Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Ve Španělsku vyhrál Webber, Michael Schumacher vybojoval čtvrtou příčku

Mark Webber slaví vítězství ve Velké ceně Španělska | foto: AP

9 2010
Webber to dokázal. Udržel vedení po kvalifikaci a poprvé v sezoně slavil vítězství. Ale monstrózní ovace si na pódiu si užíval někdo jiný. Domácí favorit Alonso vydělal na havárii Hamiltona těsně před cílem a slavil druhou příčku. Radoval se i Schumacher - čtvrté místo je jeho dosavadním vrcholem po návratu do F1. Ubránil ho v dramatickém duelu před Buttonem, který udržel celkové vedení.

Na okruhu v Barceloně se špatně předjíždí a čekala se nudná podívaná, jaká bývá při Velké ceně Španělska nemilým pravidlem. Ale nestalo se.

Vítěz kvalifikace Webber předvedl jen průměrný start a tlačil se před něj týmový kolega Vettel. Zavřel však Němce v první zatáčce a první místo udržel. To platilo až do cíle. Nikdo ho neohrozil, nikdo se mu nepřiblížil a Mark Webber si zcela zaslouženě dojel pro premiérové vítězství sezony a třetí v kariéře.

V celkovém pořadí na nejlepší zatím ztrácí, ale s povedeným autem Red Bullu může myslet na další postup.

Sebastian Vettel se do zastávek u mechaniků držel na druhém místě, ale výměna pneumatik se rakouské stájí příliš nepovedla, čehož využil Hamilton s vozem MĹarenu a prodral se na druhou příčku.

Na třetím místě kroužil spolehlivý Alonso z Ferrari, protože Sebastian Vettel musel podruhé do boxů. Po výletu do kačírku přezul na nové gumy a i poté musel jezdit velmi opatrně. Odešly mu brzdy a hrozilo mu, že vůbec do cíle nedojede. Zase jednou doplatil na svůj agresivní jezdecký styl, Webber podobné problémy neměl.

Německý mladík se nakonec vrátil na stupně vítězů - Suverénně jedoucímu Hamiltonovi praskla levá přední pneumatika. Dvě kola před cílem se poroučel do bariéry a pomohl k většímu bodovému přídělu i Schumacherovi, který se posunul na čtvrtou příčku.

Sedminásobný mistr světa a jeho tým Mercedes předvedli nejrychlejší výměnu pneumatik vůbec a díky tomu se Schumacher s nijak rychlým autem posunul na páté místo před Buttona v Mercedesu. Respektive se Button vrátil na dráhu na úrovni Schumachera, který ho se zahřátými gumami v prvních pár zatáčkách okruhu porazil.

Lídr šampionátu s tím viditelně nebyl spokojený a už vůbec ne smířený. Po více než dvacet kol zkoušel o vteřinu na okruh pomalejšího Schumachera předjet. Vpravo, vlevo, vnitřkem, vnějškem... Nic nebylo platné, velezkušený obranář Schumacher mu nedal šanci a v cíli slavil zaslouženou čtvrtou příčku, tak vysoko ještě po návratu do formule 1 nebyl.

V celkovém pořadí však bývalý vládce F1 přeskočil jen Sutila z Force India a patří mu devátá příčka daleko za týmovým kolegou Rosbergem, který při Velké ceně Španělska po problémech s autem nebodoval.

Spokojený nebyl Massa s druhým Ferrari, který skončil až šestý a jen o místo porazil už jmenovaného Sutila, jenž potvrdil kvalitu vozu Force India. Poprvé v sezoně se vypořádal se silným Kubicou z týmu Renault, ten byl až osmý.

Bodovali i devátý Barrichello se strojem Williamsu a domácí Alguersuari se strojem Toro Rosso.

V celkovém pořadí vede Button o tři body před Alonsem, jenž se ve Ferrari chytil nečekaně dobře. Třetí je Vettel. Mezi týmy se o první místo rvou McLaren, Ferrari a Red Bull.

Dalším závodem sezony F1 je už za týden Velká cena Monaka.

Situace po startu Velké ceny Španělska formule 1Start Velké ceny Španělska formule 1

Red Bull - potvrzení síly

Vyhrávat má nejrychlejší a to se v letošní sezoně ke smůle Red Bullu často nestávalo. Ale ve Španělsku se výkonnostní dominance zas jednou projevila. Suverénní triumf v kvalifikaci přetavila rakouská stáj v druhé vítězství sezony, tentokrát se však neradoval mladík Vettel, ale zkušený Webber.

Australan nezvládl start z pole position na sto procent, ale vedení v první zatáčce udržel. Vettel šel do předjížděcího manévru příliš opatrně a nakonec byl rád, že se před něj nedostal útočící Hamilton.

Od té chvíle nebylo o vítězi závodu pochyb. Webber zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým a Vettel za ním ztrácel. A hůř bylo pro teoretickou jedničku Red Bullu po prvních zastávkách v boxech: tým nezvládl výměnu pneumatik dokonale, přišel o pár desetinek a to stačilo Hamiltonovi, aby se posunul na druhé místo.

A ani to nebylo vše. Vettel se deset kol před cílem prolétl štěrkovým kačírkem a musel do boxů znovu. Vyměnil gumy a propadl se na čtvrtou příčku za Alonsa. Když mu poté odešly brzdy a tým na něj z boxů neustále naléhal ať zpomalí, nebo přestanou brzdit úplně, zdály se být jeho šance na stupně vítězů minimální. Ale stejně agresivně jezdící Hamilton zničil své přední gumy natolik, že mu jedna praskla, a vrátil tak Vettela na stupně vítězů.

Red Bull se tedy dočkal obou jezdců na pódiu, ale po vůbec ne nudné a krouživé podívané, jaká se očekávala. Webber možná odjel všem, ale Vettel musel bojovat do posledních metrů.

Rakouský tým má technický náskok, jenž se podle všeho nikomu do konce sezony nepodaří dostihnout. Zda to bude stačit na titul, je otázka. Například už za týden se jede v Monaku. Tam rychlost bývá jen jednou a nikoliv nejdůležitější podmínkou k vítězství.

Mark Webber slaví vítězství ve Velké ceně ŠpanělskaMark Webber slaví vítězství ve Velké ceně Španělska

Ferrari - lepší to být nemohlo

Tým Ferrari začíná naplno poznávat, jaká je cena Fernanda Alonsa považovaného za možná nejlepšího pilota současného mistrovství světa. Minulý rok to byli nevýrazný Massa a labilní Räikkönen, kteří jeli dobře jen tehdy, když je posadili do dobrého auta. Alonso má letos pomalejší stroj než Red Bull nebo McLaren, ale lepší než minulé sezony v Renaultu a dokáže toho naplno využít.

Španělský jezdec jel v domácí Velké ceně bezchybně a v cíli se dočkal zasloužených ovací. V rudé kombinéze se v Barceloně radoval poprvé. Na pódium se dostal nejen díky techickým problémům soupeřům, ale i své suverénní jízdě. Párkrát dokonce sebral Webberovi nejrychlejší kolo závodu. A co na tom záleží, že za celý závod nikoho nepředjel.

V celkovém pořadí mistrovství světa mu patří druhé místo těsně za Buttonem a hlavně díky jeho výkonům se Ferrari drží na druhé příčce Poháru konstruktérů za McLarenem.

Felipe Massa předvedl svou již tradiční nanápadnou jízdu. Po celý závod se držel na sedmém místě před Sutilem a za dvojicí Schumacher, Button. Díky nehodě Hamiltona se posunul do nejlepší šestice.

Pokud chce Ferrari bojovat v letošní sezoně o titul, musí přidat. Na začátku sezony v Bahrajnu bylo Red Bullu a McLarenu výkonnostně blíž.

