Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes měl na úvod sezony F1 štěstí, Alonso přežil děsivou havárii

Nico Rosberg s trofejí pro vítěze Velké ceny Austrálie, v cíli třetí Sebastan Vettel uznale tleská. | foto: AP

20 2016
Formule 1 vstoupila do nové sezony parádní podívanou - po startu vládli závodu jezdci Ferrari, ale po zastavení závodu kvůli hrozivé nehodě Alonsa získal převahu mistrovský Mercedes. V Austrálii vyhrál Nico Rosberg.

Tým Mercedes v úvodním závodě sezony F1 potvrdil, že má nejrychlejší auto i pro sezonu 2016, ale cestu za vítězstvím neměl snadnou. Pomohlo mu hodně i štěstí.

Fotogalerie

Hamilton s Rosbergem vyhráli kvalifikaci, ale start jim vůbec nevyšel. Nejlépe začal závod Sebastian Vettel, který se ještě na rovince prohnal do vedení. Druhý Nico Rosberg ve snaze udržet kontakt dostal v první zatáčce lehký smyk, Lewis Hamilton do něj zezadu narazil a propadl se až na sedmou příčku. Jeho německý týmový kolega byl rozhozený a proklouzl před něj také Kimi Räikkönen. V čele jela dvě ferrari.

Po úvodních zastávkách v boxech se Fin propadl za Rosberga na třetí místo, ale Hamilton zůstával stále vzadu. Na rozdíl od jezdců Ferrari však nazul na vůz nejtvrdší pneumatiky a plánoval na nich dojet až do cíle, což se mu podařilo.

Zlomem v závodu bylo 19. kolo, kdy Fernando Alonso narazil zezadu do Estebana Gutierréze. Závod byl zastaven a po čtvrt hodině znovu odstartován. Vettel přišel o půlminutový náskok před Hamiltonem a Rosberg za ním přezul také na tvrdé gumy, které mu umožnily až do cíle nejet do boxů. Ferrari podobnou strategii nezvolilo a ve 36. kole, kdy Vettel musel k mechanikům pro nové gumy, přišlo nejen o vedení, ale také o druhé místo. To už nebyl na trati Kimi Räikkönen, kterému se přehřál motor a v boxech museli dokonce traťoví komisaři hasit plameny šlehající ze zádě jeho rudého vozu.

Závod jsme sledovali minutu po minutě

Sebastian Vettel sice ještě dokázal dojet Hamiltona, ale na předjetí už neměl rychlost. Pro Ferrari to bylo smolné třetí místo, zatímco pro mistrovský Mercedes šťastný vítězný double.

Skvělý start pro Ferrari
Hned na úvod sezony se muselo opakovat zaváděcí kolo. V nájezdu na startovní rošt zastavil Kvjat s Red Bullem kousek před stáním. Měl technický problém a zhasl mu motor. Technikům stáje se nepodařilo vůz opravit, a tak do Velké ceny vyrazilo o pět minut později jen 21 pilotů.

Sebastian Vettel měl úžasný start a zdá se, že Ferrari si zachovalo výhodu z předchozích ročníků - odpich z místa má stále nejlepší ze všech vozů v seriálu. Němec vyrazil jako blesk, prohnal se kolem mercedesů a pohodlně se zařadil na první místo. Hamilton a Rosberg se snažili před Vettela vrátit, ale dostali se kvůli tomu do vzájemného kontaktu a pronikl před ně i Räikkönen.

Úřadující šampion po problémech spadl až na sedmou příčku a bojoval o šesté místo se Sainzem. Před ním se vlnil smýkající vůz Williams Felipe Massy. Po pár kolech byl Hamilton pátý, ale před skvěle jedoucího Maxe Verstappena s vozem Toro Rosso se již dostat nedokázal. Úzká trať v Albert Parku není předjíždění příliš nakloněna.

Úvodní zastávky v boxech přišly po desátém kole. Z jezdců v čele zamířil jako první ke svým mechanikům Nico Rosberg. Pokusil se o tzv. „undercut“, což se mu částečně povedlo. Na nových pneumatikách byl rychlejší a Sebastian Vettel měl co dělat, aby zastávkou o kolo později udržel vedení. Vrátil se na dráhu těsně před Němcem, ale souboj v několika zatáčkách byl pro něj úspěšný. Potom už soupeři poodjížděl - měl na voze měkčí, a tedy rychlejší, pneumatiky.

Tohle zbylo z monopostu Fernanda Alonsa po kolizi s vozem  Estebana Gutierreze.

Tohle zbylo z monopostu Fernanda Alonsa po kolizi s vozem Estebana Gutierreze.

V osmnáctém kole se všem fanouškům téměř zastavilo srdce - záběry kamer ukázaly nabouraný vůz týmu Hass Estebana Gutierréze a za ním, u bariéry ve štěrkové únikové zóně, totálně zdemolovaný monopost McLaren Fernanda Alonsa. Španěl při pokusu o předjetí urazil pravé přední kolo, načež se ve vysoké rychlosti ve vzduchu několikrát převrátil, přeletěl bezpečnostní zónu a vůz skončil jako hromada šrotu v hrazení. Guttiérezův monopost se po kontaktu roztočil a zůstal stát v kačírku. Traťoví komisaři museli závod zastavit z bezpečnostních důvodů a kvůli silně znečištěně trati.

Opakované záběry ukázaly, že Gutierrez s vozem Haas mírně cukl volantem doleva v momentu, kdy ho Alonso předjížděl, a ten proto narazil do jeho zadního kola. Na úzké dráze neměl dostatečný prostor vedle auta soupeře.

Otřesený Španěl vylezl z vraku, který byl na boku opřený o hrazení, a za pomoci pořadatelů pomalu pajdal do boxů. Poté dokonce sundal přilbu a mával divákům. Přestože mírně kulhal, po vyšetření na okruhu zamířil zpátky k týmu. Lékaři žádný vážnější zdravotní problém neodhalili.

„Byl to šok vidět takovou spektakulární havárii. Je ale v pořádku, všechno je ok,“ uvedl týmový šéf Eric Boullier. „To bylo brutální. Hrozná nehoda, měl obrovské štěstí,“ řekl v roli televizního komentátora slavný Niki Lauda, kterému se možná při pohledu na karambol vybavila jeho vlastní nehoda z roku 1976, při které málem uhořel.

Závod byl zastaven a po čtvrt hodině znovu odstartován. Pauza pomohla Mercedesu. Vettel přišel o půlminutový náskok před Hamiltonem a Rosberg za ním přezul také na tvrdé gumy, které mu umožnily až do cíle nejet do boxů. Ferrari podobnou strategii nezvolilo a později na to doplatilo. Pokud by Sebastian Vettel nazul v boxech také tvrdé gumy, měl šanci první místo udržet a s Hamiltonem by si s největší pravděpodobností poradil.

Smůla Räikkönena a skvělý Haas
Nedlouho po restartu skončil závod pro Räikkönena, který musel v depu odstavit hořící ferrari. Fin tak pokračuje v loňské smolné sérii, kdy ho buď odstavily technické problémy, nebo si velkou cenu pokazil jezdeckou chybou. Navíc opět bylo zřejmé, že jeho týmový kolega Vettel je o něco rychlejší. V téměř dvacetiminutové pauze skončil v závodě nováček Rio Haryanto s nejpomalejším vozem Manor.

Po restartu se začala ukazovat rychlostní převaha Mercedesu. Jedinou šancí Vettela bylo, že si na měkkých gumách vybuduje více než dvacetivteřinový náskok a z boxů se vrátí před Rosbergem. Nedokázal však svému soupeři poodjet na více než tři vteřiny. Nejtvrdší pneumatiky držely na dráze výborně a Mercedes bez problémů držel tempo svých největších soupeřů.

Sebastian Vettel z Ferrari ve Velké ceně Austrálie formule 1.

Sebastian Vettel z Ferrari ve Velké ceně Austrálie formule 1.

Lewis Hamilton z Mercedesu ve Velké ceně Austrálie formule 1.

Lewis Hamilton z Mercedesu ve Velké ceně Austrálie formule 1.

Lewis Hamilton jel pomalu do 32. kola, protože ho brzdili jezdci stáje Toro Rosso. Zejména Verstappen byl pro něj nepřekonatelnou překážkou. B-tým Red Bullu se tedy déle než polovinu závodu držel mezi nejlepšími, ale po zastávce v boxech se nedokázali jeho jezdci dostat vpřed. Stejně jako Ferrari doplatili na to, že přezuli na nejměkčí pneumatiky, lepšího Verstappena navíc mechanici zdrželi téměř sedm vteřin navíc, protože neměli připravené nové pneumatiky.

Nizozemec po zbytek závodu bavil svými výlevy do vysílačky, kdy spílal týmu kvůli zastávce i kvůli tomu, že je rychlejší, ať ho jeho týmový kolega Sainz pusté vpřed. To se však nestalo a Verstappen nakonec do stejného vozu zezadu narazil. Po smyku už neměl sílu útočit a musel se spokojit s až desátým místem. Sainz skončil jen o příčku před ním.

V závěru závodu byl Vettel přece jen o něco rychlejší než jeho soupeři z Mercedesu. Dokázal se natěsno přiblížit k Hamiltonovi, ale v přemíře snahy udělal chybu a musel se spokojit se třetím místem. Na stupních vítězů byl oprávněně zklamaný.

„Připomínalo mi to loňské Maďarsko, povedl se mi start, pronikl jsem rychle dopředu a byl to skvělý závod. První polovina byla ideální. V druhé to bylo horší, a i když jsme asi rádi za třetí místo, první nebo druhé by bylo lepší. Škoda, že nemám tebe za týmového kolegu,“ oslovil bývalého parťáka z Red Bullu Marka Webbera, který dělal s jezdci pozávodní rozhovory na stupních vítězů.

Rosberg navázal na triumfy z Mexika, Brazílie a Abú Zabí z konce minulé sezony. V kariéře vyhrál patnáctý závod a ujal se vedení v šampionátu. Stupně vítězů měly stejné obsazení jako loni, jen double Mercedesu se zrodil v opačném pořadí. Němec měl pro diváky opět připraveny jen samé vítězné fráze.

„Děkuji týmu, odvedli parádní práci, bylo to těžké a dlouhé, ale nakonec jsme Ferrari porazili. Mám moc velkou radost z vítězství a doufám, že stejně skvělý bude i zbytek sezony,“ sdělil vítěz na pódiu.

Stupně vítězů po Velké ceně Austrálie: uprostřed jásající vítěz Nico Rosberg, vlevo druhý Lewis Hamilton a vpravo třetí Sebastian Vettel.

Stupně vítězů po Velké ceně Austrálie: uprostřed jásající vítěz Nico Rosberg, vlevo druhý Lewis Hamilton a vpravo třetí Sebastian Vettel.

„Pro mě to byl úžasný závod, tým odvedl perfektní práci, nebylo snadné dostat se přes hustý provoz, obzvlášť jezdci Toro Rosso mi dělali problémy, ale nakonec se to povedlo. Určitě jsem měl horší závody než tento první, ale nebylo vůbec snadné dostat se ze sedmého místa na druhé,“ přidal se Lewis Hamilton.

Těsně pod pódiem skončil domácí Daniel Ricciardo v Red Bullu a dodržel tak smutnou tradici, že australští jezdci doma na stupně vítězů nedosáhnou. Jeho týmový kolega Daniil Kvjat z Ruska naopak neodjel ani metr, protože po technických potížích v kvalifikaci nedokončil před závodem ani zaváděcí kolo. Za pátým Felipem Massou z Brazílie ve Williamsu protnul cíl Francouz Romain Grosjean. Nový tým seriálu Haas tak získal hned v premiéře skvělé body a potvrdil, že nehodlá napodobit stáj Manor, která pravidelně drží poslední místa výsledkové listiny. Americký podnikatel a úspěšný šéf týmu Nascar Gene Haas tak potvrdil, že i ve formuli 1 může vyhrávat.

Seriál formule 1 pokračuje za 14 dní v Bahrajnu.

Výsledky Velké ceny Austrálie F1:
1.Nico RosbergMercedes1h48:15.565 min.
2.Lewis HamiltonMercedes+8.606 sek.
3.Sebastian VettelFerrari+9.643 sek.
4.Daniel RicciardoRed Bull/TAG Heuer+34.330 sek.
5.Felipe MassaWilliams/Mercedes+58.979 sek.
6.Romain GrosjeanHaas/Ferrari+1:12.081 min.
7.Nico HulkenbergForce India/Mercedes+1:14.199 min.
8.Valtteri BottasWilliams/Mercedes+1:15.153 min.
9.Carlos SainzToro Rosso/Ferrari+1:15.680 min.
10.Max VerstappenToro Rosso/Ferrari+1:16.833 min.
11.Jolyon PalmerRenault+1:23.399 min.
12.Kevin MagnussenRenault+1:25.606 min.
13.Sergio PerezForce India/Mercedes+1:31,699 min.
14.Jenson ButtonMcLaren/Honda+1 kolo
15.Felipe NasrSauber/Ferrari+1 kolo
16.Pascal WehrleinManor/Mercedes+1 kolo
17.Marcus EricssonSauber/FerrariDNF
18.Kimi RaikkonenFerrariDNF
19.Rio HaryantoManor/MercedesDNF
20.Fernando AlonsoMcLaren/HondaDNF
21.Esteban GutierrezHaas/FerrariDNF
22.Daniil KvyatRed Bull/TAG HeuerDNS
Průběžné pořadí MS (po 1 z 21 závodů)
1.Rosberg25
2.Hamilton18
3.Vettel15
4.Ricciardo12
5.Massa10
6.Grosjean8
7.Hülkenberg6
8.Bottas4
9.Sainz2
10.Verstappen1
Pohár konstruktérů
1.Mercedes43
2.Ferrari15
3.Williams14
4.Red Bull12
5.Haas8
6.Force India6
7.Toro Rosso3
Autor:




Nuda, nebo zápřah?
Nuda, nebo zápřah?

Kolik kroužků má mít vaše dítě?

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze