V celkovém pořadí mistrovství světa je však stále v čele německý závodník Nico Rosberg. Před týmovým kolegou z Mercedesu Lewisem Hamiltonem vede o dvanáct bodů a za 14 dní v Abú Zabí mu k zisku titulu stačí dokončit na čtvrtém místě. A to by při současném rozložení sil v šampionátu formule 1 neměl být problém.
„Chci poděkovat všem divákům za podporu v Brazílii, jsou vždy hodně přátelští. Když prší, pro mě je dobrý den, já si to vpředu užíval, bylo to parádní a jsem rád. Chtěl bych poděkovat týmu za to, jaké máme auto. Tvoříme tady historii a jsem rád, že toho mohu být součástí,“ uvedl Lewis Hamilton na stupních vítězů.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
„Bylo to hodně těžké a je to vidět na tom, kolik lidí za mnou udělalo chybu. Spolehlivost je dobrá a vím, že do toho dám v Abú Zabí všechno. Budu bojovat do poslední chvíle. Jsem rád, že jsem tady mohl vyhrát,“ sdělil pilot, který se po 52. triumfu v kariéře dostal v historickém pořadí výher ve formuli 1 na druhé místo za Michaela Schumachera.
V čele šampionátu má Nico Rosberg 367 bodů, trojnásobný světový šampion Hamilton je za ním o dvanáct bodů. Pokud Hamilton chce získat další titul, musí v Abú Zabí vyhrát a Rosberg nesmí dojet lépe než čtvrtý. Brit má v poslední době navrch, vyhrál třetí závod za sebou. Oba rivalové mají na kontě letos devět triumfů.
„Nešlo to tady podle mých představ, kvůli počasí to bylo hodně těžké. Max hodně tlačil na pilu, vybíral si hodně neobvyklé jízdní stopy a dělal mi problémy,“ svěřoval se Nico Rosberg. „Myslím si však, že sportovní komisaři nakonec udělali správné rozhodnutí, že pustili závod. Musel to být pro všechny kolem okruhu zážitek.“
Závod byl kvůli silnému dešti a potokům vody na trati dvakrát zastaven a několikrát přerušen. Po dráze kroužili jezdci téměř přesně dvě hodiny, ale od startu do cíle uplynulo více než tři hodiny času.
Z posledního místa Poháru konstruktérů se díky chaotickému průběhu závodu dostal letos slaboučký tým Sauber, který získal díky Felipemu Nasrovi deváté místo. Na jedenáctou příčku tak padá Manor.
Na prvních dvou místech projeli cílem jezdci mistrovského Mercedesu, hrdinou závodu byl však nizozemský mladík Max Verstappen. Nejprve předjížděl Rosberga pral se o první příčky, po strategické chybě stáje Red Bull se za pár kol prodral z posledního místa až na stupně vítězů, na kterých slavil v cíli.
Třetí Max Verstappen hodnotil po životním výkonu celkem podrobně. „Byly to velmi těžké podmínky, hlavně zatáčky dvanáct, třináct byly velmi kluzké. Byl to pro mě neuvěřitelný závod, potom jsem asi trochu najel na obrubník a dostal smyk, všechny čtyři gumy zablokoval, ale nějakým zázrakem se mi podařilo udržet na trati.“
Pokračování závodu nebylo pro Red Bull příjemné, zbytečným přezouváním pneumatik se oba jeho jezdci propadli na chvost celého pole. Ale Max Verstappen doslova povstal z popelu. „Potom jsem jel do boxů, byl jsem patnáctý, ale nakonec se mi podařilo po skoro zoufalém boji prodrat na stupně vítězů. Je pravda, že jiné jízdní stopy jsem si vybíral často, ale bylo to hlavně proto, že jsem nic neviděl a musel jsem si nadjíždět,“ vysvětloval.
Startovalo se bez startu
Kvůli silnému dešti a obrovským kalužím na dráze začal závod o deset minut později. Navíc bylo jasné, že auta na trať zavede bezpečnostní vůz. A tak se také stalo. První kola sledovali diváci kroužení po dráze v gejzírech vody, což velké drama nebylo. To se odehrálo ještě před startem.
Do závodu totiž vůbec nezasáhl Romain Grosjean, jenž havaroval cestou na start a auto zničil o svodidla. Dlouho se omlouval celému týmu Haas, pro který o den dříve získal sedmým místem nejlepší umístění na startu vůbec.
Zpomalovací vůz zmizel do boxů v osmém kole a poprvé se ukázal Max Verstappen. Prohnal se kolem Kimiho Räikkönena a rázem byl na druhém místě. Zkušený Fin nestačil na jeho odvážný předjížděcí manévr vůbec reagovat. A snad ani nechtěl riskovat střet s divokým teenagerem, kterého sám několikrát kritizoval.
V jedenáctém kole se po smyku roztočil na dráze Sebastian Vettel, ale jiní jezdci zatáčeli do boxové uličky a přezouvali na pneumatiky do přechodných podmínek. „Dělají chybu, je příliš brzo,“ komentoval to lídr šampionátu Nico Rosberg do vysílačky. A měl pravdu.
Ve třináctém okruhu havaroval švédský závodník Marcus Ericsson. Vrazil do bariéry a na dráhu musel poprvé zpomalovací vůz. Podle Lewise Hamiltona doplatil na předčasné přezutí na pneumatiky do přechodných podmínek. Přesto těsně před výjezdem safety car přezuli také Max Verstappen a Daniel Ricciardo.
Ve dvacátém kole se Bernd Mayländer zase vrátil do boxové uličky a mělo se závodit. Jenže úprk po dráze trval jen pár vteřin. Finský pilot Ferrari Kimi Räikkönen dostal akvaplaning při nájezdu na cílovou rovinku a neovladatelný vůz otloukl o bariéry. Z nehody vyvázl bez zranění, přesto se objevily rudé vlajky a všichni jezdci povinně zamířili ke svým mechanikům.
Po zhruba půlhodinové pauze vyrazili jezdci z boxů opět za zpomalovacím vozem. Déšť neustával, spíš naopak. Kromě Hamiltona nebo Verstappena, kteří by závodili i na ledu, hlásili jezdci do vysílaček, že situace je ještě horší než před zastavením závodu. Ve 28. kole se vedení závodu rozhodlo, že to nemá smysl a vrátilo celý vláček formulí do boxů. Málokdo pochyboval o tom, že se už nevrátí na trať, kde proudily potoky vody. Chyba.
Dvě hodiny po původně plánovaném startu závodu a po přibližně půlhodinovém čekání v boxech se auta opět objevila na okruhu a ve 32. kole se opět závodilo. Ačkoliv, jak většina jezdců dodávala do vysílaček, podmínky se nijak nezměnily. Odvážný a nerozvážný Max Verstappen objel vnější stopou Nika Rosberga a šel na druhé místo. Lewisi Hamiltonovi však nepomáhal dlouho.
Piloti byli postupně odvážnější, začali zrychlovat a právě Nizozemec měl po smyku v 39. kole velké problémy, aby netrefil svodidla. Najel na bílou čáru a chvíli bylo jeho auto zcela neovladatelné. Jak sám později přiznal, doslova zázračně smyk ustál a mohl pokračovat. Stejně jako Nico Rosberg, který jel za ním a měl co dělat, aby ho netrefil. Přesto ve 44. kole přezul na pneumatiky do přechodných podmínek, které mají méně drážek a na vodě se s nimi jezdí hůř. Vzdálil se tak vedoucímu duu Mercedesu a už se mu nedokázal do cíle přiblížit.
Klid na dráze trval deset kol, než havaroval u boxové uličky ve svém posledním závodu kariéry na domácí půdě Brazilec Felipe Massa a tempo už poněkolikáté zbrzdil safety car. Smůlu měl v tu chvíli Hamilton, jenž přišel o dvacetisekundový náskok před Rosbergem. Massa odešel z trati s brazilskou vlajkou kolem ramen, dočkal se potlesku mechaniků a v jeho očích se zaleskly slzy.
Na dráhu se vrátil zpomalovací vůz a déšť zesílil. Jak Ricciardo tak Verstappen poznávali, že na pneumatikách do přechodných podmínek to nemá smysl a potupně museli zpátky k mechanikům. Nizozemec tak udělal až v době, kdy bylo celé pole seřazeno za safety car a propadl se na poslední místo. Neměl jinou možnost, do vysílačky nešťastně inženýrům hlásil, že je jako na lodi.
Do 56. kola jezdci opět vjeli naplno a bylo jasné, že dnes se budou rozdávat plné body. Zatímco v čele se nic nezměnilo, Verstappen zahájil stíhací jízdu. Nizozemec byl ten den v Sao Paulu pětkrát v boxech, zatímco Rosberg jen dvakrát. Přesto se dokázal v závěrečných okruzích probojovat až na stupně vítězů. Díky senzační jízdě si za šestnáct kol polepšil o třináct míst a slavil na pódiu po boku šampionů z Mercedesu.
Vpředu se žádné drama neodehrálo. Lewis Hamilton se opět po desetinách vzdaloval Niku Rosbergovi, který na druhém místě neriskoval. Byl si dobře vědom, že v Abú Zabí ho může připravit o titul jen technická závada nebo nehorázná smůla. Brit sice drží naděje na titul, ale i kdyby v Abú Zabí vyhrál, Rosbergovi by stačilo projet cílem lépe než čtvrtý. A to je při standardním průběhu závodu více než pravděpodobné.
Mezitím Verstappen postupoval vpřed, zajímavý byl zejména jeho souboj s Vettelem - Nizozemec zaútočil, Němec jeho útok několikrát odrazil, ale nakonec vyhrál ten rychlejší. Vettel skončil mimo dráhu a stěžoval si, že ho mladík vytlačil. Bez úspěchu.
Ricciardo zůstal na osmém místě, ačkoliv byl po výměně pneumatik daleko před Verstappenem. Potvrdil tak, že výkony mladíka nesouvisí pouze s výborným vozem Red Bullu. Má něco, co jeho soupeřům chybí - odvahu riskovat za všech okolností.
Sezona formule 1 skončí za 14 dní na supermoderním okruhu v prosluněném arabském emirátu Abú Zabí.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 3h01:01.335 min. |
---|---|---|---|
2. | Nico Rosberg | Mercedes | +11.455 vt. |
3. | Max Verstappen | Red Bull/Renault | +21.481 |
4. | Sergio Pérez | Force India/Mercedes | +25.346 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | +26.334 |
6. | Carlos Sainz | Toro Rosso/Ferrari | +29.160 |
7. | Nico Hülkenberg | Force India/Mercedes | +29,827 |
8. | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | +30,486 |
9. | Felipe Nasr | Sauber/Ferrari | +42,620 |
10. | Fernando Alonso | McLaren/Honda | +44,432 |
11. | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | |
12. | Esteban Ocon | Manor/Mercedes | |
13. | Daniil Kvjat | Toro Rosso/Ferrari | |
14. | Kevin Magnussen | Renault | |
15. | Pascal Wehrlein | Manor/Mercedes | |
16. | Jenson Button | McLaren/Honda | |
17. | Esteban Gutierrez | Haas/Ferrari | DNF |
18. | Felipe Massa | Williams/Mercedes | DNF |
19. | Jolyon Palmer | Renault | DNF |
20. | Kimi Räikkönen | Ferrari | DNF |
21. | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | DNF |
22. | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | DNF |
1. | Nico Rosberg | 367 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 355 |
3. | Daniel Ricciardo | 246 |
4. | Sebastian Vettel | 197 |
5. | Max Verstappen | 192 |
6. | Kimi Raikkonen | 178 |
7. | Sergio Perez | 97 |
8. | Valtteri Bottas | 85 |
9. | Nico Hulkenberg | 66 |
10. | Fernando Alonso | 53 |
11. | Felipe Massa | 51 |
12. | Carlos Sainz | 46 |
13. | Romain Grosjean | 29 |
14. | Daniil Kvjat | 25 |
15. | Jenson Button | 21 |
16. | Kevin Magnussen | 7 |
17. | Felipe Nasr | 2 |
18. | Jolyon Palmer | 1 |
19. | Pascal Wehrlein | 1 |
20. | Stoffel Vandoorne | 1 |
21. | Esteban Gutierrez | 0 |
22. | Marcus Ericsson | 0 |
23. | Esteban Ocon | 0 |
24. | Rio Haryanto | 0 |
1. | Mercedes | 722 |
---|---|---|
2. | Red Bull/Renault | 446 |
3. | Ferrari | 375 |
4. | Force India/Mercedes | 163 |
5. | Williams/Mercedes | 136 |
6. | McLaren/Honda | 75 |
7. | Toro Rosso/Ferrari | 63 |
8. | Haas/Ferrari | 29 |
9. | Renault | 8 |
10. | Sauber/Ferrari | 2 |
11. | Manor/Mercedes | 1 |