Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Velká cena Belgie: Webber chce zvýšit náskok, ale tuhle trať milují ve Ferrari

Znovu Ferrari? Jezdci téhle stáje v Belgii vládnou. Ale vyhrával především Räikkönen, který už ve formuli nejezdí. Dokáže to i Alonso? | foto: AP

26 2010
Mark Webber je ve formě a rád by zvýšil svůj náskok v čele průběžného hodnocení mistrovství světa formule 1, jenže tentokrát ho čeká mimořádně těžká zkouška. Ačkoliv pilot Red Bullu vyhrál dva z posledních tří závodů, na téhle trati se mu zrovna nedaří - ještě nikdy tu nestál na stupních vítězů.

Navíc tu v posledních letech vyhrává výhradně Ferrari, které hodlá v úspěšné sérii pokračovat.

Webber vede o čtyři body před Britem Lewisem Hamiltonem z McLarenu, o dalších šest bodů zpět je jeho týmový kolega Němec Sebastian Vettel. Do dramatického boje o mistrovský titul zasahují ještě čtvrtý Brit Jenson Button z McLarenu i pátý Alonso z Ferrari. Všechny tyto jezdce dělí pouze dvacet bodů, přitom za vítězství se letos nově uděluje hned 25 bodů.

Mark Webber ze stáje Red Bull se raduje z výhry ve Velké ceně Maďarska formule 1.Mark Webber oslavuje triumf ve Velké ceně Maďarska s týmem Red Bull.

Dřívější problémy mezi piloty Red Bullu se uklidnily, Webber je aktuálně jasná týmová jednička. "A dobře připravená," ujišťoval v Belgii. "Určitě jsme schopni předvést výborný výkon, ale jestli to bude stačit na výhru, to je otázka" prohlásil muž, který byl na okruhu ve Spa nejlépe čtvrtý před pěti lety.

Jeho týmový kolega Vettel uvedl, že zejména dlouhé rovinky a stoupání mohou jejich vozům dělat problémy. "Ale není na startu jezdce, který by ten okruh neměl rád," řekl Webber.

Pokud se chce Alonso, v minulém závodu v Maďarsku druhý muž, dotáhnout na Webbera, potřebuje vyhrát, aby na Australana snížil dvacetibodové manko. Všechno ale ještě může být jinak, neboť při Velké ceně Německa Alonso vyhrál díky zjevné týmové strategii, za což mu ještě hrozí trest od mezinárodní federace FIA, která zasedne 8. září. Vedení Ferrari už dostalo pokutu 100 000 dolarů, tedy téměř dva miliony korun.

Velká cena Belgie: Kimi RäikkönenVelká cena Belgie: Kimmi Räikkönen; radost u týmu Ferrari

Ale právě oblíbený okruh ve Spa zvedá Alonsovi sebevědomí. Vozy Ferrari vyhrály v Belgii pětkrát v posledních sedmi letech. "Stačí nám dva povedené závody a jsme zpět ve hře o titul," prohlásil Alonso. "Jsme na správné cestě, auto jezdí čím dál lépe a mně i celému týmu to zvedá sebevědomí," uvedl dvojnásobný mistr světa.

Zklamání v Maďarsku však chtějí napravit také u McLarenu, neboť Hamilton minule nedojel kvůli poškozené převodovce a Button byl až osmý.

McLareny nevyhrály závod od Hamiltonova triumfu v Kanadě. "Máme co dohánět, na začátku sezony to bylo lepší," komentoval to bývalý mistr světa. "Ale je to čím dál lepší a jsem přesvědčen, že o titul se bude bojovat až na konci sezony," prohlásil Hamilton.

Za dva týdny uzavře evropskou část šampionátu Velká cena Itálie.

Průběžné pořadí MS (po 12 z 19 závodů): 1. Webber (Austr./Red Bull) 161 b., 2. Hamilton (Brit./McLaren) 157, 3. Vettel (Něm./Red Bull) 151, 4. Button (Brit./McLaren) 147, 5. Alonso (Šp./Ferrari) 141, 6. Massa (Braz./Ferrari) 97, 7. Rosberg (Něm./Mercedes) 94, 8. Kubica (Pol./Renault) 89, 9. M. Schumacher (Něm./Mercedes) 38, 10. Sutil (Něm./Force India) 35.
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 312, 2. McLaren 304, 3. Ferrari 238, 4. Mercedes 132, 5. Renault 106, 6. Force India 47, 7. Williams 40, 8. BMW Sauber 23, 9. Toro Rosso 10.

Dlouhou trať ve Spa mají piloti formule 1 v oblibě


Trať v belgickém Spa, kde se v neděli pojede, je mezi piloty oblíbená. Podle nich je nejdelší trať v seriálu rovněž nejkrásnějším okruhem, oblibě se těší zejména rychlé šikany Eau Rouge a Pouhon. V letech 2003 se v Belgii vinou ekonomických potíží nejelo, o tři roky později byla trať rekonstruována.

Start Velké ceny Belgie
Před letošním ročníkem doznalo okolí trati několik změn. Ve snaze zabránit jezdcům ve zkracování trati a získávání nedovolené výhody byly za obrubníky v úseku rychlého esíčka Les Combes nainstalovány zpomalovací retardéry, navíc trávu a kačírek v únikové zóně nahradil asfalt. Na výjezdu z první zatáčky přibyl naopak umělý trávník.


Okruh je klasickou silniční tratí, na níž se automobilové závody jezdí už od roku 1922. Leží uprostřed ardenských lesů a formule 1 hostí od roku 1950. Délkou sedm kilometrů nemá mezi ostatními tratěmi konkurenci. Trať ve Spa původně měřila dokonce 14 km a tvořily ji silnice spojující Malmedy, Stavelot a Francorchamps. Závod se jede na 44 okruhů.


Trať má řadu obtížných míst, nejznámější je právě pasáž Eau Rouge (Červená voda), v níž jezdci musejí překonat až pětinásobek zemské přitažlivosti.

Šikanou se řítí rychlostí kolem 290 km/h do mírné levé zatáčky, na niž hned navazuje pravá. Následuje krátké stoupání, na jehož vrcholu monoposty na okamžik takřka ztratí kontakt s vozovkou a jsou špatně ovladatelné. "V tomto místě se z mládenců stávají muži," řekl kdysi o této pasáži Alain Prost. Čtyři z pěti posledních závodů tady vyhrál Fin Kimi Räikkönen.

ChARAKTERISTIKA OKRUHU:
Délka trati:
7,004 km.
Vzdálenost: 44 kol = 308,176 km.
Nejrychlejší kolo v závodu: Kimi Räikkönen (Fin./McLaren), 2004: 1:45,108 = 238,931 km/h.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Michael Schumacher (Něm./Ferrari), 2002: 1:43,726 = 241,837 km/h.
Nejrychlejší závod: Kimi Räikkönen (Fin./Ferrari), 2007: 1:20:39,066 = průměrná rychlost: 229,266 km/h.
Vítězové předchozích závodů: 2001 - Michael Schumacher (Něm./Ferrari), 2002 - Michael Schumacher, 2003 - nejelo se, 2004 - Kimi Räikkönen, 2005 - Kimi Räikkönen, 2006 - nejelo se, 2007 - Kimi Räikkönen (Fin./Ferrari), 2008 - Felipe Massa (Braz./Ferrari), 2009 - Kimi Räikkönen (Fin./Ferrari).

Autoři: ,






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze