Kvalifikaci na závěrečnou Velkou cenu formule 1 vyhrál Nico Rosberg a pošesté za sebou odstartoval z pole position. Druhý skončil stejně jako ve všech případech v této sérii Brit Lewis Hamilton. A stejné pořadí bylo v cíli.
Závod jsme sledovali on-line |
Jezdci Mercedesu se dostali na rekordních 703 bodů v Poháru konstruktérů, čímž by o dva vylepšili loňské maximum. Stáj díky nim vybojovala také rekordní dvanáctý double v sezoně. Lewis Hamilton slavil titul již při Velké ceně USA, od té chvíle ubral a začal vyhrávat Nico Rosberg. I v Abú Zabí to vypadalo, jakoby snad tým ani nechtěl, aby Hamilton se svým týmovým kolegou bojoval.
Rosberg vyhrál po vítězstvích v Mexiku a Brazílii třetí závod za sebou a poprvé v kariéře slaví hattrick. V kariéře už to byl jeho čtrnáctý triumf. Na stupních vítězů tak trochu bilancoval. „Pro měl byl Austin nejslabším bodem sezony, komplikovaný víkend, ale potom jsem se vrátil zpět. Mrzí mě, že sezona končí, další závod bych jel klidně zítra. Ale je nejlepší končit rok takto na vrcholu. Máme úžasné auto a děkuji všem fanouškům za podporu.“
Německý pilot nemohl nadvakrát vzpomenout na Velkou cenu USA, kde jen útrpně sledoval, jak jeho úhlavní sok slaví titul. „Ano, v Austinu jsem definitivně ztratil šampionát. Vždy je těžké závodit s Lewisem, je to jeden ze nejlepších jezdců vůbec a interní souboj mezi námi je vždy napínavý.“
„A půjdete spolu i na večeři?“ zeptal se na stupních vítězů vždy vtipný David Coulthard. „Tuhle část asi přeskočíme,“ zasmál se Nico Rosberg. „Ale na baru se večer asi uvidíme.“
Lewis Hamilton byl viditelně nešťastný, že s Rosbergem opět prohrál. Byl si vědom toho, že mohl nastat i jiný scénář. „K dnešnímu závodu bych řekl jen to, že jsem v závěru asi nemusel do boxů, jak si přál tým... Takže bych to asi dojel do konce a mohl vyhrát. Ale to bude předmětem další analýzy.“
Trojnásobný mistr světa si vypracoval dvacet kole před cílem náskok šestnácti sekund a chvíli diskutoval s inženýry, že by dojel závod na dvě zastávky v boxech, ale to vedení stáje odmítlo.
Jinak byl samozřejmě s celým rokem nebývale spokojený. O třetím titulu mistra světa vždy snil. „Byl to úžasný rok, vše se dařilo a musím se poklonit našemu týmu, postavili úžasné auto. Překonali svá očekávání, překonali i moje očekávání a Mercedes Benz má jednoduše nejlepší tým na světě.“
Lewis Hamilton tak končí sezonu s deseti triumfy, Nico Rosberg vyhrál pětkrát. Nelze se ale zbavit dojmu, že tým Mercedes v závěru sezony Rosbergovi triumfy daroval. Za nimi je se třemi vítězstvími Sebastian Vettel, který nastoupil do stáje Ferrari s menšími očekávání, okamžitě však ukázal, že je skutečným šampionem a hlavně, že je o třídu lepší než jeho předchůdce v týmu Fernando Alonso.
Překvapením kvalifikace byl právě neúspěch německého jezdce Ferrari, který se neprobojoval ani z první části a skončil v poli poražených šestnáctý. Stratégové týmu předpokládali, že jeho čas bude stačit na postup. Byla to však chyba. Vettel byl v neděli skvělý a prodral se ze 16. pozice až na konečnou čtvrtou v cíli. Chvílemi byl na dráze rychlejší než lídři s Mercedesy.
V čele ho zastoupil stájový kolega Kimi Räikkönen z Finska, který zajel v kvalifikaci třetí čas a stejná příčka mu patřila i v cíli. Díky ní potvrdil konečné čtvrté místo v mistrovství světa. Jeho krajan Valteri Bottas se v Abú Zabí trápil, přišel o přední křídlo, byl potrestán penalizací a neměl ani na body.
Kimi Räikkönen se vrátil na pódium, ale výraz ve tváři se mu nijak nezměnil. Na mercedesy v čele při závodě neměl, soupeři za ním byli daleko. A jako vždy byl velmi stručný. „Neměl jsem ideální sezonu, tak to prostě občas je. Rychlost jsem sice měl, ale udělal jsem pár chyb, někdy to nezvládl také tým, ale dnes šlo všechno hladce. Neměl jsem žádný problém. Jen škoda, že to nebylo na dva mercedesy.“
Start nevyšel Hamiltonovi
Začátek závodu rozdělil pořadí, které vydrželo až do cíle. Alespoň na prvních třech místech. Lewis Hamilton start příliš nezvládl, ale druhou příčku před dorážejícími Kimim Räikkönenem a Sefiem Pérezem těsně udržel.
