V předchozích dvou sezonách Sebastian Vettel ukazoval, že pokud startuje z prvního místa, je téměř nemožné ho porazit. A naplno to potvrdil v letošní Velké ceně Bahrajnu.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Formule 1 vkročila do roku 2012 pravým kolem a kromě napínavých závodů plných strategických manévrů, předjíždění a dramatických střetů nabízí i nevídanou vyrovnanost. Vítěz z jednoho podniku může o týden později bojovat o desáté místo, favorit nesmí ani na vteřinu zaváhat, protože každá chyba znamená propad o několik míst a ztrátu nadějí.
Nic podobného však nepotkalo v ostrovním království zmítaném nepokoji tým Red Bull. Vettel zvládl bezchybně kvalifikaci, výborně odstartoval a první příčku nepustil až do cíle. V cestě za triumfem mu pomohly i dokonalé a rychlé zastávky v boxech, ale úřadující šampion se za volantem rozhodně nenudil.
Letošní vůz Red Bullu postrádá loňskou výkonnostní převahu a jezdci Lotusu byli v některých fázích závodu výrazně rychlejší. Bývalý mistr světa Kimi Räikkönen, který startoval až z jedenáctého místa, se po druhé výměně pneumatik dostal přes svého týmového kolegu Grosjeana a jeho postup se zastavil až za zadním křídlem mistrovského Red Bullu.
Jednou, dvakrát se finský blesk pokusil předjet jistého Vettela, chybělo málo a šel do vedení, ale nestalo se. Kimi Räikkönen zůstal druhý a na závěrečné sadě pneumatik již nebyl o tolik lepší než Vettel. Nedostal další šanci napravit nezdar a posunout se do vedení.
Přesto tým Lotus slavil jakoby vyhrál. První a druhé místo je výrazným úspěchem a Räikkönen ukázal zástupu skeptiků, že se do formule 1 nevracel pro okrasu. Jaký to úžasný comeback ve srovnání například s Michaelem Schumacherem, který se za dvě plné sezony nedostal na stupně vítězů. Přitom Mercedes měl a má vyšší ambice než francouzský Lotus.
Mercedes před týdnem v Číně slavil triumf, v Bahrajnu dosáhl pouze na páté místo. Vzhledem k průběhu závodu mohl být však Nico Rosberg za něj rád. Ani na chvíli nepatřil k nejrychlejším jezdcům závodu, pozici často bránil na hranici pravidel a měl štěstí, že nebyl za své obranné manévry na Hamiltona a Alonsa potrestán průjezdem boxovou uličkou.
Michael Schumacher po smolné kvalifikaci neodstartoval nijak dobře, dlouho se trápil předjížděním slabších jezdců a nakonec se štěstím bral jediný bod. Zatím stále zůstává daleko za svými ambicemi.
Německý tým Mercedes chtěl víc, ale pro McLaren byla Velká cena Bahrajnu doslova katastrofou. Druhý muž kvalifikace Lewis Hamilton se po startu držel za nejlepšími, ale stačilo jedno zaváhání mechaniků při zastávce v boxech a spadl do klubka jezdců bojujících o poslední bodované příčky. Protože ani druhá jeho zastávka nebyla zcela v pořádku, zbyla na něj až osmá příčka.
Ještě větší zklamání zažíval Jenson Button, který se po startu ze čtvrté příčky propadl na šestou a v průběhu závodu si polepšit nedokázal. Když před cílem zrychlil a zdálo se, že by mohl útočit alespoň na páté místo Nika Rosberga, defekt pneumatiky ho vrátil do boxů a odsunul z první desítky. Přehřátí pneumatiky při neplánovaném zastavení v boxech již bylo jen pověstným hřebíkem do rakve. Kolo před cílem zaparkoval jeden z favoritů závodu v garáži.
Tým Ferrari stále marně hledá rychlost, ale na rozdíl od svých soupeřů zvládl závod bez chyb. Základem úspěchu byl báječný start Alonsa i Massy a poté spolehlivá jízda po celých tři sta kilometrů. Sedmé a deváté místo bylo zřejmě maximem současné maranellské ekipy.
V čele šampionátu je situace nebývale vyrovnaná, po čtyřech závodech je poprvé letos v čele Vettel, blízko za ním jsou Hamilton, Webber, Button a Alonso. Ale i sedmého Räikkönena může vítězství za tři týdny v Barceloně vynést do čela celkového pořadí.
Nikdo neměl nic jisté
Pořadí se notně promíchalo již v první zatáčce. Vettel s Hamiltonem a Webberem sice své pozice udrželi, ale na čtvrté místo před Buttona proklouzl Grosjean a před Brita se dostal i Alonso.
Za Buttonem se v prvních kolech odehrával boj o sedmé místo, z něhož vyšel vítězně Kimi Räikkönen. Fin si poradil s Rosbergem, který tak ztratil od startu již čtyři příčky, stejně jako s více nebezpečným Massou. Na desáté místo se vyšvihl Paul di Resta ze stáje Force India, který měl být největším překvapením závodu.
Již celkem zkušený Brit di Resta nebyl jediným pilotem, který pro závod zvolil strategii pouhých dvou zastávek u svých mechaniků, ale pouze jeho riskantní taktika dovedla k bodů. Pár kol před cílem sice podlehl tlaku Rosberga, ale udržel za sebou Alonsa, a porazil tak oba jezdce Mclarenu i Ferrari. Poprvé v kariéře také díky odlišné strategii pár kol vedl závod formule 1.
Smutným propadákem byl závod pro dvě hvězdy kvalifikace. Daniel Ricciardo ze stáje Toro Rosso startoval ze třetí řady, cílem prvního kola však projížděl až jako šestnáctý. Do cíle si polepšil o pouhou jedinou příčku. Heikki Kovalainen poprvé v sezoně protáhl Caterham do druhé části kvalifikace, na strkanice v prvních zatáčkách však doplatil proraženou pneumatikou a měl po šancích na slušné umístění.
Od úvodních kole bylo na dráze hodně předjíždění i zajímavých momentů, nad všemi však vyčnívala spanilá jízda jezdců Lotusu. Romain Grosjean si ve čtvrtém kole poradil s Markem Webberem a posunul se na třetí místo. Zářil také Kimi Räikkönen, který si rychle poradil s Buttonem i Alonsem a ve třináctém okruhu napodobil svého stájového kolegu, když na pohled hladce předjel Marka Webbera. Tým Lotus měl již v kvalifikaci auto nastavené na nejvyšší rychlost na rovinkách, což se mu v závodě několikrát vyplatilo.
Jakmile se poté před Räikönenem otevřela volná trať, začal zajíždět nejrychlejší kola závodu a stahovat vedoucí duo před sebou. Mark Webber za nimi začínal svou nudnou osamocenou jízdu za čtvrtým místem, za ním se však bojovalo o každý metr. Button, Hamilton, Alonso, Rosberg a Massa šli do závodu s podobnou strategií a několikrát si také měnili pořadí. Šlo o milimetry, o setiny vteřiny při výměnách pneumatik.
Byl to právě um mechaniků, který pozvedl vpřed Rosberga před jezdce Ferrari, a který srazil Hamiltona. Mistr světa sezony 2008 strávil v boxech nejvíce času ze všech jezdců v letošní Velké ceně Bahrajnu, a protože se mu nedařilo ani předjíždění, zůstal v poli poražených na osmém místě. v samotném závěru sice podjel Massovi a sledoval zblízka zadní křídlo Alonsova Ferrari, zklamání však bylo patrné z každého jeho pohybu. Přesto byl Hamilton lepší než týmový kolega. Stejně jako minulý rok má Jenson Button hodně smůly a tentokrát ho technické problémy odstavily ze hry ještě před cílem.
Ve 24. kole se Kimi Räikkönen přiblížil týmovému kolegovi na druhém místě, ale kdo čekal souboj plný emocí, jako to dříve předváděla dvojka Red Bullu, musel být zklamaný. Grosjeanovi bylo jasné, že Kimi je rychlejší a těsně před jeho druhou zastávkou v boxech ho pustil vpřed.
Räikkönen se přiblížil za vedoucího Vettela a bylo jen otázkou času, kdy se pokusí dostat do vedení. Pokusil se. Dvacet kol před cílem na konci cílové rovinky se dostal na úroveň Vettela, ale ten si držel výhodnější vnitřní stopu a udržel se v čele. Kdo čekal další útok, byl poté zklamán. Fin se držel v zákrytu a čekal na zastávku v boxech.
Poslední výměna pneumatik vyšla o trochu lépe Red Bullu, Vettel vyjel z boxů s mírným náskokem a Räikkönen na nové sadě pneumatik už nenašel takovou pohodu jako na té předchozí. Bylo rozhodnuto, Lotus se musel smířit s druhou a třetí příčkou. Úřadující mistr světa si až do cíle držel bezpečný náskok tří vteřin.
Výsledky Velké ceny Bahrajnu F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1h35:10.990 |
2. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 3.300 |
3. | Romain Grosjean | Lotus | + 10.100 |
4. | Mark Webber | Red Bull | + 38.700 |
5. | Nico Rosberg | Mercedes | + 55.400 |
6. | Paul di Resta | Force India | + 57.500 |
7. | Fernando Alonso | Ferrari | + 57.800 |
8. | Lewis Hamilton | McLaren | + 58.900 |
9. | Felipe Massa | Ferrari | + 1:04.900 |
10. | Michael Schumacher | Mercedes | + 1:11.400 |
11. | Sergio Pérez | Sauber | + 1:12.700 |
12. | Nico Hülkenberg | Force India | + 1:16.500 |
13. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | + 1:30.300 |
14. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 1:33.700 |
15. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 1 kolo |
16. | Vitalij Petrov | Caterham | + 1 kolo |
17. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 1 kolo |
18. | Jenson Button | McLaren | + 1 kolo |
19. | Timo Glock | Marussia | + 2 kola |
20. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | + 2 kola |
21. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | + 2 kola |
22. | Bruno Senna | Williams | + 3 kola |
23. | Pastor Maldonado | Williams | DNF - 26 kol |
24. | Charles Pic | Marussia | DNF - 25 kol |
Pořadí MS jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 53 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren | 49 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 48 |
4 | Jenson Button | McLaren | 43 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 43 |
6 | Nico Rosberg | Mercedes | 35 |
7 | Kimi Räikkönen | Lotus | 34 |
8 | Romain Grosjean | Lotus | 23 |
9 | Sergio Pérez | Sauber | 22 |
10 | Paul di Resta | Force India | 15 |
11 | Bruno Senna | Williams | 14 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 9 |
13 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 4 |
14 | Pastor Maldonado | Williams | 4 |
15 | Felipe Massa | Ferrari | 2 |
16 | Michael Schumacher | Mercedes | 2 |
17 | Nico Hülkenberg | Force India | 2 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 2 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pohár konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | Red Bull | 101 |
2 | McLaren | 92 |
3 | Lotus | 57 |
4 | Ferrari | 45 |
5 | Mercedes | 37 |
6 | Sauber | 31 |
7 | Williams | 18 |
8 | Force India | 17 |
9 | Toro Rosso | 6 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |