Nico Rosberg na Lewise Hamiltona neměl. Ale to mu nevadilo. Ačkoliv ho týmový kolega v posledních kolech brzdil, dokázal si v závěru udržet druhé místo i před rychlejším Sebastianem Vettelem, odolal jeho pokusům o předjetí a počtvrté za sebou skončil v závodě F1 druhý.
V sezoně byl nejvyrovnanějším závodníkem. Hamilton je možná rychlejší, ale Rosberg má lepší strategické myšlení, více si rozumí s technikou svého stroje, a i proto měl méně problémů. V kombinaci se skvělým vozem Mercedesu to na titul stačilo.
Za vítězství se rozdává 25 bodů, druhá příčka jich zaručuje 18, bronzová 15. To věděli jezdci před závodem. Náskok dvanácti bodů před Velkou cenou Abú Zabí nakonec rozhodl.
Nico Rosberg jako druhý v historii dokázal získat titul mistra světa formule 1 po vzoru svého otce. Keke Rosberg slavil zisk nejcennější motoristické trofeje před 34 lety. Před Nikem to dokázal Damon Hill. Mistr světa z roku 1996 je potomkem Grahama Hilla, který se z titulu radoval dokonce dvakrát.
Velká cena Abú Zabí potvrdila pověst závodu, kde se špatně předjíždí. Přesto bylo na co koukat. Jezdci Red Bullu i Ferrari byli téměř stejně rychlí jako dvojice Mercedesu a Nico Rosberg si ani na chvíli neoddechl. V polovině závodu bojoval s Maxem Verstappenem, na konci se Sebastianem Vettelem.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Z obou soubojů vyšel nový mistr světa se ctí. Nebezpečného Nizozemce dokázal předjet, odolal i jeho následným útokům, kdy se mu snažil manévr vrátit. A Vettela nepustil vpřed. Ačkoliv to jeho krajan myslel s předjetím opravdu vážně. Popral se i se strategií svého týmového kolegy - vedoucí Lewis Hamilton jel asi nejpomalejší závod roku - snažil se týmového kolegu brzdit, co to šlo. Naštěstí pro něj však bez účinku. I díky závodu v Abú Zabí potvrdilo Německo pověst nejúspěšnější země v F1 posledních let. Po Michaelu Schumacherovi a Sebastianu Vettelovi se raduje z titulu třetí německý závodník historie.
O nudném závodu se z pohledu jezdce bojujícího o titul v žádném případě mluvit nedalo. „Tohle byl asi nejvíce vzrušující závod, jaký jsem kdy jel. Bylo to velmi těžké a jsem rád, že už to skončilo. Byly to opravdu nervy. Nyní jsem v extázi, je to opravdu neskutečný pocit.“
Na pódiu vzpomněl Nico i svého slavného otce Kekeho, který nečekaně bral titul mistra světa před 34 lety. „Jsem samozřejmě velmi hrdý, že jsem dosáhl stejného úspěchu jako můj otec, je to skvělé,“ pokračoval se slzami dojetí v očích nový šampion.
Lewis Hamilton nebyl smutný. S tím, že letos titul nezíská, se podle všeho smířil už dříve než vystoupil na stupně vítězů. „Cítím se skvěle a jsem rád, že vidím v publiku spoustu britských fanoušků. Jsem rád, čeho jsme dosáhli. Když jsem šel do Mercedesu, vůbec jsem nečekal, že získám takový počet vítězství. Děkuji všem a gratuluji Nicovi k jeho triumfu.“
„V posledních čtyřech závodech jsem pro to udělal úplně všechno a vyšlo mi, na co jsem sáhl. Bylo to dokonalé, ale chyby vznikly už dříve. Nic se neděje, gratuluji Nicovi k triumfu,“ dodal smířlivě po 53. výhře v kariéře.
Také Nico Rosberg zapomněl na jejich dlouhodobé spory a měl pro svého týmového kolegu z Mercedesu hlavně slova uznání. „Měl jsem velmi silného soupeře, Lewis je opravdu vynikající jezdec a bylo mi ctí, že jsem o titul bojoval právě s ním.“
Třetí Sebastian Vettel byl rád, že je konec sezony. Ferrari se nedařilo podle představ. I pro svou budoucnost byl bývalý šampion možná rád, že dokončil sezonu na třetí příčce. „Bylo to v posledních kolech hodně náročné, snažil jsem se dostat blízko. Věděl jsem, že mohu předjet oba dva, ale pneumatiky mi postupně odcházely a už jsem neměl rychlost. Škoda, že to bylo až na konci, ale nějak se mi v začátku závodu nepodařilo nastavit správnou rychlost.“
„Máme za sebou náročnou sezonu, měli jsme silné soupeře a připravili nám velmi obtížnou pozici. Přesto si myslím, že kritika Ferrari občas nebyla oprávněná. Jsem rád, že je to za námi, teď budeme oslavovat.“
Start nerozhodl
Začátek závodu byl podle předpokladů umírněný. Nikdo z jezdců vpředu si příliš nepomohl. Lewis Hamilton udržel první místo, druhý byl Nico Rosberg. Jen nečekaně špatný odpich měli zástupci stáje Red Bull. Daniel Ricciardo se propadl za Kimiho Räikkönena a měl co dělat, aby svou pozici uhájil před Vettelem.
O dost větší problémy měl jeho týmový kolega. Maxi Verstappenovi proklouzla na kluzké dráze kola, dostal se na úroveň Nika Hülkenberga ze stáje Force India a došlo mezi nimi ke kontaktu. A nebylo to vinou „Hulka“. Nizozemec svou snahu přehnal a závod pro něj začínal z chvostu startovního pole. Pro někoho konečná, pro Verstappena jen menší problém na cestě k boji s nejlepšími...
Ve čtvrtém kole už byl Verstappen patnáctý, v sedmém desátý a v desátém se již bránil útokům Nika Rosberga, který se vrátil na dráhu po výměně pneumatik. Opět předvedl, že se za letošní sezonu dostal téměř z nuly mezi nejlepší závodníky světa. Co na tom, že v závěru doplatil na strategii dvou zastávek a ztrácel? Páté místo z posledního? Není moc pilotů ve startovním poli, kteří by dokázali něco podobného.
Lídr závodu Lewis Hamilton měnil gumy v osmém kole a nic neztratil. Jakmile zamířili k mechanikům všichni jeho soupeři, pohodlně se vrátil do vedení. Druhé zastávky v boxech nevyšly Kimimu Räikkönenovi, který se propadl za oba jezdce Red Bullu. Těm stačilo, aby zatočili do pit lane o pár minut dříve. Ve 26. kole měl po nadějích na stupně vítězů. Verstappen a Ricciardo se okamžitě začali Finovi vzdalovat. Jakoby už byl myslí někde daleko na severu, pryč z nablýskaného světa formule 1, pryč z horké Arábie.
Poslední 250. závod kariéry odjel Brazilec Felipe Massa. Naposledy se v seriálu objevil také mistr světa z roku 2009 Jenson Button z Velké Británie, který závod kvůli prasklému závěsu pravého předního kola nedokončil. Stopku mu vystavil stále ještě nepříliš spolehlivý stroj McLarenu.
V té době se do čela dostal Sebastian Vettel. Na sjetých pneumatikách kraloval závodu a připravoval se na závěrečné přezutí na fialové, měkké pneumatiky. S nimi byl v posledních kolech nejrychlejším jezdcem na dráze, prolétl kolem Räikkönena, Ricciarda i Verstappena a začal útočit na Nica Rosberga. Finále závodu jak má být.
Rosberg se Vettelovi bránil, seč mu síly stačily. Sice by po propadu na třetí místo stále ještě měl více bodů než Hamilton, ale souboj s Verstappenem jedoucím na další pozici nemohl riskovat. Možná v kokpitu kypěl vzteky, protože vedoucí Hamilton jel záměrně pomalu, a snažil se tak vystavit týmového kolegu nebezpečí útoku jiných jezdců, ale ustál to. A získal titul.
Lewis Hamilton byl bezchybný a jistý ve své strategii. Nereagoval na prosby inženýra ve vysílačce, aby zrychlil, odmítl uposlechnout pokyn technického ředitele Paddyho Lowea, aby přidal a nebrzdil Rosberga. „Nechte mě být, já tady bojuju o titul,“ oznámil všem v týmu. A měl pravdu, nemohli se na něj zlobit, že ho týmová strategie nezajímala. Po třech titulech skončil Hamilton těsně druhý. Možná tím získá Grand prix nový náboj.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h38:04.013 min. |
---|---|---|---|
2. | Nico Rosberg | Mercedes | +0.439s |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | +0.843s |
4. | Max Verstappen | Red Bull/Renault | +1.685s |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | +5.315s |
6. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +18.816s |
7. | Nico Hulkenberg | Force India/Mercedes | +50.114s |
8. | Sergio Perez | Force India/Mercedes | +58.776s |
9. | Felipe Massa | Williams/Mercedes | +59.436s |
10. | Fernando Alonso | McLaren/Honda | +59.896s |
11. | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | +76.777s |
12. | Esteban Gutierrez | Haas/Ferrari | +95.113s |
13. | Esteban Ocon | Manor/Mercedes | +1 kolo |
14. | Pascal Wehrlein | Manor/Mercedes | +1 kolo |
15. | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
16. | Felipe Nasr | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
17. | Jolyon Palmer | Renault | +1 kolo |
18. | Carlos Sainz | Toro Rosso/Ferrari | DNF |
19. | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Ferrari | DNF |
20. | Jenson Button | McLaren/Honda | DNF |
21. | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | DNF |
22. | Kevin Magnussen | Renault | DNF |
1. | Nico Rosberg | 385 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 380 |
3. | Daniel Ricciardo | 256 |
4. | Sebastian Vettel | 212 |
5. | Max Verstappen | 204 |
6. | Kimi Raikkonen | 186 |
7. | Sergio Perez | 101 |
8. | Valtteri Bottas | 85 |
9. | Nico Hulkenberg | 72 |
10. | Fernando Alonso | 54 |
11. | Felipe Massa | 53 |
12. | Carlos Sainz | 46 |
13. | Romain Grosjean | 29 |
14. | Daniil Kvyat | 25 |
15. | Jenson Button | 21 |
16. | Kevin Magnussen | 7 |
17. | Felipe Nasr | 2 |
18. | Jolyon Palmer | 1 |
19. | Pascal Wehrlein | 1 |
20. | Stoffel Vandoorne | 1 |
21. | Esteban Gutierrez | 0 |
22. | Marcus Ericsson | 0 |
23. | Esteban Ocon | 0 |
24. | Rio Haryanto | 0 |
1. | Mercedes | 765 |
---|---|---|
2. | Red Bull/Renault | 468 |
3. | Ferrari | 398 |
4. | Force India/Mercedes | 173 |
5. | Williams/Mercedes | 138 |
6. | McLaren/Honda | 76 |
7. | Toro Rosso/Ferrari | 63 |
8. | Haas/Ferrari | 29 |
9. | Renault | 8 |
10. | Sauber/Ferrari | 2 |
11. | Manor/Mercedes | 1 |