Odpich neměli dobrý ani jezdci Williamsu. Propadli se za oba vozy Red Bullu a Tora Rossa. Ve středu pole se hodně bojovalo. Massa s Bottasem se snažili prodrat zpátky vpřed. Ve strkanici se Bottas ještě propadl a namísto boje s Räikkönem o čtvrtou příčku v šampionátu začínal Velkou cenu Abú Zabí mimo desítku nejlepších. Před ním bylo brzo dokonce i Vettel, který start ze šestnácté příčky po kvalifikaci zvládl výborně.
V úvodní zatáčce kolidovali Fernando Alonso s Pastorem Maldonadem. Ačkoliv Španěl vlétl do Venezuelana v kontaktu s jiným vozem, byl potrestán penalizací v boxech a tím vyřazen z boje o bodované příčky.
Skvělý výkon na závěr sezony předvedli zástupci stáje Force India. Pérez i Hülkenberg se drželi hodně vpředu, často velmi úspěšně bojovali s Ricciardem s vozem Red Bull a odolávali úspěšně také útokům Felipeho Massy, který byl v Abú Zabí jednoznačně lepším z obou zástupců stáje Williams. I když Nico Hülkenberg měl i docela smůlu.
Mechanici ho předčasně vypustili ze stání a při výjezdu si urazil polovinu předního křídla. Došlo ke kontaktu s monopostem McLaren Jensona Buttona, který právě zajížděl do stání. Byla to hodně smolná situace. Dával Britovi přednost, ale ten zahnul do stání dřív, než čekal. McLaren má garáže hned za Williamsem.
V čele se mezitím bojovalo o první a třetí místo. Sebastian Vettel se díky úžasné stíhací jízdě dokonce na čas dostal před Kimiho Räikkönena. Bylo to dvakrát a pokaždé ve chvíli, kdy se Fin vrátil z boxů a měl na kolech zcela nové pneumatiky. Týmový kolega ho měl tedy jako rychlejšího pustit před sebe, ale Vettel jakoby stále doufal, že Fina porazí. Vždy mu trvalo několik kol, než mu to došlo a pustil Räikkönena vpřed.
Lewis Hamilton chtěl v souboji s Rosbergem zkusit odlišnou strategii. Zůstával na dráze delší dobu a hlásil do vysílačky, že by chtěl na starší tvrdé sadě dojet až do cíle. To by pravděpodobně znamenalo vítězství, protože před Rosbergem měl náskok více než deset vteřin. Ale do boxů musel, tým mu navíc nasadil třináct kol před cílem tvrdší a tedy pomalejší směs. Tím byl Rosbergův triumf zajištěn.
V závěru závodu ještě zaujal Romain Grosjean, který se po startu z poslední příčky po technickým problémech v kvalifikaci a penalizaci za výměnu převodovky dral vpřed. Předjížděl i těsně před cílem a výsledkem byly alespoň dva body za deváté místo.
Formule sezona skončila podobně jako začala - nepříliš dramatickým závodem s taktizujícími mercedesy v čele. Více důkazů, že seriál potřebuje razantní změny, už není potřeba.
1. | Nico Rosberg | Mercedes | |
---|---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | +8 vt. |
3. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +19 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | +44 |
5. | Sergio Perez Force | India/Mercedes | +64 |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | +65 |
7. | Nico Hulkenberg | Force India/Mercedes | +94 |
8. | Felipe Massa | Williams/Mercedes | +98 |
9. | Romain Grosjean | Lotus/Mercedes | +98,5 |
10. | Daniil Kvjat | Red Bull/Renault | +102 |
11. | Carlos Sainz | Toro Rosso/Renault | +103 |
12. | Max Verstappen | Toro Rosso/Renault | +1 kolo |
13. | Jenson Button | McLaren/Honda | +1 kolo |
14. | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | +1 kolo |
15. | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
16. | Felipe Nasr | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
17. | Fernando Alonso | McLaren/Honda | +2 kola |
18. | Will Stevens | Marussia/Ferrari | +2 kola |
19. | Roberto Merhi | Marussia/Ferrari | +2 kola |
20. | Pastor Maldonado | Lotus/Mercedes | +54 kol |
1. | Lewis Hamilton | 381 |
---|---|---|
2. | Nico Rosberg | 322 |
3 | Sebastian Vettel | 278 |
4. | Kimi Raikkonen | 150 |
5. | Valtteri Bottas | 136 |
6. | Felipe Massa | 121 |
7. | Daniil Kvyat | 95 |
8. | Daniel Ricciardo | 92 |
9. | Sergio Perez | 78 |
10. | Nico Hulkenberg | 58 |
11. | Romain Grosjean | 51 |
12. | Max Verstappen | 49 |
13. | Felipe Nasr | 27 |
14. | Pastor Maldonado | 27 |
15. | Carlos Sainz | 18 |
16. | Jenson Button | 16 |
17. | Fernando Alonso | 11 |
18. | Marcus Ericsson | 9 |
19. | Roberto Merhi | 0 |
20. | Alexander Rossi | 0 |
21. | Will Stevens | 0 |
1. | Mercedes | 703 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 428 |
3. | Williams/Mercedes | 257 |
4. | Red Bull/Renault | 187 |
5. | Force India/Mercedes | 136 |
6. | Lotus/Mercedes | 78 |
7. | Toro Rosso/Renault | 67 |
8. | Sauber/Ferrari | 36 |
9. | McLaren/Honda | 27 |
10. | Marussia/Ferrari | 0 |