Turbomotory, které v letošní sezoně nahradily ve vozech formule 1 tradiční osmiválcové agregáty, dávají jednoznačnou výhodu Mercedesu. Na rovinkách jsou jeho vozy o tolik rychlejší, že téměř nemají soupeře. To se potvrdilo také v Číně, kde Lewis Hamilton po kvalifikačním triumfu na mokré trati hladce a bezproblémově ovládl celý závod.
Závod jsme sledovali on-line |
"Fanoušci jsou tady úžasní, ale já bych to samozřejmě nezvládl bez skvělé práce týmu. Auto je úžasné a tato vítězství jsou výsledkem tvrdé práce nás všech," začal hodnocení tradičními frázemi britský závodník, který vyhrál nejen potřetí za sebou, ale potřetí na okruhu v Šanghaji.
"Po trénincích jsme udělali spoustu změn a moc jsme nevěděli, jak budou fungovat, protože celou sobotu bylo mokro. Ale vyšlo to dokonale a neměl jsem žádné problémy. Jen celkem rychle odcházely gumy, ale naštěstí je tady spousta únikových zón," pokračoval závodník, který si připsal už 25. vítězství, k vedení v mistrovství světa mu ale chybějí body z úvodní Velké ceny Austrálie. Tam po zisku pole position závod při Rosbergově triumfu nedokončil.
V Šanghaji nebylo jeho první místo nikdy v ohrožení, jen krátce před první výměnou pneumatik probrzdil v pravotočivé zatáčce a výjezdem mimo trať se připravil o část náskoku. Od mechaniků se ale vrátil bezpečně před Alonsem a znovu se mu začal vzdalovat. A Španělovi unikl i v historické statistice čínské Grand Prix, protože ji jako první vyhrál potřetí po letech 2008 a 2011. Alonso zůstal na dvou prvenstvích (2005 a 2013).
Nico Rosberg s druhým monopostem německé stáje to neměl tak snadné. Po smyku v sobotní bitvě o místa na startu začínal až čtvrtý a po zhasnutí červených světel se ještě propadl. Ztratil po startu tři pozice, na čemž měla vinu i kolize s Finem Valtterim Bottasem z Williamsu. Ze sedmého místa se ale brzo probil na třetí.
Navíc nefungovala telemetrie jeho vozu, a tým tak v boxech neměl přehled o tom, jak je na tom jeho stroj. Se vším se však dokázal vypořádat. Předjížděl jednoho soupeře za druhým a po závěrečné výměně pneumatik se ve 43. kole prohnal také kolem Alonsa.
"Je pravda, že stále vedu celkové pořadí a to je dobré. Ale když zvážím celý víkend v Číně, byl opravdu špatný. Spousta věcí nevyšla a pokazila se. Měli jsme v závodě velké problémy s komunikací. Z tohoto pohledu je druhé místo dobré. Děkuji celému týmu a Mercedesu, že jsme tak rychlí. Díky nim jsem opět tady nahoře na pódiu," komentoval závod na pohled nepříliš spokojený Rosberg.
Legendární italský tým Ferrari se po nevydařeném vstupu do sezony zlepšil. Do Šanghaje dorazil s vylepšenými motory a Alonso rázem dokázal porazit oba jezdce mistrovského Red Bullu. Umístění na stupních vítězů pro něj bylo velkým zadostučiněním. Stále se však hrubě nedaří jeho novému týmovému kolegovi. Kimi Räikkönen byl neporovnatelně pomalejší a musel se spokojit s osmým místem v cíli.
"Byl to dobrý víkend," hodnotil Alonso. "Po prvních třech závodech jsme vylepšili auto a jsme s pokrokem velmi spokojeni. Po pravdě jsme nečekali, že budeme na stupních vítězů, takže jsme opravdu šťastní. Je to paráda!"
Alonso mohl však skončit už na startu, kdo se koly srazil s vozem Williams svého bývalého týmového kolegy Felipeho Massy. Náraz vypadl hodně tvrdě a pro všechny bylo překvapením, že oba jezdci pokračovali v závodě. "S Felipem tam kontakt byl, ale auto to nakonec přežilo. Vše jsme zkontrolovali a nebyl tam problém. Snad budu mít v příštím závodě čistší start," hodnotil Alonso.
Kromě Kimiho Räikkönena se trápí také rakouský Red Bull. Slabší motory Renault mu nedávají v soubojích s Mercedesy žádnou šanci a nyní nestačil ani na umístění na pódiu. Ale tím, kdo má největší problém, je čtyřnásobný úřadující šampion Sebastian Vettel. V Číně musel již podruhé v sezoně pouštět před sebe týmového kolegu. Nakonec s velkou nechutí uposlechl příkazu a rychlejší Daniel Ricciardo ho předjel. Do cíle stihl na Vettela najet 24 vteřin. To je ve formuli 1 opravdu hodně.
Smůla Williamsu
Kromě již zmiňovaných stájí se do desítky nejlepších dokázali propracovat další dva týmy s motory Mercedes. Stejně jako v předchozích závodech byl z nich lepší Force India. Téměř neviditelný Nico Hülkenberg uhájil šestou příčku, Sergio Pérez potvrdil zlepšení z předchozího podniku v Bahrajnu a skončil devátý.
Výborný odpich měli na startu oba jezdci Williamsu. Kamery zabíraly bílý stroj Felipeho Massy, který se vyřítil ze šestého místa na startu a tlačil se na třetí příčku mezi oba jezdce Red Bullu. Jenže stejný úmysl měl také Alonso. Kola Williamsu a Ferrari se střetla. Byla to pořádná rána a zázrak, že oba bývalí týmoví kolegové v závodě pokračovali. Ale zatímco Alonso udržel třetí příčku, Brazilec spadl zpátky na šesté místo, které mu patřilo po kvalifikaci.
Vše se zdálo být v pořádku, ale pouze do úvodní zastávky v boxech. Tvrdý střet s Alonsem si vybral svou daň. Mechanikům Williamsu se asi minutu nedařilo utáhnout matice na poškozeném kole a Brazilec padal na konec pole. Nabral tak velkou ztrátu, že na body už nemohl ani pomýšlet.
Ani Bottas neměl po zhasnutí červených světel štěstí. Před první zatáčkou pro změnu kolidoval s Rosbergem. A také on doplatil na srážku víc než jeho sok. Bottas se propadl na desátou příčku. Sice o chvíli později předjel Räikkönena s vozem Ferrari i Romaina Grosjeana s Lotusem, jenže na lepší než sedmé místo v cíli nestačil.
Za zmínku stojí další bod nováčka Daniila Kvajta, který opět porazil mnohem zkušenějšího stájového kolegu Jeana-Erica Vergneho. Mladý Rus s vozem Toro Rosso jezdí velmi dobře.
Ostudný výkon McLarenu
Nejhorší propad ve srovnání s výsledky loňské sezony zaznamenal tým Lotus. V prvním závodě v Austrálii ani neměl auto na to, aby dokázal dojet do cíle a slabé motory Renault mu zrovna nepomáhají. V Číně poprvé neznačil zlepšení, Grosjean se v mokré kvalifikaci propracoval do desítky na startu a v závodě dlouho držel bodované umístění, než mu odešla převodovka a musel vzdát.
Přesto jeho výkon dává francouzské stáji, která minulý rok měla svého jezdce celkem často na stupních vítězů, jistou naději. Naopak zcela bez šance byl Pastor Maldonado. Ten je v týmu díky svým bohatým sponzorům a zatím to nevypadá, že by se mohl přispět i něčím jiným.
Nejhlubší zklamání zažil v Číně tým McLaren. Začátkem sezony 2014 se zdálo, že loňská krize je zažehnána a mclareny se s návratem Rona Dennise do vedení týmu vrátí mezi nejlepší. Vždyť oba jeho jezdci bojovali o stupně vítězů a nováček Kevin Magnussem se dokonce v šampionátu uvedl druhým místem.
Od té doby to však s McLarenem jde z kopce. V Číně byl suverénně nejhorším týmem s motory Mercedes, Jenson Button a Kevin Magnussen byli tak pomalí, že na body nemohli ani pomýšlet a soupeřili v hloubi pole s lotusy nebo vozy Toro Rosso, které mají k dispozici o poznání méně koňských sil. Byl to ostudný výkon a ve Wokingu musejí něco rychle změnit.
Dalším závodem šampionátu formule 1 je Velká cena Španělska v Barceloně. Jede se za tři týdny.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h36m52.810s |
---|---|---|---|
2. | Nico Rosberg | Mercedes | +18.686s |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | +25.765s |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | +26.978s |
5. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | +51.012s |
6. | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes | +57.581s |
7. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | +58.145s |
8. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +1:23.990 min. |
9. | Sergio Perez | Force India-Mercedes | +1:26.489 min. |
10. | Daniil Kvjat | Toro Rosso-Renault | +1 kolo |
11. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | +1 kolo |
12. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Renault | +1 kolo |
13. | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes | +1 kolo |
14. | Pastor Maldonado | Lotus-Renault | +1 kolo |
15. | Felipe Massa | Williams-Mercedes | +1 kolo |
16. | Esteban Gutierrez | Sauber-Ferrari | +1 kolo |
17. | Jules Bianchi | Marussia-Ferrari | +1 kolo |
18. | Kamuj Kobajaši | Caterham-Renault | +1 kolo |
19. | Max Chilton | Marussia-Ferrari | +2 kola |
20. | Marcus Ericsson | Caterham-Renault | +2 kola |
21. | Romain Grosjean | Lotus-Renault | DNF - 27 kol |
22. | Adrian Sutil | Sauber-Ferrari | DNF - 4 kola |
1. | Nico Rosberg | 79 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 75 |
3. | Fernando Alonso | 41 |
4. | Nico Hülkenberg | 36 |
5. | Sebastian Vettel | 33 |
6. | Daniel Ricciardo | 24 |
7. | Valtteri Bottas | 24 |
8. | Jenson Button | 23 |
9. | Kevin Magnussen | 20 |
10. | Sergio Perez | 18 |
11. | Felipe Massa | 12 |
12. | Kimi Räikkönen | 11 |
13. | Jean-Eric Vergne | 4 |
14. | Daniil Kvjat | 4 |
1. | Mercedes | 154 |
---|---|---|
2. | Red Bull-Renault | 57 |
3. | Force India-Mercedes | 54 |
4. | Ferrari | 52 |
5. | McLaren-Mercedes | 43 |
6. | Williams-Mercedes | 36 |
7. | Toro Rosso-Renault | 8 |
8. | Lotus-Renault | 0 |
9. | Sauber-Ferrari | 0 |
10. | Marussia-Ferrari | 0 |
11. | Caterham-Renault | 0 |