Fernando Alonso na trati Velké ceny Španělska před Jensonem ButtonemNejlepší tři jezdci z Velké ceny Španělska: vítěz Mark Webber (uprostřed), druhý Fernando Alonso (vlevo) a třetí Sebastian Vettel

Mercedes - jde to i pomalu

Německý tým přivezl do Barcelony významně vylepšené monoposty, Schumacher dokonce dostal úplně jiné šasi, ale na konkurenci to stále nestačí. Zlepšení nebylo znát, vozy Red Bullu jsou o více než vteřinu na kolo rychlejší.

Radost mohl mít jen Michael Schumacher, kterému poprvé po návratu do formule 1 vše sedlo, a dojel si pro čtvrté místo. Výš v letošní sezoně ještě nebyl. A zásluhu na tom z velké části měli jeho stále unikátní jezdecké schopnosti. Šesté místo z kvalifikace na startu udržel a držel se poblíž Jensona Buttona.

Ve 14. kole zabočil do boxů k výměně pneumatik a jeho mechanici časem 20,104 vteřiny stanovili rekord dne. Nikdo nepřezul gumy rychleji. Button zamířil pro novou směs obutí o dvě kola později a jeho mechanici byli o celých šest vteřin pomalejší! Na dráhu vyjel na úrovni Schumachera, ale na studených gumách nestačil. Sedminásobný šampion se nekompromisně natlačil vpřed na páté místo.

Ale už další kolo byl vidět výkonnotní rozdíl monopostů Mercedesu a McLarenu. Schumacher si musel hlídat záda každou zatáčku, ale hlavně na konci nejdelší rovinky měl co dělat, aby lídra šampionátu udržel za sebou. Jejich dlouhý souboj byl vrcholem Velké ceny. Schumacher vždy do psolední chvíli vyčkával, kudy ho Button zkusí objet, a pak tam strh volant. Při obranné jízdě byl nakonec úspěšný. Díky havárii Hamiltona porazil oba jezdce Mclarenu.

Rosberg měl smůlu. Začal pomaleji než Schumacher, ale stále byl na bodech. Propadl se až po zastávce u mechaniků, ke které zamířil ve stejné chvíli jako Schumacher. Při rozjezdu se mu zasekla brzda, musel se vrátit na stání a ztratil celých sedmáct vteřin. Výměna gum mu vzala času skoro jako zastávky dvě. V závěru musel, stejně jako Vettel, měnit obutí znovu a skončil hluboko v poli poražených.

Mercedes musí přidat, zatím je pouze hlavním adeptem na čtvrté místo v Poháru konstruktérů. A to je pro ambiciózní projekt německého týmu málo.

Michael Schumacher při tréninku na Velkou cenu Španělska.Michael Schumacher na trati Velké ceny Španělska před Felipem Massou

McLaren - nejhorší ze čtyřky

Od prvního tréninku se zdálo, že tentokrát už konečně Hamilton Buttona porazí a ukáže mu, kdo je jednička ve stáji McLaren. Ale zase přišel zkrátka, tentokrát ani nedojel do cíle.

Přitom začal skvěle. Kvalifikoval se jako třetí a Vettel měl v první zatáčce štěstí, že před dotírajícím Britem udržel druhé místo. Výměna pneumatik v 17. kole McLarenu vyšla průměrně, 22 vteřin v boxové uličce nebyl nejrychlejší čas, ale na Red Bull Vettela to stačilo. Ten totiž uvízl u mechaniků o dvě vteřiny déle.

Bylo zřejmě, že Vettel nemá rychlost na to, aby se před britského pilota dostal a Hamilton si jel pro druhou příčku. Ale dvě kola před cílem mu praskla levá přední guma a neovladatelný stroj si to zamířil přímo do pneumatikové bariéry. Naštěstí pro Hamiltona nešlo o čelní náraz, litovat mohl jen promarněné šance na výraznější bodový příděl.

Jenson Button vede šampionát, ale celou Velkou cenu Španělsa jezdil pár míst za týmovým kolegou. Po kvalifikaci byl pátý a při výměnách pneumatik si jako jeho týmový kolega nepolepšil. Naopak, spadl za Schumachera, před kterého se přes úpěnlivou snahu už nedostal. Ztratil za ním čtyřicet vteřin a namísto plánovaného boje s Alonsem o čtvrté nebo třetí místo se musel spokojit s deseti body za pátou příčku.

McLaren své auto vylepšil od prvního závodu asi nejvíce ze všech týmů, ale na Red Bull to zatím nestačí. A kdo ví, zda to bude do konce sezony stačit.

Soustředění Lewise Hamiltona před tréninkem na Velkou cenu Španělska.Vůz Lewise Hamiltona je odtahován poté, co Brit dvě kola před cílem havaroval

Force India - další úspěch Sutila

Když před měsícem řekl Adrian Sutil, že Force India už nepatří zázemím a rozpočtem mezi malé týmy, nemluvil do větru. A sám to potvrdil při Velké ceně Španělska.

Kvalifikace mu sice nevyšla podle představ a začínal z jedenáctého místa, což pro něj bylo značným zklamáním. Start mu naopak vyšel na výbornou. Rozčísl řady jezdců před sebou a usadil se na osmé příčce.

Pak už to šlo samo. Německý pilot prožil v Barceloně celkem nudný závod. Až do cíle sledoval zadní křídlo Ferrari Felipeho Massy a s konzervativní strategií si nijak nepolepšil ani nepohoršil. Přitom čelil jediné hrozbě - od výměny pneumatik za ním stínoval se žlutým strojem Renaultu Polák Kubica. Byl o něco rychlejší, ale na předjetí to nestačilo. Díky havárii Hamiltona se Sutil posunul na konečnou sedmou příčku.

Ital Liuzzi startoval po další nepovedené kvalifikaci šestnáctý a cílem projel jako patnáctý se ztrátou dvou kol. V závodě na sebe upozornil jen při pomotané výměně pneumatik, kdy ztratil pár vteřin. Pokud se výrazně nezlepší, v týmu jako závodní jezdec končí. Adrian Sutil, jenž všeobecně není řazen mezi největší hvězdy, je po všech stránkách lepší.

Šampionát formule 1 pokračuje za týden Velkou cenou Monaka.

Výsledky Velké ceny Španělska

Pořadí Jezdec Tým Čas
1. Mark Webber Red Bull 1h35:44.101
2. Fernando Alonso Ferrari +24.065
3. Sebastian Vettel Red Bull +51.338
4. Michael Schumacher Mercedes +1:02.195
5. Jenson Button McLaren +1:03.728
6. Felipe Massa Ferrari +1:05.767
7. Adrian Sutil Force India +1:12.941
8. Robert Kubica Renault +1:13.677
9. Rubens Barrichello Williams +1 kolo
10. Jaime Alguersuari Toro Rosso +1 kolo
11. Vitalij Petrov Renault +1 kolo
12. Kamuj Kobajaši Sauber +1 kolo
13. Nico Rosberg Mercedes +1 kolo
14. Lewis Hamilton McLaren +2 kola
15. Vitantonio Liuzzi Force India +2 kola
16. Nico Hülkenberg Williams +2 kola
17. Jarno Trulli Lotus +3 kola
18. Timo Glock Virgin +3 kola
19. Lucas di Grassi Virgin +4 kola
20. Sébastien Buemi Toro Rosso DNF - 43 kol
21. Karun Čandhok HRT DNF - 28 kol
22. Pedro de la Rosa Sauber DNF - 19 kol
23. Bruno Senna HRT DNF - 1 kolo
24. Heikki Kovalainen Lotus DNF - 1 kolo

pořadí MS (po 5 z 19 závodů)

1. Button 70, 2. Alonso 67, 3. Vettel 60, 4. Webber 53, 5. Rosberg (Něm./Mercedes) 50, 6. Hamilton (Brit./McLaren) 49, 7. Massa 49, 8. Kubica 44, 9. Schumacher 22, 10. Sutil 16.

Pohár konstruktérů
1. McLaren 119, 2. Ferrari 116, 3. Red Bull 113, 4. Mercedes 72, 5. Renault 50, 6. Force India 24, 7. Williams 8, 8. Toro Rosso 3.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze