Závod v Abú Zabí probíhal ve vzpomínkové, nostalgické atmosféře. Z formule 1 odchází dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso, další šampion Kimi Räikkönen končí ve Ferrari a odchází v 39 letech pomoci provinčnímu Sauberu. Proti své vůli se loučil s Grand Prix Esteban Ocon, který nemá pro příští rok angažmá. Stejně jako Markus Ericsson, který odchází závodit do Spojených států.
„Pokud zrovna nebudu komentovat, přijdu se na vás podívat,“ slíbil v cíli Alonso. Stejně jako například Jenson Button totiž podepsal smlouvu s britskou televizní stanicí Sky Sport.
Dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso z McLarenu uzavřel kariéru ve formuli na jedenácté příčce, na čemž nic nezměnila ani pětisekundová penalizace za zkrácení trati.
„Fernando Alonso je opravdová legenda, ještě před tím, než jsem se dostal do formule 1, jsem obdivoval to, co dokázal a co umí. Sport ho bude postrádat jako pilota a my ho budeme postrádat i jako člověk,“ prohlásil Lewis Hamilton navzdory tomu, že ve svém prvním roce ve formuli 1 vedl právě s Alonsem ostrou válku. Tehdy byli týmovými kolegy v McLarenu a jejich spory stály tým McLaren titul a v důsledku ho velmi oslabily.
Hamilton, který si pátý titul v kariéře zajistil před třemi týdny v Mexiku, si pro jedenácté vítězství v sezoně a osmé z posledních jedenácti závodů dojel po startu z pole position.
Předzávodní simulace dávaly navzdory kvalifikačnímu výsledku největší šance pro závod Red Bullu a Ferrari, ale Lewis Hamilton ukázal, že je skutečný šampion. Svou rychlostí nedal teoretickým předpokladům šanci a po startu z prvního místa celý závod ovládl. Přitom sám pochyboval, obzvlášť, když byl týmem povolán k jediné zastávce v boxech už v 8. kole.
„Je pravda, že mě to trochu vyděsilo. Zastávka tak brzo? Skoro 50 kol na jedné sadě pneumatik? Ale nakonec jsem udělal dobře, že jsem inženýrům věřil. Moc se nám tady od pvního tréninku nedařilo, museli jsme na autě měnit hodně věcí, takže jsem se na ně musel spolehnout,“ komentoval vítěz průběhu závodu.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Poté už se soustředil na Sebastiana Vettela, který stál vedle něj na cílové rovince. „Sebastian je velmi silný soupeř a je opravdu náročné proti němu závodit. Možná se to nezdá, ale každý víkend jsme pod obrovským tlakem. A jsem přesvědčen o tom, že příští rok bude silnější. Ale doufám, že to my také,“ dodal britský šampion.
Sebastian Vettel se musel spokojit opět s druhým místem, které si držel od 36. kola, kdy předjel zpomalujícího Valtteriho Bottase. V závěru byl jezdec Ferrari o něco rychlejší než Hamilton, stahoval ho, ale na vítězství v Abú Zabí neměl.
„Pro mě to byl hodně náročný rok. Stejně jako dnes jsem se až do poslední chvíli pokoušel podávat maximální výkon. Myslel jsem si, že Lewise dojedu. Sice jsem se blížil, ale malinko, malinko chybělo,“ komentoval Vettel závod.
Třetím místem zazářil bojovník Max Verstappen, který měl na startu problémy s motorem a probíjel se z deváté příčky. Stíhací jízdy on umí, jel perfektně, předvedl několik pohledných předjížděcích manévrů a opět vytáhl stroj Red Bullu na stupně vítězů.
„Odpich jsem měl na startu dobrý, ale motor spadl do nějakého bezpečnostního módu a to samé po restartu za safety car. Nebylo to jednoduché, ale nakonec jsme ho dali dohromady a nějak jsem se i díky výborně naplánované zastávce na stupně vítězů vydrápal,“ popisoval stále se lepšící závodník Red Bullu.
Ke konci závodu musel stejně jako Vettel předjet Bottase a potýkal se s řadou závodníků o kolo zpět. „Nebyla to snadná situace, protože z vozu Toro Rosso o kolo zpět stříkal nějaký olej a dostal se mi na hledí přilby. Ale, jak jsem už říkal, nějak jsme to zvládli.“
Čtvrtou příčkou se se stájí Red Bull před odchodem do Renaultu rozloučil Daniel Ricciardo, jenž nastoupil k jubilejnímu 150. závodu ve formuli. „Hrozně moc jsem chtěl být na stupních vítězů. Ze čtvrtého místa moc radost nemám, ale nemohl jsem s tím moc udělat a jedna kapitola končí. Děkuju celému Red Bullu,“ prohlásil Ricciardo.
Nedařilo se Valtterimu Bottasovi s druhým vozem Mercedesu. Fin jednoduše nebyl rychlý, v druhé polovině závodu ho předjeli v těsném sledu hned tři soupeři a jako jediný jezdec ze špičky musel dvakrát do boxů pro pneumatiky. Skončil až pátý a v konečném pořadí šampionátu spadl na páté místo.
I díky tomu si celkové třetí místo v pořadí mistrovství světa udržel Kimi Räikkönen. Finská legenda se v Abú Zabí loučila s týmem Ferrari a nebyla to rozlučka, kterou si představovala. V sedmém kole zůstal Räikkönen stát s nepojízdným vozem na cílové rovince.
Zase ten motor renault
Start byl zajímavý, ale všichni jezdci vpředu udrželi své pozice. Samozřejmě až na Verstappena, který kvůli problémům s motorem spadl na 9. příčku. Zaujal také útok Charlese Leclerca na Daniela Ricciarda. Monačan si svůj poslední závod v Sauberu parádně užil a, i když nakonec po předčasné zastávce v boxech dokončil až sedmý, mohl být spokojen. S podceňovaným vozem Sauber na sebe upoutal pozornost stejně jako v roce 2001 Kimi Räikkönen. A stejně jako on odchází hned do silnějšího týmu. I když v případě Räikkönena to byl McLaren.
Chvíli poté závod hned v prvním kole narušila nebezpečně vyhlížející nehoda Nica Hülkenberga, jehož vůz po kontaktu s Romainem Grosjeanem z Haasu vyletěl do vzduchu, několikrát se otočil a skončil vzhůru podlahou v bariéře. Pilot Renaultu okamžitě hlásil do vysílačky, že je v pořádku, což potvrdilo i následné vyšetření.
Na dráhu vyjel zpomalovací vůz. Po jeho návratu do boxů v 6. kole pokračovaly problémy Verstappena, kterému po předjetí Ocona opět vynechal motor a spadl za oba jezdce Racing point Force India. Naštěstí pro něj to bylo v závodě naposledy.
O vedení pilot Mercedesu přišel pouze po zastávce v boxech, k níž se odhodlal už v sedmém kole. Britský jezdec využil virtuálního safety caru, který byl zaveden poté, co kvůli technickým problémům v cílové rovince zastavil Kimi Räikkönen. Finský pilot chvíli zkoušel vůz znovu nastartovat, ale nepovedlo se mu to a prožil nepovedenou rozlučku s Ferrari před odchodem do Sauberu.
Hamilton se na trať vrátil na páté příčce a do vedení se opět dostal ve 34. kole. Jezdci před ním postupně zajížděli k mechanikům a jemu stačilo držet si své tempo a hlídat stav pneumatik. Právě ve 34. okruhu zabočil do pitlane i Daniel Ricciardo a šampion se opět ujal svého žezla i v Abú Zabí. Před cílem se k němu sice přiblížil na rozdíl čtyř vteřin Sebastian Vettel, ale to byl největší odpor, k jakému se soupeři Hamiltona dnes na okruhu Yas Marina zmohli.
Stejnou strategii jako mistr světa, tedy zastávku v sedmém kole, zvolili další dva jezdci - Charles Leclerc, který do boxů zajížděl z pátého místa, ale skončil sedmý a Romain Grosjean, který si také moc nepomohl a spadl na deváté místo. Jen rychlík Hamilton dokázal s riskantní strategií udržet pozici.
Mezi dvacátým a třicátým kolem všechny překvapil drobný déšť. V tropických vedrech však kapky na asfaltu osychaly téměř ve stejném okamžiky, jako na něj dopadly, takže vliv na závod a jeho výsledky přeháňka neměla.
Těsně před cílem ještě odstoupili Esteban Ocon a Pierre Gasly. Nešťastný Francouz zamířil s kouřícím vozem do boxů, ale definitivně zůstal stát uprostřed boxové uličky, kterou tak na chvíli zablokoval. Poté odešel motor Honda v Gaslyho voze Toro Rosso. Mladík, který se v příští sezoně posunuje do týmu Red Bull, musel auto odstavit vedle trati.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje 17. března 2019 Velkou cenou Austrálie.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h39:40.382 min. |
---|---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | +2.581 sek. |
3. | Max Verstappen | Red Bull | +12.706 |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +15.379 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | +47.957 |
6. | Carlos Sainz | Renault | +1:12.548 min. |
7. | Charles Leclerc | Sauber | +1:30.789 |
8. | Sergio Perez | Force India | +1:31.275 |
9. | Romain Grosjean | Haas | +1 kolo |
10. | Kevin Magnussen | Haas | +1 kolo |
11. | Fernando Alonso | McLaren | +1 kolo |
12. | Brendon Hartley | Toro Rosso | +1 kolo |
13. | Lance Stroll | Williams | +1 kolo |
14. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +1 kolo |
15. | Sergey Sirotkin | Williams | +1 kolo |
16. | Pierre Gasly | Toro Rosso | DNF - 46 kol |
17. | Esteban Ocon | Force India | DNF - 44 kol |
18. | Marcus Ericsson | Sauber | DNF - 24 kol |
19. | Kimi Raikkonen | Ferrari | DNF - 6 kol |
20. | Nico Hulkenberg | Renault | DNF - 0 kol |
1. | Lewis Hamilton | 408 |
---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | 320 |
3. | Kimi Raikkonen | 251 |
4. | Max Verstappen | 249 |
5. | Valtteri Bottas | 247 |
6. | Daniel Ricciardo | 170 |
7. | Nico Hulkenberg | 69 |
8. | Sergio Perez | 62 |
9. | Kevin Magnussen | 56 |
10. | Carlos Sainz | 53 |
11. | Fernando Alonso | 50 |
12. | Esteban Ocon | 49 |
13. | Charles Leclerc | 39 |
14. | Romain Grosjean | 37 |
15. | Pierre Gasly | 29 |
16. | Stoffel Vandoorne | 12 |
17. | Marcus Ericsson | 9 |
18. | Lance Stroll | 6 |
19. | Brendon Hartley | 4 |
20. | Sergey Sirotkin | 1 |
1. | Mercedes | 655 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 571 |
3. | Red Bull/Renault | 419 |
4. | Renault | 122 |
5. | Haas/Ferrari | 93 |
6. | McLaren/Renault | 62 |
7. | Force India/Mercedes | 52 |
8. | Sauber/Ferrari | 48 |
9. | Toro Rosso/Honda | 33 |
10. | Williams/Mercedes | 7 |