, kteří za safety car nezastavili a po zbytek závodu se měli startovním polem už jen propadat.

V devátém kole se opět závodilo. Vettel útočil z patnáctého místa, Räikkönen a Hamilton z chvostu pole, zatímco si Rosberg v čele budoval náskok. Soupeři za ním ztráceli více než dvě vteřiny na kolo. Tehdy na sebe poprvé výrazně upozornil Daniil Kvjat, kterého výjezd zpomalovacího vozu posunul na šesté místo. Rychle předjížděl závodníky před sebou a brzo byl hned za Rosbergem. Také on potvrzoval, že po rozpačitém startu do sezony v Austrálii je Red Bull zpět.

Již o šest kol později musel znovu do boxů Räikkönen, který pneumatiky velmi rychle v soubojích s pomalejšími jezdci sjel. O pár kol dřív ho předjel Hamilton a začal na něj výrazně ztrácet. V této chvíli to ani náhodou nevypadalo, že Fin bude nakonec lepší. Ale stratégové Ferrari chytře připravovali půdu pro závěr závodu.

Ve 22. kole se Lewis Hamilton objevil na třetím místě, což se mu povedlo poprvé a naposledy v závodě. Poté musel počtvrté do boxů a do cíle ještě jednou. S takovou nemohl na souboje vpředu ani pomýšlet, pět zastávek je prostě moc. I když dvě byly za zpomalovacím vozem.

Sebastain Vettel ze stáje Ferrari ve Velké ceně Číny formule 1.

Sebastain Vettel ze stáje Ferrari ve Velké ceně Číny formule 1.

Ve 23. kole, tedy v době, kdy dostal Nico Hülkenberg penalizaci pěti vteřin za kuriózní prohřešek - příliš pomalou jízdu v boxové uličce, dorazil Vettel druhého Kvjata. K tomu, aby se posunul z patnáctého místa na třetí, mu stačilo pouhých čtrnáct kol. Tak dobře na tom Ferrari v Číně bylo a o to víc musel Němec litovat, že v první zatáčce sundal týmového kolegu a poškodil i své auto. Ve 27. kole došlo ke stejné situaci, jaká byla koncem závodu. Ti rychlejší měli sjeté gumy, nemohli předjíždět a jen se čekalo na zastávky v boxech.

Ty postupně přicházely a jako první přezul na závěrečnou sadu pneumatik Lewis Hamilton. Do cíle ještě zbývalo 25 kol a v závěrečných kolech na to úřadující šampion doplácel. To Kimi Räikkönen přezouval o sedm okruhu později, navíc na měkčí směs a byl to právě on, kdo si v posledních kolech dokázal polepšit o nejvíc pozic. Fin se dokázal za deset kol posunout vpřed o sedm míst. Na dráhu se v 38. okruhu vrátil dvanáctý za Sainzem, ve 48. kole předjel Massu a těšil se z páté příčky. Mezi jezdci, kolem kterých se prohnal, byl i Lewis Hamilton, který se více než deset kol marně snažil předjet Massu, na sjetých gumách mu chyběla přilnavost.

Podobně rychlý jako Kimi Räikkönen byl v závěru závodu už jen Daniel Ricciardo s vozem Red Bullu. I on si poprvé (a možná naposledy) v sezoně vychutnal předjetí Hamiltona a cílem projel na čtvrté příčce.

Nico Rosberg překypoval sebevědomím, je si dobře vědom, že takový náskok v čele šampionátu mu dává obrovskou šanci na vytoužený zisk titul. Jezdec, který vyhrál tři úvodní závody, se vždy stal poté mistrem světa. Na druhou stranu ještě nikdy nebylo v kalendáři F1 tolik závodů. Jezdce čeká ještě osmnáct Velkých cen a Lewis Hamilton již několikrát v minulosti ukázal, že je jednoduše rychlejší.

Mistrovství světa formule 1 pokračuje za čtrnáct dní v Rusku. Jede se v neděli 1. května.

Pořadí v cíli Velké ceny Číny F1:
1.Nico Rosberg(Mercedes)1h38:53.891 min.
2.Sebastian Vettel(Ferrari)+37.776 vt.
3.Daniil Kvjat(Red Bull)+45.936
4.Daniel Ricciardo(Red Bull)+52.688
5.Kimi Räikkönen(Ferrari)+1:05.872 min.
6.Felipe Massa(Williams)+1:15.511
7.Lewis Hamilton(Mercedes)+1:18.230
8.Max Verstappen(Toro Rosso)+1:19.268
9.Carlos Sainz(Toro Rosso)+1:24.127
10.Valtteri Bottas(Williams)+1:26.192
11.Sergio Pérez(Force India)+1:34.283
12.Fernando Alonso(McLaren)+1:37.253
13.Jenson Button(McLaren)+1:41.990
14.Esteban Gutierrez(Haas)+1 kolo
15.Nico Hülkenberg(Force India)+1 kolo
16.Marcus Ericsson(Sauber)+1 kolo
17.Kevin Magnussen(Renault)+1 kolo
18.Pascal Wehrlein(Manor)+1 kolo
19.Romain Grosjean(Haas)+1 kolo
20.Felipe Nasr(Sauber)+1 kolo
21.Rio Haryanto(Manor)+1 kolo
22.Jolyon Palmer(Renault)+1 kolo
Mistrovství světa jezdců:
1.Nico Rosberg75
2.Lewis Hamilton39
3.Daniel Ricciardo36
4.Sebastian Vettel33
5.Kimi Raikkonen28
6.Felipe Massa22
7.Daniil Kvjat21
8.Romain Grosjean18
9.Max Verstappen13
10.Valtteri Bottas7
11.Nico Hulkenberg6
12.Carlos Sainz4
13.Stoffel Vandoorne1
14.Kevin Magnussen0
15.Sergio Perez0
16.Jolyon Palmer0
17.Marcus Ericsson0
18.Fernando Alonso0
19.Jenson Button0
20.Pascal Wehrlein0
21.Felipe Nasr0
22.Esteban Gutierrez0
23.Rio Haryanto0
Pohár konstruktérů:
1.Mercedes114
2.Ferrari61
3.Red Bull/TAG Heuer57
4.Williams/Mercedes29
5.Haas/Ferrari18
6.Toro Rosso/Ferrari17
7.Force India/Mercedes6
8.McLaren/Honda1
9.Renault0
10.Sauber/Ferrari0
11.Manor/Mercedes0
Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze